Un carnet per anar en bici per Barcelona

El RACC planteja que sigui obligatori un mínim de formació de circulació urbana per poder desplaçar-se per la ciutat

Un patinet elèctric i una bicicleta compartint el carril a Barcelona.
Un patinet elèctric i una bicicleta compartint el carril a Barcelona. | Adrià Costa
NacióDigital
14 d'abril del 2021
Actualitzat a la 13:32h
Un 38% dels ciclistes que circulen per Barcelona admet no tenir coneixement de la normativa de circulació de bicicletes. Així ho indica el 3r Baròmetre RACC del ciclista urbà a la ciutat, que tot i que mostra una millora -el 2019 era un 45%- posa de manifest, segons l'entitat, la necessitat d'impulsar la formació de la normativa de circulació urbana entre ciclistes.

El RACC defensa que, ja que hi ha d'haver una "convivència" entre diferents vehicles, també hi ha d'haver un "mínim de formació" per part dels usuaris de bicicletes i patinets. Aquesta formació podria acabar materialitzant-se en un carnet físic o no, però sí que hauria de demanar-se per circular per la ciutat. El president del RACC, Josep Mateu, ha anunciat que traslladarà el plantejament al Servei Català de Trànsit, a la Direcció General de Trànsit i a ajuntaments.

El baròmetre, que es basa en l'enquesta a prop de 600 usuaris de la bicicleta a Barcelona, posa de manifest que la meitat dels enquestats utilitzava el transport públic abans de passar-se a la bicicleta, mentre que un 32% abans anava a peu i només un 17% anava en cotxe o moto. El fet que la gran majoria provinguin del transport públic o de desplaçaments a peu fa, segons Mateu, que alguns usuaris no tinguin per què tenir coneixement de la normativa de circulació que sí que coneix algú que té carnet de conduir, per exemple.

Així, entre les recomanacions del club automobilístic hi ha la de donar a conèixer la normativa de circulació entre els adults i iniciar als infants en la circulació en bici des de l'etapa escolar. Alhora, també suggereixen fer campanyes de convivència adreçades a tots els modes de transport, posant especial atenció als vehicles de mobilitat personal.

D'acord amb la informació recopilada amb l'enquesta, un 60% dels ciclistes se senten vulnerables quan circulen per Barcelona, enfront del 55% de fa un any i del 33% de fa dues edicions.

Una ciutat amb cada vegada més carrils bici

En l'àmbit de la infraestructura, es recull que el 2020 han augmentat un 10% els carrils bici a la ciutat respecte a l'any anterior i dos terços dels enquestats valoren positivament l'ampliació de la xarxa ciclista feta per l'Ajuntament de Barcelona en el context de la pandèmia. També aproven els carrils bici provisionalment pintats de groc. Per contra, la majoria està en desacord amb els carrils compartits bus-bici.

L'aspecte que els ciclistes valoren pitjor és que les motos aparcades en vorera creuin el carril bici per incorporar-se a la calçada, seguit de la convivència amb els vehicles motoritzats i la poca amplada dels carrils bici.

Per contra, els aspectes més ben valorats són la semaforització per a ciclistes, la continuïtat de la xarxa i els carrils bici separats del trànsit. El RACC recomana consolidar la qualitat de la xarxa existent resolent "punts millorables", auditar els carrils bici per detectar perills i valorar l'ús i el disseny dels carrils creats en el marc de la pandèmia abans d'integrar-los a la xarxa actual.
Arxivat a