10 dades sobre el «boom» dels vehicles elèctrics

Les xifres de vendes, costos, autonomia i punts de recàrrega que demostren que la seva democratització és imparable

Punts de recàrrega de vehicles elèctrics
Punts de recàrrega de vehicles elèctrics | Europa Press
03 de març del 2020
Actualitzat el 04 de maig del 2021 a les 18:04h
Els vehicles elèctrics estan vivint un autèntic boom. Cada mes se superen rècords de matriculacions a l'Estat. El gener van augmentar quasi un 110% i s'espera que l'any es tanqui amb el triple de vendes que el 2019. Malgrat que les xifres encara són petites respecte el conjunt del parc automobilístic, s'estima que d'aquí dues dècades ja suposin el 30% del total. 

A continuació, 10 dades que mostren el boom dels vehicles elèctriques i com la seva democratització -costos, autonomia, punts de recàrrega...- ja és imparable.

 
65.000vehicles elèctrics
Mes a mes es van superant a l'estat espanyol rècords de matriculació de vehicles elèctriques amb increments interanuals que superen el 100%. S'estima que el 2020 es tancarà amb 65.000 noves unitats i el 2023 ja seran 120.000 (cada any se'n matriculen vora un milió i mig).
20291 milió de nous vehicles elèctrics
La barrera d'1 milió de vehicles elèctrics matriculats a l'Estat s'espera superar-la el 2029 (1,1 milions). El 2030 seran 1,28 milions i el 2040 un milió i mig, quan fregaran el 90% del total.
2040veto als vehicles de combustió?
El govern espanyol va plantejar prohibir la venda de cotxes de combustió l'1 de gener de 2040. A l'espera que es concreti, s'estima que a carrers i carreteres de l'Estat hi haurà 7,9 milions de vehicles elèctrics, sobre un total de 26 milions d'unitats en circulació.
1,7 euroscada 100 km
Quin és el cost de circular amb cotxe elèctric? Una estimació mitjana és d'1,7 euros cada 100 quilòmetres. La comparació amb els altres combustibles és clara: 11,5 euros en el cas de gasolina; 8,5 euros en el cas del dièsel; 7,5 euros pel biometà i 4,7 euros en vehicles de gas natural. El cost pot ser mínim aprofitant tarifes com la Tempo Zero d'Endesa.
40-60quilòmetres
L'autonomia acostuma a ser un dels elements crítics a l'hora de decidir-se per un vehicle elèctric. Una dada a tenir en compte: la distància mitjana diària dels usuaris se situa entre els 40 i els 60 km... i un 95% dels trajectes no supera els 200 quilòmetres.
564 kmd'autonomia
Els cotxes elèctrics cada vegada tenen major autonomia. Destaquen els Tesla, marca amb diversos models que superen els 500 km. Recentment, la nova actualització del Model 3 ha permès arribar fins a 565 km i s'especula que aviat podran presentar models que arribin als 700.
39.200estacions de recàrrega als Països Baixos
Els Països Baixos lideren l'estadística de punts de recàrrega a Europa amb 39.200. En el rànquing també destaca Alemanya (28.337); França (25.479); el Regne Unit (20.594) i Noruega (12.622). Com a comparació: l'estat espanyol en tenia 5.221 en acabar el 2019.
8.500nous punts de recàrrega d'accés públic
Endesa preveu preveu instal·lar fins al 2023 un total de 108.000 punts de recàrrega al conjunt de l'Estat. D'aquests, 8.500 seran d'accés públic, amb una inversió global de 65 milions d'euros.
Fins a8 horesde càrrega
El temps de càrrega depèn de la potència. Els punts instal·lats en habitatges, d'uns 3 kW, requereixen fins a 8 hores. Els de càrrega semi-ràpida (22 kW) necessiten dues hores mentre que els ràpids (fins a 50 kW) redueixen el temps a 30 minuts. També existeixen els sistemes ultra-ràpids que, per exemple, permeten carregar el 80% de la bateria d'un autobús articulat en poc més de cinc minuts.
100%dels vehicles de lloguer elèctrics?
La llei de canvi climàtic i transició energètica de les Illes Balears marca el camí en mobilitat elèctrica. Entre altres, obliga que el 100% dels vehicles de lloguer siguin elèctrics el 2035. Una dècada abans, per cert, prohibirà l'accés de cotxes dièsel provinents de la península.

Més continguts sobre transició energètica: