Els comuns situen el pacte amb ERC i PSC com l'acord prioritari

La candidatura de Jéssica Albiach, que arrenca la campanya aquesta tarda en un acte de l'Hospital Clínic, tanca la porta a qualsevol entesa amb Junts

La candidata dels comuns, Jéssica Albiach, amb els caps de llista de Girona, Tarragona i Lleida
La candidata dels comuns, Jéssica Albiach, amb els caps de llista de Girona, Tarragona i Lleida | comuns
28 de gener del 2021
Actualitzat a les 14:36h
Els comuns tenen com a prioritat un acord que inclogui ERC i el PSC, i així ho manifestaran en la campanya que comença aquesta mitjanit. Els comicis no deixaran cap partit amb majoria absoluta, i els pactes seran clau per poder formar Govern després del 14-F. Les principals opcions, segons la majoria d'enquestes, són la reedició d'un pacte entre Junts i ERC, o bé un acord d'esquerres entre ERC, el PSC i els comuns. La candidatura de Jéssica Albiach prioritzarà aquesta segona opció per impulsar "el canvi" a Catalunya, la idea sobre la qual pivotarà la campanya electoral, i descarta acords amb Junts o Ciutadans. 

Aquests últims dies els comuns han estat especialment bel·ligerants amb els de Laura Borràs. De fet, aquesta setmana Albiach ha carregat més d'una vegada contra la cap de llista per les expressions xenòfobes d'alguns dels candidats del seu partit. "No són casos aïllats", deia dimarts. Els comuns, per tant, tanquen la porta a la proposta d'ERC d'un front ampli que inclogui des de la CUP fins al PDECat, passant per Junts. Ahir mateix ho va dir Colau, que va deixar clar que l'única alternativa passa per un tripartit entre republicans, socialistes i comuns. Aquest migdia, Joan Carles Gallego, número 2 d'Albiach, també ha entrat al cos a cos amb Laura Borràs.
 
Colau tindrà un pes important en campanya i participara en sis actes. També hi intervindran els vicepresident del govern espanyol, Pablo Iglesias, i els ministres que té Podem a l'executiu. Iglesias serà físicament a Catalunya en dues ocasions, en l'acte central de campanya el 6 de febrer i en l'acte final, el 12 de febrer. El ministre d'Universitats, Manuel Castells, participarà en un acte online des de la seu dels comuns sobre ciència i investigació el primer dia de campanya.

El 5 de gener serà la ministra d'Igualtat, Irene Montero, qui es desplaci a Catalunya per fer un acte sobre feminisme. La ministra de Treball, Yolanda Díaz, serà a un acte sobre treball a Tarragona el 10 de febrer, i el titular de Consum, Alberto Garzón, serà a l'acte central de les comarques gironines, el diumenge 7 a Lloret de Mar.

La qüestió sanitària, central

La campanya dels comuns ha estat dissenyada de bon principi tenint en compte la situació sanitària que viu el país. És per això que es faran sense públic, combinant actes telemàtics i presencials. Al matí es faran contactes informatius arreu del territori i a la tarda actes en format de conversa o tipus míting, però sense públic i només amb membres de la candidatura com a assistents. La qüestió sanitària, i la necessitat de reforçar a sanitat pública després de les retallades i arran de la pandèmia, serà un dels eixos de campanya. 

Els comuns, de fet, començaran la cursa cap al 14-F aquesta tarda en un acte a les 17h a l'Hospital Clínic de Barcelona, amb Albiach, Colau i la número 1 per Girona, Rosa Lluch, un dels noms destacats de la candidatura que té per davant el repte de recuperar la representació a les comarques gironines. 

Campanya telefònica

En Comú Podem ha decidit posar en marxa una campanya telefònica per poder tenir un contacte més "directe" amb la gent, tenint en compte que als seus actes no hi haurà públic. Els membres d ela candidatura i un equip de 140 voluntaris faran trucades als votants perquè els puguin plantejar les seves preocupacions i necessitats. L'objectiu és fer fins a 1.000 trucades. Segons expliquen, aquesta idea està basada en la campanya electoral als Estats Units, en particular en les de Bernie Sanders i Elisabeth Warren a les primàries demòcrates.

Pressupost de campanya

El pressupost de la campanya dels comuns és de 348.000 euros per a despeses ordinàries i 247.000 euros per a despeses de mailing. En les darreres eleccions catalanes es van gastar 484.000 euros en despeses ordinàries i 401.000 euros en mailing. Tots els recursos seran propis dels dos partits que formen la coalició i de la bestreta electoral.