ampliació de l'aeroport

Vilagrà, sobre l'ampliació del Prat: «No s'ha de construir ni un metre més del necessari»

El projecte de l'aeroport divideix l'executiu espanyol: Podem el titlla "d'incongruent" perquè va "en el camí contrari de la lluita contra el canvi climàtic"

per Joan Obiols, Barcelona, Catalunya | 5 d'agost de 2021 a les 12:30 |
La consellera de la Presidència de la Generalitat, Laura Vilagrà | Europa Press
L'ampliació de l'aeroport del Prat divideix posicions dins de l'executiu espanyol i tensiona internament l'executiu català i els partits que en formen part. Laura Vilagrà, consellera de Presidència, ha expressat en una entrevista a Europa Press que l'aeroport "no s'ha de construir ni un metre més del necessari". Per altra banda, la portaveu d'Unides Podem al Congrés, Sofía Castañón, s'ha distanciat dels socis de govern rebutjant un projecte que és "incongruent" amb la lluita contra el canvi climàtic. La vicepresidenta Yolanda Díaz, de Podem, ja va traslladar el seu desacord a la ministra de Transports, Raquel Sánchez. La Generalitat avalua diverses alternatives de projecte, Vilagrà ha garantit que el Govern apostarà per la que tingui "menys impacte ambiental".

"El projecte del hub internacional del Prat ha de garantir la preservació de l'entorn natural i la seva diversitat", ha dit Vilagrà. Preguntada per si el Govern admetrà un projecte que impliqui una afectació important per l'entorn natural de la Ricarda, la consellera ha explicat que l'executiu català acceptarà la proposta que tingui "la mínima afectació" sobre l'estany. Vilagrà ha recordat que el projecte "necessitarà l'aval de la UE" per tirar endavant.


La primera proposta del pla d'inversions la presentarà AENA el setembre, que posteriorment l'haurà de validar la Comissió Europea. Després, serà l'Estat qui redacti el projecte final amb totes les concrecions. D'aquesta manera, en un escenari on la UE acceptés un projecte que afectés l'espai natural de la Ricarda, la Generalitat no podria vetar la llicència ni l'activitat del projecte, així ho ha admès la consellera. La Ricarda, però, forma part de la Xarxa Natura 2000, que a Catalunya gestiona la Generalitat. El Govern haurà d'elevar un informe que serà tingut en compte per Brussel·les.


Entre els socis del Govern, les posicions sobre la preservació ambiental coincideixen, ha fet notar la consellera de la Presidència: "En la sostenibilitat de qualsevol projecte, tots estem d'acord. No pot ser d'una altra manera".

Vilagrà ha reconegut que tenia constància de la trobada secreta entre el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, i la ministra de Transports. La consellera ha explicat que l'anunci de l'acord l'havia de fer Aragonès el dimarts, però les filtracions a la premsa van accelerar els esdeveniments. Sí que Puigneró va descartar que també l'acompanyés a la reunió amb Raquel Sánchez la portaveu del Govern a Madrid, Ester Capella, d'ERC. La intenció inicial era explicar-ho dimarts en roda de premsa a Palau. Quan van sortir les primeres filtracions es va pensar en una nota de premsa enviada dilluns a la nit i que s'havia de publicar a les sis del matí de dimarts. Però finalment tot es va precipitar quan Sánchez va explicar a la reunió de la comissió bilateral de la tarda l'acord que s'havia tancat al matí i el va publicar La Vanguardia dilluns a la tarda.  


Els ministres de Podem


Entre les files de l'executiu espanyol, la divisió és més clara. Aquest matí, en una entrevista a Catalunya Ràdio, la portaveu d'Unides Podem al Congrés, Sofía Castañón, ha expressat el rebuig de la formació amb el projecte del Prat. D'aquesta manera, es distancia de la posició dels seus socis de govern, qui han defensat i celebrat l'acord per l'ampliació. Castañón ha qualificat la proposta "d'incongruent" perquè va "en el camí contrari de la lluita contra el canvi climàtic". La dirigent de Podem ha afirmat que els ministres de la formació, que en són 5, entre ells el català Manuel Castells, seran proactius en la seva posició contrària al projecte.
 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació