10 plans familiars per «respirar natura» amb FGC

El cremallera de Núria amb uns vagons d'època, el nou telecabina de la Molina, el Tren del Ciment, el Cremallera de Montserrat i el Tren dels Llacs, entre altres

El telecadira de Vallter 2000 que arriba al naixement del riu Ter
El telecadira de Vallter 2000 que arriba al naixement del riu Ter | FGC
15 de juliol del 2020
Actualitzat el 24 de març del 2021 a les 18:13h

Aquest estiu és temps de redescobrir Catalunya. Un propòsit que s'adapta plenament a l'oferta turística de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Trens turístics, estacions de muntanya i activitats per a tots els públics estan a punt per tal que gaudeixis del patrimoni natural i cultural del país. 

La reobertura de les instal·lacions gestionades per FGC s'està fent de manera progressiva i es completarà a mitjans de juliol. Després de mesos tancades per la pandèmia, tornen a rebre els visitants amb el lema "Respira natura". És, en definitiva, temps d'agafar aire una vegada superat el confinament.
 

L'oferta turística d'FGC és àmplia i adreçada a totes les edats. I enguany arriba amb diverses novetats importants com l'estrena del Telefèric Coma del Clot a Vall de Núria o la primera temporada d'estiu del Telecabina Cadí-Moixeró de la Molina. El Tren del Ciment a l'Alt Berguedà, el Cremallera de Montserrat o el Tren dels Llacs són algunes de les altres propostes que valdria la pena incloure al plàning d'aquest estiu.



A continuació, et proposem 10 plans familiars per aquest estiu per "respirar natura" amb FGC. Comencem?

Els vagons d'època procedents de la línia suïssa MGB. Foto: FGC


RIPOLLÈS

Vall de Núria: un viatge únic a una vall única


Vall de Núria ja fa setmanes que ha reobert les portes. I ho ha fet amb una de les grans novetats de la temporada: el paquet "Viatge únic en una vall única". Es tracta d'un nou servei amb els cotxes històrics de la línia suïssa MGB i la locomotora híbrida H12. 

Aquest viatge premium en cremallera, que es pot fer des de Ribes de Freser o Queralbs, inclou les explicacions d'un guia, la reserva de seient, plaça d'aparcament així com una visita al centre d'interpretació ambiental de Núria.

Els vagons d'època MGB són del 1963 i formaven part de la línia Matterhorn Gotthard Bahn. L'hivern passat ja van circular per les vies del cremallera de Núria però encara ho van fer amb el color vermell de la línia dels Alps suïssos. Ara, per la temporada d'estiu, estrenen el color blau clàssic del cremallera de la Vall de Ribes per oferir aquest servei tan especial.

Una altra de les novetats d'aquest estiu és una audioguia gratuïta per descobrir Vall de Núria a través del telèfon mòbil. Amb l'empresa Smartguide s'ha desenvolupat aquesta aplicació descarregable per ser utilitzada durant el trajecte en cremallera i a la vall –es pot escoltar, a més, sense connexió-. Una experiència disponible en català, castellà, anglès i francès.

 

Escoltant la nova audioguia al nou Telefèric Coma del Clot de Vall de Núria. Foto: FGC


RIPOLLÈS

El nou telèferic de Vall de Núria


Tots aquells que aquest estiu optin per "respirar natura" a Vall de Núria podran estrenar un nou mitjà de transport. Es tracta del Telefèric Coma del Clot que es va posar en servei just abans que la pandèmia obligués a tancar l'estació. Substitueix l'antic telecabina que permetia accedir a l'Alberg Pic de l'Àliga, a més de 2.100 metres d'altitud.

El nou telefèric duplica la capacitat de transport de l'antiga infraestructura. Concretament, fins a 415 persones per hora gràcies a quatre àmplies cabines amb visió 360 graus de tota la vall. Des de l'estació del cremallera, et permet accedir ràpidament a l'alberg, un punt ideal tant per iniciar excursions com per contemplar el paisatge des del mirador o fer un refrigeri al bar.

Els bitllets del telefèric es poden comprar individualment o amb un paquet conjunt amb el cremallera. En ambdós casos, es pot adquirir on line fet que et permet l'embarcament exprés sense haver de passar per taquilla.

 

El Telecabina Cadí-Moixeró puja fins a la cota 2.537 de la Molina. Foto: FGC


CERDANYA-BERGUEDÀ

Telecabina Cadí-Moixeró, la porta d'entrada al parc natural


També estan d'estrena a la Molina. La gran estació de muntanya, al límit de la Cerdanya, el Berguedà i el Ripollès, fa pocs mesos va completar l'esperat projecte de fer arribar el telecabina fins al cim de la Tosa, a més de 2.500 metres d'altitud. Després de funcionar amb èxit durant la temporada d'hivern, ara és el torn d'aprofitar-lo per a les activitats d'estiu.

El Telecabina Cadí-Moixeró supera un desnivell de 870 metres per connectar la base de l'estació amb el Niu de l'Àliga, el refugi guardat més alt del Pirineu Oriental (2.537 metres). La infraestructura té dos trams i, de fet, es pot baixar en una estació intermèdia.

L'ascens amb el telecabina, d'uns 20 minuts de durada, ja val la pena per si sol. Ara bé, el millor és la vista des del mirador del Niu de l'Àliga: el Pedraforca, la plana de la Cerdanya, el Puigmal, el Montseny, la Mola, Montserrat... i, en dies de gran visibilitat, fins i tot la Costa Brava i la torre de Collserola de Barcelona.

El telecabina s'ha convertit en una de les grans entrades al Parc Natural del Cadí-Moixeró. De fet, hi ha packs que afegeixen al viatge rutes guiades d'una hora i mitja o de quatre hores per aquest espai natural protegit. A més, es pot combinar l'ascens amb un bon dinar al Niu de l'Àliga, bona gastronomia a més de 2.500 metres d'altitud.

Una experiència inoblidable és veure la posta de sol al Pedraforca des del mirador. Per fer-ho possible, aquest estiu els dissabtes de juliol, agost i altres dies amb prèvia reserva, hi haurà baixada especial nocturna (habitualment l'última baixada és a les 17.30).

 

El Bike Park de la Molina té 13 circuits de descens. Foto: FGC


CERDANYA-BERGUEDÀ

Bike Park de la Molina: el millor descens del Pirineu


La Molina, juntament amb Masella, ofereix a l'hivern un domini de 145 quilòmetres esquiables. A l'estiu, en canvi, un dels elements més singulars de l'estació és el Bike Park, amb els millors descensos amb bicicleta del Pirineu: 13 circuits i un total de 37 km.

Els circuits tenen com a punt d'inici la cota 2.400, a l'estació intermèdia del Telecabina Cadí-Moixeró, i a la cota superior del Telecadira de Cap de Comella. Estan especialment indicats per a bikers amb bicicletes de doble suspensió. Es tracta de recorreguts de dificultat alta, mitjana i baixa que uneixen la zona de la Tosa amb l'aparcament del telecabina i que passen per paratges de gran bellesa com el Coll de Pal, el llac de la Molina o els boscos de pi negre de la zona.

Aquest estiu, els ciclistes podran pujar fins al Niu de l'Àliga amb el nou telecabina per gaudir de les vistes deixant la bicicleta a l'estació intermèdia. A més, qui compri el forfet de temporada de Bikepark obtindrà gratuïtament un tiquet de passeig del telecabina per regalar.

La zona freestyle i woodpark, situada a la part baixa del Bikepark, compta amb mòduls de diversa dificultat i s'esten en una àrea d'uns 300 metres de longitud. S'hi trobaran mòduls artificials construïts amb fusta com peralts, passarel·les i salts a diferents altures, wallrides i una destacable àrea de dirt jump amb diferents línies de salt progressives segons el nivell.

Per a qui vulgui pedalar més tranquil·lament hi ha un circuit de cross-country d'11 quilòmetres amb sortida a l'estació inferior del telecabina. També en aquest sector hi ha un Txiki Bike Park, un circuit amb cinc mòduls diferents, fets de fusta, molt fàcils i assequibles per a tothom (també per a bicicletes de persones amb discapacitat).

 

El naixement del riu Ter, al circ d'Ulldeter. Foto: FGC


RIPOLLÈS

Vallter 2000: amb telecadira fins al naixement del Ter


Vallter 2000 és l'estació d'esquí i de muntanya més mediterrània i oriental dels Pirineus. Al capdamunt de la vall de Camprodon i del Ripollès, està situada dins d'un circ d'origen glacial on neix el riu Ter, el més important de les conques internes de Catalunya.

Un dels grans atractius de l'estiu és poder pujar fins a Ulldeter, al naixement del riu. Una opció apta per a tota la família és fer-ho amb el telecadira que surt a la base de l'estació i arriba a la cota 2.535. El recorregut, d'uns 20 minuts, té bones vistes... però en arribar a dalt són espectaculars. El Mirador de la Costa Brava permet observar tot el circ d'Ulldeter, així com bona part de les comarques gironines i el golf de Roses.

Amb la mainada s'ha de fer la foto de rigor al naixement del Ter i pot ser un bon moment per explicar la llegenda del seu origen. Una història sobre un home gran que va demanar aigua a un pastor i una ampolla que raja des de temps immemorials d'una tartera de la muntanya... 

Després, es pot tornar amb telecadira o baixar caminant per un dels tres camins senyalitzats aptes per a tothom, que formen part de les rutes senderistes de l'entorn de Valllter 2000. No en va, és un dels bressols de l'excursionisme català. De fet, l'antic refugi d'Ulldeter –actualment en ruïnes- es va inaugurar el 1909 i va ser el primer de l'Estat. L'actual, en una cota inferior, és un punt ideal per iniciar o acabar excursions a cims com el Gra de Fajol, el Bastiments o la travessa fins a Vall de Núria, entre d'altres.

 

El cremallera de Montserrat iniciant l'ascens al santuari. Foto: FGC


BAGES

El cremallera de Montserrat, el millor accés a la muntanya màgica


Montserrat és sinònim de catalanitat, espiritualitat i, sobretot, d'activitats a l'aire lliure. I la manera més directa i sostenible d'arribar-hi és amb el cremallera d'FGC. Una cop al santuari, el Funicular de Sant Joan permet accedir amb poca estona a les cotes més altes del massís i fer algunes de les rutes per la muntanya més màgica del país.

El cremallera inicia el trajecte a l'estació de Monistrol de Montserrat, des d'on es pot arribar amb la línia d'FGC Barcelona-Manresa. Gràcies als vidres panoràmics, durant el recorregut es pot gaudir d'espectaculars vistes de la muntanya i la vall, fins arribar a l'estació del santuari. En el primer tram el tren circula amb adherència mentre que, a partir de l'estació de Monistrol-Vila, activa el cremallera per superar el fort pendent. En conjunt, puja 550 metres de desnivell en poc més de 5,5 quilòmetres.

L'actual cremallera es va inaugurar el 2003 malgrat que la seva història és més que centenària. Un primer tren, amb sortida del centre de Monistrol, va funcionar entre 1892 i 1957 esdevenint un dels ferrocarrils més populars de país. Val la pena rememorar-ne la història visitant l'exposició a l'estació intermèdia de Monistrol-Vila.

Si les vistes amb el cremallera són per no perdre-les, les del Funicular de Sant Joan són senzillament espectaculars. Inaugurat el 1918, l'última remodelació permet fer el viatge amb uns vehicles panoràmics. A més, aquest estiu s'ha estrenat el mirador situat a l'estació superior del funicular que, a 1.000 metres d'altitud, permet una perfecta observació de la muntanya i compta amb un centre d'interpretació del Geoparc de la Catalunya Central i del Parc Natural de Montserrat.

