Internet: espai sense control durant la jornada de reflexió

L'explosió de les xarxes socials posen en qüestió l'anacronisme de la jornada de reflexió

per Guillem Ramos Salvat , 27 de novembre de 2010 a les 10:43 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 de novembre de 2010 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Internet posa en qüestió algunes de les regles de la campanya

L'any 2006 va ser l'any que la prohibició de publicar enquestes va quedar en res gràcies -o per culpa- d'Internet. Aquest any pot ser que l'anacrònica jornada de reflexió també quedi sense sentit. Tot i que la LOREG no deixa clara la normativa en els mitjans telemàtics i tampoc aquests quin són, els principals mitjans de comunicació digitals han acordat retirar la publicitat electoral de les seves pàgines web. A les xarxes socials, on ciberactivistes de tots els colors han brindat la batalla més ferotge d'aquesta campanya, s'haurà de veure quina incidència té aquesta jornada. Ho seguirem.


Alea Jacta Est. La feina ja està feta i ara només resta esperar fins diumenge a les vuit del vespre quan tanquin els col·legis electorals per saber quina serà la composició del proper Parlament de Catalunya. Aquesta és, si més no fins avui, la història habitual de les cites electorals al nostre país. Quatre anys de pre-campanya, quinze dies de campanya, un dia de reflexió i onze hores de votació.

Durant tot el dia d'avui els candidats, equip de campanya i periodistes en general aprofitaran per recuperar les hores de son perdudes durant aquests quinze dies. No hi hauran actes programats i els candidats aprofitaran per fer també vida familiar.


Fins aquí, doncs, tot com sempre. Ara bé, i a Internet? En un espai sense murs i on els buits legals de la Llei electoral estan a cada cantonada, el seguiment de la jornada de reflexió pot ser diferent. Les xarxes socials -que aquesta campanya han tingut un pes específic molt important- i la xarxa en general pot ser el punt d'escapament dels darrers cartutxos electorals dels partits i dels seus militants.

Haurem de veure si els e-militants, finalment, són respectuosos amb el que preveu la LOREG i s'abstenen de demanar el vot o, per altra banda, sense violar la llei ja que no parla de particulars, segueixen la campanya fins al darrer moment. Seria impensable que la Junta Electoral impugnés una piulada al·legant que demana el vot.


Internet, escapatòria dels partits davant les restriccions de la Llei electoral

Els partits polítics no només tenen marcats els minuts dels que gaudiran al Telenotícies, la Llei electoral espanyola també especifica que els partits polítics no poden inserir publicitat en mitjans públics fora dels espais gratuïts de propaganda electoral. I, des de fa poc, tampoc ho poden fer en televisions d'àmbit privat durant la campanya electoral. Els espots de campanya dels partits, doncs, només poden ser emesos durant els blocs electorals o a Internet.

Tal com explica l'assessor de comunicació Xavier Tomàs, els partits busquen a internet la possibilitat de poder arribar als votants. Segons Tomàs, la Llei electoral no deixa clars quins són els mitjans que regula quan parla de "suports telemàtics" i tampoc n'especifica quina ha de ser la seva regulació. Aquests dies, en mitjans de comunicació d'àmbit estatal i nacional, es podien veure anuncis en format televisió dels dos partits majoritaris del país. És una de les úniques maneres que els partits tenen per arribar als votants lluny dels espais gratuïts de propaganda electoral.

I no només els mitjans amb més recursos poden aprofitar la xarxa per saltar les barreres de la LOREG. Els partits que no surten als TN, des de Reagrupament a la CORI, han jugat la carta de la xarxa. Amb unes webs que es converteixen en campanya en potents mitjans de comunicació i amb activistes molt actius a les xarxes socials, igualen les forces amb els partits grans a al mar que representa Internet.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació