Les estacions de metro «fantasma» de Barcelona

El suburbà de la capital catalana amaga algunes antigues estacions desaparegudes o que mai van entrar en servei

Imatge antiga de l'estació de metro desapareguda de Correus.
Imatge antiga de l'estació de metro desapareguda de Correus. | TMB
27 d'agost del 2021
Actualitzat a les 11:30h
La xarxa del metro de Barcelona amaga algunes estacions que ja no es fan servir. En algun cas van estar obertes al públic en el passat i encara conserven rastres del temps en què funcionaven, com ara cartells de publicitat. Unes altres es van construir, però no es van posar en funcionament mai. 

Dues de les estacions en desús més conegudes es troben a la Via Laietana, el carrer que va acollir el primer túnel del metro de la capital catalana. Són les de Correus i Banc, que atresora una peculiar llegenda.

L'estació fallida de Correus, ubicada sota la plaça d'Antonio López, va funcionar del 1934 al 1972, quan va tancar en construir-se l'estació de Barceloneta, a escassa distància. A l'espai que ocupava l'andana encara s'hi pot trobar el rètol.
 

Estació de metro fantasma de Correus Foto: Arxiu de Manuel Marina


Com a record de la seva existència també encara ara conserva a les parets anuncis de l'època, com ara cartells de les eleccions municipals del règim franquista, tal com explica Manuel Marina, historiador i guia de l'empresa CultRuta, que durant anys ha oferit la ruta BCN subterrània: històries del metro.
 

Cartell publicitari a l'estació fallida de metro de Correus. Foto: Arxiu de Manuel Marina


La segona estació fantasma més coneguda és la de Banc, batejada amb aquest nom per la proximitat amb l'edifici que als anys trenta era la segona seu del Banc d'Espanya -més tard seria la seu de la desapareguda Caixa Catalunya. Va ser una parada construïda per l'Ajuntament, però que mai va arribar a entrar en funcionament. De fet, ni tan sols es va crear un accés cap a l'exterior.

"La gent deia que era una estació secreta connectada amb la seu del Banc d'Espanya i que a les nits hi paraven trens plens de diners amb la recaptació de la venda dels bitllets de metro", relata Marina, que remarca que aquesta història és falsa perquè l'estació està a 25 metres de l'entitat i el banc es va ubicar allà temps després.
 

Aspecte actual de l'estació de metro fallida de Banc. Foto: Arxiu de Manuel Marina


L'estació fallida més ben conservada és la de Gaudí, sota l'avinguda del mateix nom. Construïda als anys seixanta on conflueixen l'avinguda Gaudí i el carrer Lepant, anava a formar part de la línia 2, però mai va arribar a funcionar.

La parada de Gaudí compta amb accés a l'exterior i al seu interior hi ha un espai on TMB organitza esdeveniments i sales de reunions que ocupen, entre altres, una associació de jubilats del metro i dels autobusos.

A diferència de les anteriors, aquesta parada es pot albirar des del vagó, en passar pel tram de la línia 5 entre Sagrada Família i Sant Pau. Les andanes i les escales mecàniques encara es conserven.