 

El Tren del Ciment de l'Alt Berguedà. Foto: FGC


BERGUEDÀ

El Tren i el Museu del Ciment: un viatge a la revolució industrial


El Tren del Ciment permet fer un viatge fins a l'època de la revolució industrial. Es tracta d'una línia amb més de 100 anys d'història que unia l'antiga fàbrica de ciment Asland de Castellar de n'Hug amb Guardiola de Berguedà, des d'on enllaçava amb la línia cap a Berga i Manresa. El "carrilet", que es va recuperar el 2005 com a servei turístic, cobreix 3,5 dels 32 km d'aquest històric trajecte.

L'actual Tren del Ciment té quatre estacions. Comença el recorregut a l'estació de la Pobla de Lillet, als afores d'aquesta població de l'Alt Berguedà, on es pot visitar una interessant exposició amb material ferroviari històric. El trajecte passa per la Pobla Centre, els Jardins de Ca l'Artigas –dissenyats per Antoni Gaudí i que són parada obligatòria- i acaba al Clot del Moro-Museu del Ciment, a l'antiga fàbrica de ciment Asland, ja al terme de Castellar. 

La factoria, que va funcionar fins al 1975, és d'estil modernista i es caracteritza per les voltes catalanes i estructures de ferro forjat. És una visita molt interessant per a tota la família: tant la part que funciona com a centre d'interpretació com el recorregut per les restes de l'edifici, que per motius de seguretat s'ha de fer amb casc. Una bona opció per gaudir de l'experiència completa és adquirir el paquet que inclou el bitllet de tren d'anada i tornada així com les visites als Jardins Artigas i al Museu del Ciment.

Relativament a prop de l'estació del Clot del Moro –cal cotxe per desplaçar-s'hi-, val molt la pena visitar les Fonts del Llobregat. El segon riu més important de les conques internes de Catalunya surt directament dels cingles que voregen Castellar de n’Hug formant una espectacular i refrescant cascada.

 

Els Jardins Artigas de la Pobla de la Lillet van ser projectats per Antoni Gaudí. Foto: FGC


BERGUEDÀ

Jardins Artigas: el modernisme de Gaudí a l'Alt Berguedà 


Els Jardins Artigas de la Pobla de Lillet formen part de l'oferta turística del Tren del Ciment. Ara bé, per la seva bellesa i importància, es mereix un punt especial. De fet, es pot comprar un bitllet conjunt del tren i dels jardins o fer la visita independent a aquesta joia modernista de l'Alt Berguedà.

L'empresari Eusebi Güell va fundar a inicis del segle XX la fàbrica de ciment al Clot del Moro. Va encarregar a Antoni Gaudí, el seu arquitecte de capçalera, la projecció del Xalet del Catllaràs com habitatge pels treballadors i enginyers de les mines de carbó que alimentaven els forns de la planta. Durant la seva estada a l'Alt Berguedà, Gaudí es va allotjar a casa dels senyors Artigas, propietaris d'una de les tèxtils més potents. En agraïment a l'hospitalitat rebuda, els va regalar el disseny d'un jardí en un terreny davant la casa i la fàbrica tèxtil. 

D'aquesta història va néixer els Jardins Artigas, obra on natura i arquitectura es fusionen en perfecta harmonia. Dos penya-segats i el riu Llobregat són els eixos de l'espai on destaquen dos ponts d'inconfusible estil gaudinià. Places, miradors, bancs, escultures i cascades completen un espai on els principals protagonistes són la vegetació, l'aigua i les pedres.

 

El Tren dels Llacs Panoràmic sortint d'un dels túnels de la línia. Foto: FGC


PALLARS JUSSÀ

El Tren dels Llacs: el millor paisatge ferroviari


El Tren dels Llacs ofereix un dels viatges ferroviaris més especials de Catalunya. Es tracta d'un servei turístic de la línia Lleida-La Pobla de Segur, una de les poques del país que no està electrificada i passa per un paisatge de plana, embassaments i congostos. Es va posar en funcionament el 2009 i és una activitat imprescindible per als amants del ferrocarril i de la història. El tren havia de posar-se en marxa el passat 4 de juliol, però el confinament del Segrià en va endarrerir la reobertura, que està prevista pel proper 29 d'agost i, si les condicions sanitàries ho permeten, es mantindrà en servei fins el 31 d'octubre. 

El viatge transcorre per la dreta del riu Segre des de Lleida fins a Balaguer per una via única en un itinerari planer fins arribar a les primeres muralles muntanyoses de Sant Llorenç de Montgai i Camarasa. Ben aviat, el tren passa a formar part de la conca del riu Noguera Pallaresa que l'acompanyarà, entre embassaments i serralades com el Montsec, fins a la Pobla de Segur, la darrera parada. Per arribar-hi, el tren haurà passat per un total de 40 túnels i 58 ponts en els 89 quilòmetres de traçat.

Des del cor del Segrià fins al Pallars Jussà, el tren travessa fins a quatre embassaments: Sant Llorenç de Montgai, Camarasa, Cellers i Sant Antoni. Uns "llacs" ideats el primer terç del segle XX per assegurar el subministrament agrícola i elèctric i que actualment han esdevingut un espai per a esports nàutics.

El servei ferroviari turístic habitualment funciona entre el juliol i l'octubre amb un total de 15 circulacions: 13 del Tren dels Llacs Històric –format per dues màquines dièsel i quatre cotxes d'època- i dos del Tren dels Llacs Panoràmic, pels dies de més calor. Gràcies al seu disseny diàfan i obert, proporcionat per les finestres de grans dimensions, els viatgers gaudeixen de les espectaculars vistes del recorregut.

 

Una excursió a l'entorn de l'estació de Port Ainé, en ple Parc Natural de l'Alt Pirineu. Foto: FGC


PALLARS SOBIRÀ

Parcs naturals, esports d'aventura, gastronomia i patrimoni


El Pallars Sobirà és sinònim de paisatge, esports de muntanya, gastronomia i patrimoni els 365 dies de l'any. A l'estiu, amb les muntanyes més verdes que mai, és una destinació perfecta per a tota la família. Tant pels que busquen l'adrenalina, amb esports d'aventura com el ràfting, com pels que opten per excursions d'alta muntanya o rutes senderistes aptes per a tots els nivells

Les estacions d'Espot i Port Ainé són bons punts d'accés per aquestes activitats. Estan a tocar, respectivament, del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici i del Parc Natural de l’Alt Pirineu, el més extens de Catalunya i que ocupa més del 55% de la superfície de la comarca.

Una bona manera de conèixer el Parc Nacional, l'únic de Catalunya, és agafar un dels taxis 4x4 que surten del poble d'Espot. Van directes a l'estany de Sant Maurici –on no es pot accedir amb cotxe particular- i permeten contemplar l'espectacle dels Encantats reflectits en aquest embassament d'alta muntanya. Des d'allà, hi ha excursions senzilles –la cascada de Ratera o l'estany d'Amitges, per exemple- i altres de major dificultat.

La Noguera Pallaresa és el riu on es va començar a practicar ràfting a Catalunya fa més de 35 anys. Al Pallars també es poden practicar altres esports aquàtics, tant d'aigües braves com tranquil·les: hydrospeed, descens de barrancs, caiac, piragüisme, entre d'altres. L'hípica, el paintball, els quads i els parcs d'aventures completen una oferta per a totes les edats i gustos. A més, cal destacar que gran part de la comarca està certificada com a Destinació de Natura i Muntanya en Família (Les Valls d’Àneu i els Pirineus-Noguera Pallaresa).