Ampliació de l'aeroport

Puigneró torna a defensar l'ampliació del Prat però no concreta cap proposta

El vicepresident s'obre a tornar a negociar amb l'Estat i recorda a ERC que el model de l'aeroport no està en el pacte de Govern

per Sara González / Oriol March, Barcelona, Catalunya | 13 d'octubre de 2021 a les 12:44 |
Jordi Puigneró, en la compareixença d'aquest dimecres. | ACN
El vicepresident Jordi Puigneró ha refermat aquest dimecres la seva aposta per l'ampliació del Prat en una compareixença al Parlament, però no ha concretat cap proposta malgrat el pla publicat per La Vanguardia d'ampliar la tercera pista per l'est i l'oest. "Ni jo ni ningú del Govern ha parlat mai de trinxar la Ricarda", ha defensat durant la seva explicació, en la qual ha remarcat que el Govern "salvarà" aquesta llacuna però no "a costa de trinxar l'economia del país". Segons Puigneró, l'aeroport no és el "principal problema de carbonització" que té Catalunya. 

Dissabte, amb la publicació d'una suposada nova proposta de la conselleria de Territori, va tornar a emergir la discrepància que aquesta qüestió genera a la coalició de Govern. L'alternativa d'ampliar la tercera pista per l'est i l'oest no està consensuada ni per l'executiu català ni amb la Moncloa i és, a més, un gran escull en la negociació dels pressupostos amb la CUP. Fonts de Territori van avançar dissabte que Puigneró exposaria el seu posicionament oficial al Parlament. 


El vicepresident, però, no ha anat més enllà d'insistir que es manté en l'acord del 2 d'agost que va saltar pels aires i de posar-se a disposició per tornar a negociar l'ampliació si el govern espanyol s'hi avé. Amb tot, ha reconegut que en aquests moments "no es donen les condicions" perquè el PSOE manté una discrepància amb Podem. 

Davant d'aquesta indefinició, el diputat d'ERC Eugeni Villalbí l'ha emplaçat a concretar "què vol dir fer compatible" l'ampliació amb el medi ambient. El dirigent republicà s'ha oposat a l'ampliació i ha argumentat que cal "posar topalls i límits al creixement". De fet, ha posat en qüestió que el Prat hagi de créixer fins als 70 milions de passatgers. "Si creixem en vols intercontinentals hem d’anar cap a una reducció de vols de curt radi", ha dit el diputat d'ERC. El vicepresident ha recordat a ERC que l'ampliació de l'aeroport no està inclòs en el pacte de Govern i que, per tant, és comprensible que els republicans tinguin "matisos de model" més enllà de l'acord de l'executiu. 


Durant la seva intervenció, Puigneró ha retret la "propaganda partidista i pancartera" dels grups amb l'ampliació de la infraestructura, paralitzada per ordre del govern espanyol, i ha indicat que el Govern es manté en l'acord del 2 d'agost amb la Moncloa. Davant les intervencions de grups com la CUP i els comuns, que han assenyalat la incompatibilitat de créixer amb la de reduir els emissions de CO2, Puigneró ha defensat que "no es pot posar a la picota un projecte tan important per a l'economia del país". En tot cas, si la inversió de 1.700 milions s'ha frenat, ha dit, ha estat per culpa del govern espanyol i les diferències entre el PSOE i Podem. Ha recordat, en aquest sentit, l'oposició pública de la vicepresidenta del govern espanyol, Yolanda Díaz, en la seva visita a La Ricarda.

"Tot s'ha aturat per un tuit? Sorprenent i sospitós. Començo a pensar que el govern espanyol mai va tenir interès en aquest projecte", ha remarcat Puigneró, que malgrat tot s'ha posat a disposició de la Moncloa si s'obre una "finestra d'oportunitat" per reprendre les negociacions. A quin tuit es referia? Al que va fer el president de la Generalitat, Pere Aragonès, el 3 de setembre, després de conèixer-se el pla d'Aena per ampliar el Prat tocant, això sí, zones naturals protegides. "L'endemà es va reconduir", ha recordat Puigneró, en referència a l'acord al qual va arribar l'executiu català l'endemà en unes jornades de convivència a La Vall d'en Bas.


Aquest acord té quatre punts i, segons el dirigent de Junts, continua "vigent": objectiu de tenir un aeroport connectat de manera intercontinental; el Govern es manté en l'acord del 2 d'agost rubricat verbalment entre el vicepresident i la ministra de Transports, Raquel Sánchez; el pla director d'Aena és l'espai adient per fixar l'ampliació; i la llacuna de la Ricarda "no es toca". Que la pista s'hauria d'ampliar per l'est, ha detallat, va ser un afegitó d'Aena que no formava part de l'acord.

"De la mateixa manera que hem hagut de balancejar salut i economia en la pandèmia, hem de fer compatibles medi ambient i creixement econòmic en un context d'emergència climàtica. Només així podrem garantir futur per a les noves generacions", ha remarcat Puigneró, que ha indicat que hi ha un "mandat" de la cambra -gràcies a una resolució del debat de política general- per reprendre la negociació sobre la inversió. Aquest mandat va sorgir d'una proposta pactada entre Junts i el PSC. "El Govern ho ha d'intentar, té aquesta obligació, i per la vicepresidència no quedarà", ha ressaltat. Aquesta proposta va ser rebutjada per ERC, que hi va votar en contra.


"Hi ha posicions d'inici que ho faran molt difícil. No encarar de manera oberta i traçable aquest problema no vol dir que no existeixi. Necessitem un aeroport intercontinental i sostenible", ha apuntat el dirigent de Junts. "Malauradament, el Prat no és competència de la Generalitat, però hem de fer de Catalunya un país competitiu i descarbonitzat", ha ressaltat Puigneró, que ha insistit en la idea d'aeroport "verd" per referir-se a l'ampliació de la infraestructura. El vicepresident ha xifrat en 50 els vols intercontinentals que hi havia abans de la pandèmia, i ha indicat que sense l'ampliació Barcelona es pot convertir en un aeroport "de segona", amb preeminença del baix cost i una situació de debilitat davant de Barajas i altres places de tota Europa. 

Puigneró, que ha indicat que l'economia ja està remuntant, ha apuntat que si Catalunya fos "decadent" no hi hauria "res a ampliar", i ha carregat contra els "negacionistes aeroportuaris". "Volen que siguem una autarquia econòmica?", s'ha preguntat el vicepresident, que s'ha posat a disposició del govern espanyol si s'obre una "finestra d'oportunitat" per tornar a parlar de l'ampliació. També ha remarcat la necessitat de gestionar l'aeroport des de Catalunya, de la mateixa manera que ha reclamat el traspàs de les competències sobre Rodalies després de la vaga de maquinistes de Renfe que ha alterat bona part del funcionament dels trens en les últimes setmanes.

Suport amb matisos del PSC


Jordi Terrades, portaveu del PSC a la comissió de Polítiques Digitals i Territori, ha fet costat al plantejament de Puigneró de tornar a la inversió pactada el 2 d'agost amb el ministeri de Transports, i també ha destacat la necessitat de rebaixar l'impacte ambiental de la infraestructura. En tot cas, però, ha posat de manifest les diferències de criteri entre Junts i ERC en tot allò que fa referència al Prat. "Potser que s'aclareixin", ha indicat Terrades, que s'ha preguntat què li devia dir Aragonès a Pedro Sánchez el 15 de setembre a Palau perquè el líder del PSOE descartés definitivament la inversió. 

"Hi ha un mentrestant, i el mentrestant no espera. La resta de regions comparables a Catalunya arreu d'Europa estan fent els deures. Resultarà que serem nosaltres els qui alimentarem altres aeroports que incrementaran els vols intercontinentals, amb tot el que significa per a l'economia del país", ha insistit el diputat del PSC.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació