Informe del CAC

TV3 va mimar Junts en la campanya del 14-F i les privades, al PSC i al PP

La pública catalana va igualar el temps dedicat als partits amb representació i a la llista de Puigdemont i Borràs i va minimitzar Vox, que també era "grup significatiu" sense drets electorals

per Joan Obiols, 16 de març de 2021 a les 12:30 |
El debat de candidats del 14-F a TV3 i Catalunya Ràdio | CCMA
Aquesta informació es va publicar originalment el 16 de març de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha aprovat l'informe sobre el pluralisme dels mitjans durant la campanya electoral del 14-F que conclou que TV3 va ser el mitjà que més va igualar als seus informatius el temps que va dedicar als set partits amb representació al Parlament i també per a Junts per Catalunya, que no tenia drets electorals després del trencament amb el PDECat però va ser considerat "grup significatiu" juntament amb Vox. La llista de Carles Puigdemont a punt va estar d'equiparar-se en temps amb la resta, mentre que els ultres van ser gairebé invisibilitzats. Uns i altres, però, van tenir presència als debats i entrevistes en igualtat de condicions amb les forces amb representació. 

Així, el partit que més presència va tenir als informatius de la cadena pública va ser ERC amb un 13,1% del temps, seguida del PSC amb el 13% i el PDECat amb el 12,9%. Ciutadans va disposar del 12,5% de la cobertura per explicar-se, els comuns del 12,3% i la CUP del 12%. Per sota, el PP amb l'11,7% i Junts amb el 10,6%. Els percentatges van ser, per tant, molt similars. Vox, que com Junts no tenia drets, només va ocupar l'1,9% de l'antena d'informatius.   


En contrast, Telecinco, Antena 3 i la Sexta van prioritzar clarament al PSC, que va ser la força política amb més veu en les tres televisions espanyoles privades. Per altra banda, el PP va ser el segon partit amb més temps de notícia a Telecinco i Antena 3 malgrat que tenia només quatre escons i en va acabar obtenint tres. Destaca clarament Antena 3, on la suma del percentatge de cobertura del PSC (29,1%) i el PP (21,6%) supera el 50% de les informacions del 14-F.


TVE segueix la política de blocs

Pel que fa a TVE, amb La 1 i TVE Catalunya, es va basar en els resultats electorals de les eleccions al Parlament del 2017 per establir el temps de presència de cada partit als informatius seguint així la política de blocs electorals que han criticat les associacions professionals. Tanmateix van integrar a Junts per Catalunya i a Vox com a grups significatius als debats i informatius, malgrat que amb un temps molt més reduït que les formacions amb representació.


Junts per Catalunya, tot i ser considerat "grup significatiu" per la Junta Electoral, va obtenir una quota de pantalla molt similar als set partits amb representació parlamentària en els mitjans públics catalans: TV3 li va dedicar el 10,6% del temps i Catalunya Ràdio l'11,6%, en aquest darrer cas, significativament per sobre de la CUP-Guanyem (9%) i el Partit Popular (8,8%). La Junta Electoral estableix que en els mitjans públics els grups significatius no haurien de superar en temps d'informació els que tenen representació parlamentària, cosa que va complir TV3 però no Catalunya Ràdio.

Per altra banda, Vox va quedar gairebé invisibilitzat a TV3, amb l'1,9%, una dada que es contraposa amb el 6,1% del temps a Catalunya Ràdio, a qui només s'hi apropa Telecinco (5,6%) i Antena 3 (4,1%). Els altres mitjans oscil·len entre la forquilla del 0,5% de la Sexta i el 2,8% de betevé. En el còmput global de les ràdios i les televisions Junts va tenir un 8,5% del temps de cobertura, molt per sobre del 5,9% de la CUP

La CUP i el PDECat, invisibles a Espanya

Telecinco no va donar veu a la CUP ni al PDeCAT. En una línia molt semblant hi ha Antena 3, que no va donar minuts als postconvergents i només va destinar l'1,4% del temps a la CUP. El PDECat és el partit amb representació parlamentària que menys temps d'informació va rebre a laSexta (2,3%). El mateix passa amb la CUP en les dues cadenes de la Corporación RTVE (La 1 i TVE Catalunya), a qui destinen el 3,3% i el 3,5% del temps de cobertura de la campanya, respectivament. 

Informe del CAC durant la c... by Naciodigital

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació