AEROPORT DEL PRAT

Aragonès acusa la Moncloa de practicar un «xantatge» amb l'aeroport i Puigneró hi veu «deslleialtat»

El president de la Generalitat recorda que els pactes s'han de fer des del "consens" i qüestiona la voluntat real del govern espanyol per millorar l'aeroport

per Joan Obiols / Lluís Girona, Barcelona, Catalunya | 8 de setembre de 2021 a les 20:23 |
Jordi Puigneró, Pere Aragonès i Laura Vilagrà, dissabte a la Vall d'en Bas. | Govern
Reacció immediata del Govern després de la paralització de l'ampliació del Prat per part del govern espanyol. El primer a comparèixer ha estat Jordi Puigneró i posteriorment Pere Aragonès s'ha pronunciat a través de Twitter. El vicepresident de la Generalitat ha comparegut des de Brussel·les per valorar en nom de Junts l'anunci del govern espanyol sobre la suspensió del projecte d'ampliació de l'aeroport del Prat, comunicada també aquesta tarda en una roda de premsa de la ministra de Transports, Raquel Sánchez. El vicepresident ha lamentat que el govern espanyol sigui "deslleial" i l'ha acusat de "no complir els acords". Ha manifestat "sorpresa" i "enuig" davant la decisió de la Moncloa. 

Puigneró ha defensat que el projecte "representava una gran inversió pel país i pel progrés de Catalunya", alhora, ha dit que "convertia el Prat en un hub internacional i permetia conservar l'espai natural de la Ricarda". Ha carregat contra els sectors que han fet "manifestacions evitables" i els ha acusat de "populistes". En tot cas, ha dit, "cadascú ha de valorar el que ha fet"."Han tornat a fer molt de mal a Catalunya", ha lamentat Puigneró, qui ha defensat que Junts "continuarà treballant perquè les infraestructures estiguin a l'altura del futur immediat de Catalunya". 


El vicepresident ha volgut desmarcar el debat de l'ampliació del Prat de la taula de diàleg entre Estat-Catalunya: "No està en el marc de la mesa. Allà parlarem de sobirania i de conflicte polític". Puigneró ha rebut la notícia des de Brussel·les, on es troba des d'ahir dimarts, en les jornades de treball de Junts amb els 32 diputats i Carles Puigdemont, entre altres figures destacades.

Per altra banda, el president de la Generalitat creu que es comprova que Aena i el govern espanyol només estaven disposats a tirar endavant l'ampliació "destrossant un espai natural protegit i sense escoltar ni el territori ni el Govern". A més, assegura que tot plegat ha estat una "operació de xantatge que mai ha tingut voluntat d'invertir a Catalunya ni de fer del Prat un hub internacional".


Aragonès explica que des del Govern han insistit en "treballar des del consens" i que el fet de seguir "criteris mediambientals" ha fet retirar-se del projecte l'executiu espanyol i Aena. El president català torna a cridar "al diàleg i al consens i contra la imposició". A més, Aragonès creu que els fets d'aquest dimecres ratifiquen la idea que "és imprescindible que Catalunya gestioni els seus aeroports i que pugui decidir sobre el seu futur polític". "No podem continuar acceptant aquest model d'imposició permanent", ha finalitzat.

Al seu torn, ERC ha manifestat el seu posicionament com a partit a través de Twitter. Els republicans creuen que "es demostra que la inversió per reformar l'aeroport era un xantatge al Govern i una evidència més que el govern espanyol està als antípodes dels consensos del país". A més, ERC demana poder "decidir les inversions des de Catalunya".


Reaccions dispars al món econòmic


El món econòmic ha tingut diversos posicionaments davant la decisió. La presidenta de la Cambra de Barcelona, Mònica Roca, ha afirmat tenir la sensació que el govern espanyol només busca "una mesura de pressió".

No obstant això, ha dit que no li estranyaria gens que l'Executiu espanyol prengués aquesta decisió de forma unilateral perquè no seria la primera que s'ha vist, ha sostingut en unes declaracions en TV3 "Ens semblava una bona oportunitat per adequar l'aeroport a aquest model econòmic que defensem des de la Cambra", ha afegit.

Al seu torn, el president de PIMEC, Antoni Cañete, ha reclamat al Govern i a l'executiu espanyol "responsabilitat" per trobar una solució que permeti mantenir la inversió prevista. Segons Cañete, cal "consens i diàleg per no perdre la inversió en infraestructures i per tenir un 'hub' internacional". "Seria un gran problema per al país no tenir un aeroport que permeti la connectivitat", ha advertit.

Davant del nou escenari, la patronal ha demanat una reunió "urgent" amb els governs i els agents socials per "buscar una nova via" que permeti ampliar una infraestructura "tan necessària per a la competitivitat del país". Cañete ha recordat, en aquest sentit, que l'aeroport és "un dels principals motors de competitivitat, ocupació i futur de Barcelona, Catalunya, Espanya i tota la regió euromediterrània".

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació