Els senyals de la ZBE a les Rondes | Paula Roque

10 coses que has de saber de la Zona de Baixes Emissions abans de l'1 de gener

Podré circular per les Rondes? L'etiqueta de la DGT és obligatòria? Com es controlarà i quines multes s'imposaran?

Els senyals de la ZBE a les Rondes | Paula Roque

1. Quines són les zones afectades i quines les excloses?


La Zona de Baixes Emissions (ZBE) Rondes de Barcelona afecta cinc municipis –Barcelona, l'Hospitalet, Sant Adrià, Cornellà i Esplugues- i un total de 95 km2. N'estan excloses la Zona Franca industrial, Vallvidrera, les Planes i el Tibidabo. Les restriccions no s'apliquen ni a la Ronda de Dalt ni a la Ronda Litoral ni a la resta d'autopistes per accedir a la ZBE (B-23, C-16, C-31, C-32, C-33...). L'horari d'aplicació de les restriccions de dilluns a divendres laborables de 7.00 a 20.00.




2. Com puc saber si el meu vehicle està afectat?


La restricció afecta els turismes i vehicles comercials lleugers de gasolina anteriors a l'any 2000 i dièsel d'abans del 2006. En els vehicles de més de vuit places i de mercaderies el límit també se situa en el 2006 mentre les motocicletes queden afectades les anteriors a la norma Euro 2 (habitualment matriculats abans del 2003).

En tots aquests casos no es té dret a etiqueta ambiental i, per tant, no es pot accedir a la ZBE Rondes de Barcelona.

Ara bé, la millor manera és comprovar quina etiqueta té el teu vehicle introduint la matrícula en aquest formulari.
 

3. Puc circular sense l'etiqueta ambiental?


La col·locació de l'etiqueta no és obligatòria. En tot cas, facilita la tasca de la Guàrdia Urbana i la resta de policies locals en cas de controls manuals. D'aquesta manera, si no la portes posada podràs ser aturat per tal que els agents comprovin la documentació del vehicle i la matrícula.



4. Com puc aconseguir l'etiqueta ambiental?


La DGT va repartir gratuïtament les etiquetes ambientals –B, C, ECO o 0-. En cas de no haver-la rebut o si l'has perdut, truca el 060 i t'informaran com aconseguir-la per 5 euros. A més, es pot demanar presencialment o telemàticament a través de Correus.
 

5. Quants vehicles estan afectats?


Les dades indiquen que la restricció afecta 115.000 vehicles, un 15% del parc del conjunt de l'Àrea Metropolitana. D'aquests, 85.000 són cotxes i 30.000 són motos. Inicialment, es calcula que es trauran de la circulació uns 50.000 vehicles.

Dels desplaçaments amb origen o final a la ZBE: el 47% són interns, el 32% connecten amb altres municipis de l'AMB i el 21% cap a fora de la Metròpolis Barcelona.



Llegendes urbanes sobre la ZBE Rondes Barcelona

 

 No es pot circular per les Rondes. FALS.


La ZBE no afecta ni la Ronda de Dalt, ni la Ronda Litoral ni la resta d'autopistes d'entrada i/o sortida de la ciutat.
 

 L'adhesiu de la DGT és obligatori. FALS.


El sistema de control es basa en el control de les matrícules sigui amb càmeres o amb l'acció de les policies municipals.
 

 Només hi haurà càmeres a les sortides de les Rondes. FALS.


Malgrat que algunes de les 120 càmeres poden estar en aquests punts, la gran majoria estaran repartides a l'interior de la ZBE.
 

 Treure cotxes contaminants és una mesura poc útil. FALS.


Cada vehicle sense etiqueta ambiental provoca el mateix volum d'emissions que 25-35 dels nous.
 

 El primer any no es multarà. FALS.


Els tres primers mesos s'avisarà els infractors, però a partir de l'1 d'abril s'imposaran multes d'un mínim de 100 euros.



6. Com es controlarà i quines multes hi haurà?


Hi haurà un sistema de control format per 120 càmeres que analitzaran les matrícules i, en cas de detectar un vehicle no autoritzat, iniciarà el procés de sanció. També hi haurà, com a mínim, un vehicle de l'AMB amb tecnologia de càmeres a bord. Finalment, la Guàrdia Urbana i la resta de policies municipals podran controlar, aturar i sancionar els vehicles que circulin per l'interior de la ZBE sense autorització.

La multa mínima és de 100 euros i de 500 si es produeix en un episodi d'alta contaminació. Les ordenances preveuen elements agreujants com la reincidència. No es començarà a multar fins a l'1 d'abril: durant els tres primers mesos només s'avisarà als infractors.

Instal·lació de càmeres per controlar la ZBE al carrer Marina. Foto: Adrià Costa

 

7. Quines alternatives hi ha per accedir a la ZBE?


En els darrers anys l'AMB ha impulsat tres iniciatives per facilitar no haver d'entrar en cotxe a la ZBE:

La T-verda metropolitana
Un títol que permet viatjar gratuïtament per les sis zones de l'ATM en qualsevol sistema de transport públic fins un màxim de tres anys. S'obté si es dona de baixa i es desballesta un vehicle privat contaminant. En poc més de dos anys, s'hi han acollit unes 5.000 persones.

La tarifa metropolitana
Des de principi d'any només cal pagar una zona per qualsevol viatge amb origen i destí als 36 municipis metropolitans (independentment si són de la zona 1 o 2).

L'impuls dels park and ride
És un sistema per afavorir la intermodalitat entre vehicle privat i transport públic en punts de l'exterior de la ZBE.

 

8. En què consisteix el park and ride?


Un park and ride no deixa de ser un aparcament a tocar d'una estació de qualsevol mode de transport públic. El servei P+R de l'AMB ha reservat en exclusiva unes 500 places en cinc municipis i es pretén arribar en breu a les 1.500. Per utilitzar-les, cal estar registrat en una app gratuïta i justificar que s'ha utilitzat el transport públic en recollir el vehicle privat.




9. Quines excepcions hi ha?


Hi ha diversos tipus de vehicle que poden accedir a la ZBE malgrat no tenir etiqueta ambiental. Es tracta dels destinats a persones amb mobilitat reduïda i serveis públics. En aquests casos –així com per les autoritzacions temporals de vehicles singulars- s'han de donar alta a un registre metropolità per no ser multats.

També al web zbe.barcelona es poden demanar les autoritzacions diàries pels vehicles convencionals sense etiqueta. Són un màxim de 10 a l'any i a un preu de 2 euros diaris.

S'han establert moratòries d'un any per les persones amb rendes més baixes i per furgonetes, camions i autobusos.
 

10. És una mesura inèdita a Europa?


No, ni molt menys. Hi unes 200 ciutats a Europa –Londres, París, Anvers, Amsterdam, Milà...- que tenen en funcionament zones de baixes emissions i, de fet, en molts casos s'estan endurint les condicions. Val la pena consultar el web urbanaccessregulations.eu abans de viatjar en qualsevol d'aquestes metròpolis. A l'estat espanyol, en canvi, sí que és pioner ja que el referent més proper –Madrid Central- ocupa una superfície 20 vegades inferior.



 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor