El confinament, una oportunitat per aprendre (I): propostes educatives per a infants d'1 a 6 anys

Titelles, contes, jocs però també col·laborar en les tasques de la llar són les recomanacions del Departament d'Educació

per NacióDigital , 23 de març de 2020 a les 11:10 |
El joc és una eina fonamental per aprendre | Pixabay
Aquesta informació es va publicar originalment el 23 de març de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Passen els dies i el confinament encara no té data final. Les setmanes sense escola poden  allargar-se i és per aquest motiu que el Departament d’Educació ha posat a disposició dels centres educatius i de les seves famílies un conjunt d’orientacions i activitats adequades a cada etapa per implementar a casa mentre estiguem tancats amb els nostres fills. 

Es tracta d’oferir tasques per a l’aprenentatge que, alhora, permetin reforçar el desenvolupament de la seva autonomia personal, generar motivació i curiositat. 



Són orientacions diverses que els alumnes poden fer de manera autònoma amb l’acompanyament a distància del professorat (si s'escau) dels centres educatius.


Entre altres, hi ha la realització d'activitats d'observació i de contrast d'elements propers a la realitat, de cerca d'informació, de lectura, culturals, artístiques, lúdiques, així com activitats alternatives al treball habitual a l’aula que amb els centres tancats no es poden dur a terme.

El departament recomana evitar tasques repetitives, no contextualitzades o d’una durada excessiva. Tot plegat, respectant les necessitats de descans, el temps de lleure i la convivència familiar.


Temps autònom i compartit

Per a totes les etapes educatives s’aconsella compaginar temps de lleure i treball autònom, en què els infants i joves decideixin què volen fer i de quina manera, amb temps compartit amb els adults. Per al temps individual, en els casos d’infantil i primària, cal proporcionar-los recursos i materials amb què puguin elaborar els seus propis jocs. A secundària es suggereixen diferents treballs sobre temes relacionats amb la situació i el moment actual on intervenen competències bàsiques de diferents matèries.
 
En l’etapa infantil les recomanacions estan pensades per ajudar a desenvolupar diferents capacitats i inclouen activitats de comunicació, activitats que impliquin moviment, activitats d’experimentació o bé activitats en entorns digitals. 

Propostes d’educació infantil (1-6 anys)

Temps autònom

 Elaborar jocs propis amb material per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics com peces de fusta o envasos, titelles, ninos, cuinetes, contes, fulls i estris d’escriptura.

Temps compartit

 Representar una història amb titelles
 Mirar contes del web de TV3 Una mà de contes
 Proposar jocs que requereixin desplaçar-se seguint un itinerari (fix, lliure o amb obstacles elaborats amb elements i mobiliari domèstic) caminant, saltant, a la pota coixa, arrossegant-se o rodolant. 
 Enregistrar un àudio o un vídeo amb un conte, una cançó o un relat amb l’infant com a protagonista, i escoltar-lo o veure’l. Comentar amb l’infant què poden fer diferent i com ho poden enriquir.
 Realitzar els jocs d’autoaprenentatge que proposa el web Edu365.
 Col·laborar en les tasques de la llar.












 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació