JxCat avisa el PDECat que Puigdemont ha de seguir tenint un paper «central»

Eduard Pujol evita valorar el "trànsit" acordat pel partit de Bonvehí cap a les noves sigles i demana construir un projecte "creïble"

Eduard Pujol i Gemma Geis, aquest dilluns al Parlament
Eduard Pujol i Gemma Geis, aquest dilluns al Parlament | Junts per Catalunya
16 de desembre del 2019
El consell nacional del PDECat va avalar dissabte, per àmplia majoria, "transitar" cap a Junts per Catalunya (JxCat). Preguntat sobre la qüestió, aquest dilluns el portaveu parlamentari de la formació, Eduard Pujol, ha evitat entrar en detalls, però ha avisat que Carles Puigdemont ha de tenir un paper "central" en la política catalana els propers anys. "No es pot entendre la política catalana sense el reconeixement del lideratge i pes simbòlic del president Puigdemont", ha assenyalat Pujol. El partit ja va reconèixer fa dos dies el lideratge "indiscutible" de l'expresident de la Generalitat.

El portaveu, que és un dels independents que es va sumar a JxCat per concórrer a les eleccions del 21-D, ha fet aquesta reflexió en noms dels dirigents que no tenen carnet de partit: "Com a independents, creiem que existeix la necessitat d'aquest espai. Som la centralitat, hem vingut a reforçar la centralitat, hem de defensar bé aquest espai majoritari. No ens mourem d'aquesta reflexió tan genèrica", ha ressaltat.

Contra la reforma de sucessions

La formació ha comparegut per avalar per "responsabilitat" l'acord presentat aquest dilluns entre el Govern i els comuns, però n''ha criticat determinats aspectes. El que genera més "incomoditat", ha assenyalat Pujol, és la reforma de l'impost de successions. El pacte presentat pel vicepresident Pere Aragonès suposa l'eliminació de beneficis fiscals en aquest àmbit, gest que ha generat crítiques a JxCat. "Volem deixar clar que no és el nostre model de societat al 100%", ha ressaltat Pujol, en referència a un acord que aplana els pressupostos de la Generalitat per al 2020.

"No estem d'acord amb seguir elevant l'impost de successions. Seguim sent qui suporta una fiscalitat més elevada", ha destacat el portaveu parlamentari de JxCat. Els tipus d'aquest apartat no canvien, però sí que es redueixen els beneficis fiscals aplicables, cosa que, segons el Govern i els comuns, servirà per fer més progressiu el tribut i ingressar 189,75 milions extres. En concret, l'entesa preveu reintroduir coeficients multiplicadors per tal que els contribuents que rebin una herència i ja tinguin un elevat patrimoni hagin de pagar més, així com es redueix la bonificació en la quota per als grups de parentiu 1 i 2, de forma progressiva en funció de la base imposable.

Pujol ha assenyalat que també caldria introduir dos canvis en el pressupost. El primer passaria per flexibilitzar el dèficit, i el segon per incloure en els comptes els deutes de l'Estat. "Si l'Estat pagués tot el que deu a Catalunya, no caldria apujar impostos. I creiem que aquest punt hauria de ser un element viu en aquest període", ha destacat el portaveu parlamentari de JxCat, que ha evitat criticar la pujada de l'IRPF a les rendes superiors a 90.000 euros. Aquesta pujada va tenir en contra el PDECat en l'anterior legislatura, malgrat que ERC hi estava a favor, i es va acabar descartant.

Fiscalitat verda

Els pressupostos del 2020, a banda, han de crear un nou impost verd sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient que hauria de permetre recaptar uns 145,12 milions més. En concret, el tribut grava la producció, emmagatzematge o transformació de l'energia elèctrica, i el transport d'energia elèctrica, telefonia i telemàtica efectuada pels elements fixos del subministrament d'energia elèctrica o de les xarxes de comunicacions. Aquesta taxa ha estat celebrada per JxCat, com la rebaixa de l'IRPF per les rendes baixes, defensada pel partit.

També en matèria de fiscalitat verda, el Govern també preveu implementar el 2020 l'impost sobre emissions de CO2 dels vehicles, amb un impacte anual de 155,5 milions, quan estigui plenament actiu. Igualment, es troben en fase d'estudi previ un impost sobre les activitats econòmiques que generen diòxid de carboni i un impost sobre les emissions portuàries de grans vaixells.