Ferrovial prescindeix d'una trentena de treballadors del 061 en plena tercera onada

Els sindicats critiquen els moviments de la plantilla, que coincideixen amb un descens de les trucades, però la companyia i Salut defensen que el servei no en queda afectat

La seu central del 061
La seu central del 061 | ACN
07 de febrer del 2021
Actualitzat a les 19:39h
El 061 ha prescindit de més d'una trentena de treballadors del 061 a finals de gener, quan el contracte eventual d'aquests va finalitzar. Havien estat contractats per les necessitats de gestió de la pandèmia i, en cas de renovar-los, l'empresa Ferrovial -adjudicatària del servei- els hauria d'haver fet indefinits. Fonts de l'empresa consultades per NacióDigital asseguren que no hi ha necessitat de fer contractacions indefinides, mentre els sindicats critiquen la decisió.

Tot i estar externalitzat, el 061 és un servei sota control públic i el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) té comptabilitzades les trucades rebudes. El pic de comunicacions durant el març, coincidint amb la primera onada de la Covid-19, va ser de 25.000 trucades en un dia. A l'octubre, durant la segona onada, es va mantenir la mateixa xifra, mentre que al gener el pic ha estat de 17.000 trucades. Des del SEM, però, recorden que el flux de comunicacions rebudes és oscil·lant i que la davallada en el pic no pot interpretar-se com una caiguda definitiva.

Ferrovial defensa que la no renovació de contractes eventuals és la política habitual de l'empresa i defensa que tot el servei queda "cobert". Les fonts consultades asseguren que, en funció de l'evolució de la pandèmia, es decidirà contractar més gent de nou, tot i que per ara no aclareixen si ja s'ha pres aquesta decisió.

Tampoc aclareixen de quin volum de personal disposa ara el 061, tot i que fonts sindicals consultades per aquest diari xifren els treballadors contractats en uns 500 abans dels acomiadaments. Fonts oficials del Departament de Salut insisteixen que "en cap cas" la no renovació de contractes afectarà el servei telefònic que es dispensa. 

A l'inici de la pandèmia, el 061 va ampliar el seu servei i va passar de tenir 130 posicions -llocs de treball ocupats per diverses persones al dia- a tenir-ne 342. Des de llavors, hi ha hagut un degoteig d'empleats contractats específicament per la gestió de la Covid-19 que l'empresa no ha renovat.

Al setembre, CCOO ja va denunciar que la plantilla del 061 estava "desbordada", tot assegurant que Ferrovial havia decidit prescindir dels treballadors contractats per fer reforç i que en contractaria de nous de forma eventual. Al desembre, UGT va reclamar a Salut que subrogués tota la plantilla que feia el seguiment de casos de Covid-19 al 061.

Formacions amb poc marge

Alane Chaparro és una de les treballadores del 061 de qui Ferrovial ha prescindit a finals de gener. En el seu cas, la no renovació ha arribat després de registrar una secció sindical de la Coordinadora Obrera Sindical (COS) a l'empresa. "Ens han dit que es deu a la reducció de trucades rebudes", assegura, alhora que insisteix que al llarg del mes de gener el volum de comunicacions ha anat pujant. "A principis de mes podia atendre unes 50 trucades per torn i, a finals de mes, unes 80", diu.

Ella va ser contractada a l'agost i explica que entre les persones acomiadades n'hi ha que havien assumit tasques estructurals de coordinació. Una versió que coincideix amb la de la delegada de la CGT a Ferrovial 061, Yolanda Guerrero. "Alguns feien tasques de coordinació i supervisió", explica Guerrero. 

Tant Chaparro com Guerrero critiquen la política de l'empresa i denuncien que l'acomiadament de treballadors suposa una dificultat en la tasca quotidiana al 061. "A cada treballador nou que entra li has de fer una formació. Abans de la pandèmia la formació era de tres setmanes i ara és de dos dies", relata la delegada de la CGT. 

En plena tercera onada, Ferrovial no ha volgut concretar si l'adeu de treballadors contractats específicament per gestionar les trucades per la Covid-19 seran reemplaçats per altres. La política de l'empresa ha estat, per ara, enllaçar empleats amb contractes eventuals, evitant fer-los fixos. Una pràctica que els sindicats critiquen des del punt de vista laboral i també per les conseqüències que asseguren que té sobre la qualitat del servei prestat pel 061. Ferrovial i Salut, però, insisteixen que el servei no s'ha vist afectat.