El govern de Colau es compromet a ampliar encara més els espais per a vianants a petició d'ERC

La proposta dels republicans planteja treure els cotxes de tots els laterals de les grans avingudes

Una dona passeja a Barcelona
Una dona passeja a Barcelona | Martí Urgell
29 de maig del 2020
Actualitzat a la 13:30h
El ple de l'Ajuntament de Barcelona ha aprovat aquest divendres una proposició d'ERC per ampliar encara més l'espai dedicat exclusivament als vianants a la ciutat. El govern municipal ja preveu fer permanents els nous 30.000 kilòmetres quadrats alliberats de vehicles i els republicans demanen aprofundir les mesures. La proposta ha comptat amb el suport de Barcelona en Comú i el PSC, Junts per Catalunya s'ha abstingut i Ciutadans, Barcelona pel Canvi i el PP s'han abstingut.

La proposició demana que tots els carrers de la ciutat amb una secció inferior als 12 metres passin a ser d'ús prioritari pels vianants, així com eliminar tots els elements que actualment ocupen voreres de carrers amb 20 metres o més d'amplitud.

També es planteja dedicar les laterals de les grans avingudes exclusivament als vianants i estudiar la possibilitat de destinar carrers sencers a l'ús de bicicletes o patinets. La proposició també reclama acompanyar aquestes mesures del reforç del transport públic i l'impuls del vehicle elèctric.

El ple de l'Ajuntament de Barcelona també ha aprovat aquest divendres el decret d'ampliació de terrasses i la rebaixa de la taxa per a bars i restaurants que en tinguin en un 75% fins al 31 de desembre. L'oposició, però, ha demanat celeritat a l'Ajuntament, que preveu resoldre les peticions per ampliar i habilitar noves terrasses en un marge quinze dies des de l'inici de la fase 1.

El decret permet l'habilitació de noves terrasses i l'ampliació d'espais ja existents. El primer tinent d'alcaldia, Jaume Collboni, ha estat l'encarregat de defensar la mesura de govern, reivindicant la necessitat d'"afavorir" l'activitat comercial i alhora "flexibilitzar" l'ús de l'espai públic.

En aquest sentit, la tinent d'alcaldia Janet Sanz ha defensat la necessitat de compaginar la reactivació econòmica amb l'"ús segur" de l'espai públic per part dels vianants. Està previst que l'ampliació de terrasses es faci en carrils de circulació de cotxes i aparcaments en superfície.

Des d'ERC, Jordi Castellana, ha demanat un pla global per a l'espai públic i ha emanat evitar generar un debat de "terrasses contra vianants". La CUP, sense representació al ple, i la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona ja s'han mostrat crítics amb l'increment d'espais públics per a terrasses d'establiments privats.

Al ple, Elsa Artadi ha assegurat que Junts per Catalunya votava un "sí crític" per facilitar la reactivació econòmica però ha expressat preocupació per la tramitació de sol·licituds. "Fins ara només han obert un 20% dels establiments de restauració i ens preocupa que hi hagi un coll d'ampolla", ha dit.

Des de Ciutadans, Francisco Sierra, ha assegurat que la restauració no es pot "fiar" del govern municipal, mentre que Josep Bou (PP) ha expressat "dubtes" sobre el marge de quinze dies per tramitar peticions. Per part de Barcelona pel Canvi, Manuel Valls, ha demanat que l'acció de govern vagi més enllà del decret aprovat i que l'Ajuntament modifiqui la fiscalitat del sector de restauració i es doni suport al sector turístic.

El ple insta Nissan a repensar el tancament

El ple de l'Ajuntament de Barcelona ha provat una moció d'urgència per demanar a Nissan que repensi el tancament de plantes a Barcelona i l'àrea metropolitana. Tots els grups hi han votat a favor i han demanat a totes les administracions que treballin conjuntament per revertir la decisió de la companya japonesa.

L'alcaldessa, Ada Colau, ha demanat a la companya "revisar" la decisió, com ja va fer ahir i com també gan traslladat a Nissan el Govern, sindicats i patronals. Colau ha insistit en les ajudes públiques rebudes per la companyia -74,5 milions d'euros en 20 anys- i ha defensat que Barcelona i l'àrea metropolitana són un "territori de futur" per la indústria.

Des d'ERC, Ernest Maragall, ha reclamat tenir "iniciativa pública" per aconseguir revertir la situació i ha assegurat que acompanyaran els treballadors en les mobilitzacions i les negociacions amb la companyia. El líder del PSC, Jaume Collboni, ha plantejat que el front comú entre les administracions també serveixi per encaminar la indústria cap a una necessària "reconversió".

La portaveu de Junts per Catalunya, Elsa Artadi, ha defensat el futur del sector automobilístic a Catalunya i ha parlat de "missatges demonitzadors" que han fet perdre la confiança de sectors econòmics envers l'Ajuntament. EN la mateixa línia, María Luz Guilarte (Ciutadans) ha acusat el govern municipal de "desincentivar" l'activitat econòmica a la ciutat, mentre que Josep Bou (PP) ha expressat que les administracions "podrien haver fet alguna cosa més" per evitar el tancament de plantes. 

Des de Barcelona pel Canvi, el regidor Manuel Valls, ha reclamat a l'Ajuntament "canviar el discurs" sobre la indústria i l'economia a la ciutat. 

Arxivat a