Les escoles amb lideratge milloren la qualitat i el benestar dels alumnes | Fundació la Caixa
Branded content

Quan el lideratge a les escoles permet millorar el benestar dels alumnes

Una quinzena de centres catalans participa a la segona edició del Programa de Lideratge per a l'Aprenentatge de la Fundació “la Caixa”

per NacióDigital
Les escoles amb lideratge milloren la qualitat i el benestar dels alumnes | Fundació la Caixa
El lideratge a les escoles és la segona variable escolar amb major impacte sobre la qualitat i la millora educativa, segons nombroses recerques realitzades per l'OCDE, entre d’altres. Aquests estudis revelen que les escoles que compten amb un lideratge conscient i competent, aconsegueixen millorar el rendiment acadèmic, el clima i la convivència del centre.

Des d’EduCaixa es considera que aquest tipus de lideratge és més necessari que mai en aquests moments, davant l'increment de problemes emocionals i de conducta que estan presentant nens i adolescents a conseqüència del context pandèmic. Les situacions complexes que això podrà comportar en l’inici del nou curs requereixen equips docents i directius empoderats, motivats i preparats per atendre, acompanyar i empoderar els alumnes en els seus processos personals i educatius.

Amb aquesta visió i missió arrenca la segona edició del Programa de Lideratge per a l'Aprenentatge que EduCaixa duu a terme de la mà d'un equip d'experts i acadèmics d'àmbit estatal i en col·laboració amb l’Institute of Education (IOE) del University College de Londres (UCL).


Es tracta d'un programa pioner a l'Estat en l'impuls de la transformació educativa que parteix de la promoció d'una nova cultura de lideratge en els centres educatius. Aquesta es basa en estendre el lideratge més enllà de les direccions, abastant l'equip docent, l'aula i el centre, promovent així una millora de qualitat dels aprenentatges de l'alumnat i del conjunt del sistema.


El programa es desplega a través de una formació anual que té per objectiu capacitar, prestigiar, enfortir i transformar el rol dels equips directius. Mitjançant una convocatòria, han de presentar-se dos representants líders d'un mateix centre: directors o docents que formen part de l'equip directiu. La formació combina tres modalitats de treball: 54 hores de formació presencial, 18 hores de treball en grups territorials d'aprenentatge i 42 hores de disseny de projectes de lideratge pel canvi que es desenvolupen, implementen i avaluen al llarg de la formació.

En la present edició el programa ha rebut projectes de 123 centres educatius provinents d'arreu de l'Estat. En total, s'han seleccionat 50 parelles de líders de les quals 15 són d'escoles de Catalunya. Treball emocional, lideratge distribuït, empoderament del claustre, ús d'evidències i reflexió pedagògica són alguns dels processos que realitzaran al llarg del curs. Es tracta d’una formació que capacita, enforteix i transforma el seu rol com a directius per millorar la qualitat de l'aprenentatge i el clima escolar.


Escoles catalanes participants al Programa de Lideratge per a l'Aprenentatge d'Educacaixa 2021-2022


 Escola Bellavista-Joan Camps i Giró, Les Franqueses del Vallès (Vallès Oriental)
 Escola Anna Ravell, Barcelona 
 Escola Josep Tous, Barcelona (Barcelonès)
 Escola Solc, Barcelona (Barcelonès)
 Institut Badalona VII, Badalona (Barcelonès)
 Escola Pia Santa Anna, Mataró (Maresme)
 Escola Pia de Calella, Calella (Maresme)
 Col·legi Mare del Diví Pastor, Capellades (Anoia)
 Institut Baix a Mar, Vilanova i la Geltrú (Garraf)

 Escola Taialà, Girona (Gironès)

 Escola La Portalada, Altafulla (Tarragonès)
 Escola Enric Grau Fontserè, Flix (Ribera d'Ebre)
 Escola Port Rodó (ZER Mestral), Tortosa (Baix Ebre)
 Escola Torroja i Miret, Vila-seca (Tarragonès)

 Jesuïtes Lleida-Col·legi Claver, Raimat-Lleida (Segrià)

Mitjançant una avaluació proposada per la direcció científica del programa, els participants de la primera edició van plasmar les seves experiències i percepcions sobre la seva pròpia evolució i la dels seus centres. A nivell de percentatges, destaca que un 97% dels líders han percebut canvis en el centre, i la mateixa proporció revela que han percebut canvis en el professorat. En relació als canvis en l'alumnat els reconeixen un 83% dels participants.

EduCaixa, cap a l’educació del segle XXI


EduCaixa engloba tota l'oferta educativa de la Fundació ”la Caixa” i promou i impulsa la transformació educativa amb la finalitat de respondre a les necessitats de la societat del segle XXI.
 

El portal d'EduCaixa es dirigeix a l'alumnat i el professorat d'educació infantil, primària, secundària, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà. Els seus objectius principals són: promoure el desenvolupament competencial de l'alumnat a través de programes educatius, recursos i activitats, el desenvolupament Professional Docent a partir programes formatius com el de Lideratge per a l'Aprenentatge i la promoció de la transformació de l'educació basada en l'ús de les evidències.


AMB EL SUPORT DE



 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

Participació