aeroport del prat

El Govern nega que hi hagi una proposta oficial o consensuada per ampliar El Prat

Puigneró anunciarà dimecres per quin pla aposta mentre ERC avisa que no hi ha res pactat. Mantenir el projecte complica l’aprovació dels pressupostos amb la CUP

per Sara González, Barcelona, Catalunya | 9 d'octubre de 2021 a les 14:00 |
L'aeroport, a tocar de La Ricarda | Europa Press
Lluny de ser un tema tancat, l’ampliació de l’aeroport del Prat continua sent un assumpte candent dins del Govern. L’intent de reobrir la negociació amb el govern espanyol per part del vicepresident Jordi Puigneró amb una nova proposta sacseja de nou la coalició que comanda la Generalitat. I és que La Vanguardia publica aquest dissabte una alternativa d’ampliació que ni està consensuada dins de l’executiu ni tancada amb Madrid. La realitat és, però, que qualsevol proposta en aquest sentit pot complicar encara més el camí per aprovar els pressupostos amb la CUP, que s’oposa frontalment al projecte.

"Vicepresidència sempre ha manifestat la seva voluntat per fer viable l'ampliació de la capacitat de vol de l'aeroport tot garantint la seva preservació ambiental i especialment la llacuna de la Ricarda", expliquen des de vicepresidència, que insisteixen que a hores d’ara no hi ha "cap proposta oficial". Amb tot, fonts de la conselleria de Territori admeten que allargar la tercera pista per l’est i l’oest per minimitzar l’impacte sobre l’espai protegit de la Ricarda és "una de les que estan en estudi".  


L’objectiu, subratllen, ha estat sempre treballar-ho en la redacció del pla director que finalment va saltar pels aires arran de la proposta d’Aena. Encara que s’hagi aprovat ja el pla aeroportuari excloent el creixement del de Barcelona, Puigneró no ha deixat d’insistir en què cal fer del Prat un hub internacional respectant la natura i, especialment, la llacuna de la Ricarda. Durant el debat de política general, Junts i el PSC van pactar una proposta de resolució en aquest sentit que no va ser secundada per ERC.

En tot cas, serà el dimecres al matí quan el conseller té previst comparèixer a petició pròpia al Parlament per explicar com pretén replantejar l’ampliació de l’aeroport. A l’espera de què explica Puigneró dimecres, la proposta publicada ha agafat per sorpresa tant al president Pere Aragonès com als consellers d’ERC. "No està consensuada", insisteixen. De fet, reobrir el meló de l’ampliació de l’aeroport implica també entorpir una de les prioritats tant d’Aragonès com del conseller d’Economia, Jaume Giró, que és aprovar els pressupostos de la mà de la CUP. 


Giró va anunciar aquesta mateixa setmana que el Govern aprovaria els comptes a principis de novembre i que la seva intenció és arribar a un acord amb la CUP. Els anticapitalistes, però, no només combaten qualsevol projecte d’ampliació de l’aeroport, sinó que reclamen que s’apugin impostos com el de patrimoni i l’IRPF de les rendes altes, mentre que el conseller d’Economia ha deixat clar per activa i per passiva que no s’augmentarà la pressió fiscal.

L'alternativa per a l’aeroport que ha transcendit aposta per estendre la pista per les dues bandes, tant per l'est com per l'oest, per minimitzar així l'impacte sobre l'espai protegit de la Ricarda. Difereix del pla d'Aena en què aquest pretenia només estendre la tercera pista 500 metres en direcció a l'est perquè els grans avions, de vols intercontinentals, tinguin suficient camp per enlairar-se. Així, Aena argumentava l'atracció de vols de llarga distància, millors connexions i viatgers amb un gran valor afegit. 


Aquesta proposta d’ampliació, doncs, planteja ampliar la pista per les dues bandes per evitar així tanta afectació sobre la Ricarda, tot i que es tocaria la zona del Remolar, també protegida. Des de la conselleria de Junts, però, diuen que aquesta via respecta els acords dels socis de Govern de no tocar la llacuna de la Ricarda. Això no obstant, el Departament no aclareix si presentarà aquesta proposta o una altra a la ministra. 

Va ser el 8 d'octubre quan l’acord segellat el 2 d’agost entre Puigneró i la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va saltar pels aires. La dirigent socialista va anunciar que se suspenia la inversió de 1.700 milions d'euros per al Prat després que el president Aragonès manifestés el seu rebuig a la proposta presentada per Aena pel seu impacte sobre l’espai protegit de la Ricarda i que dirigents d’ERC anunciessin que participarien a la manifestació en contra de l’ampliació.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació