Innovació

Cibernàrium vol potenciar la formació digital i lluitar per la perspectiva de gènere

En el seu 20è aniversari, experts de talent digital debaten sobre el futur de les tecnologies, l'escletxa salarial i la convivència amb els robots del futur

per Ariadna España, 20 de novembre de 2019 a les 13:27 |
Gianluca Misuraca, Oriol Pujol Vila, Eva Gajardo, Ricard Castellet i Esther Paniagua a l'acte del 20è aniversari de Cibernàrium | Ariadna España
Cibernàrium, el centre de referència d'aprenentatge de la tecnologia i coneixements digitals, celebra el seu 20è aniversari. El projecte s'ha convertit en una xarxa de ciutadans digitals que ja acull a 140.000 persones de totes les edats i condicions que han rebut la formació necessària per relacionar-se amb el món tecnològic i digital actual.

Darrere d'aquesta idea de voler incentivar vocacions digitals per adaptar-nos als canvis tecnològics, una de les preocupacions principals que sorgeix entre la societat és la convivència amb els robots del futur. Aquesta és una de les preguntes que Gianluca Misuraca, senior scientist, Digital Government Transformation de la Comissió Europea, Oriol Pujol Vila, vicerector de Transformació Digital de la Universitat de Barcelona; Eva Gajardo, secretària d'Igualtat Professional d'UGT Catalunya, Ricard Castellet, CCO de Barcelona Tech City, i Esther Paniagua, periodista experta en Ciència i Tecnologia, han debatut a l'acte institucional del 20è aniversari.


Respecte a la possible competència que podrem tenir amb els robots, Eva Gajardo ha afirmat que "és una oportunitat si sabem aprofitar-la, perquè la societat va canviant la manera de relacionar-se". Oriol Pujol Vila ha admès que els robots "trauran algunes feines", però, ha recordat que això ocorre amb totes les tecnologies, com amb la invenció de la falç en el seu moment. "Hi haurà altres feines diferents que només podran portar a terme les persones", ha afegit.

Com la tecnologia pot evitar la discriminació de gènere


Des de Cibernàrium han volgut deixar clar que un dels seus reptes de futur és lluitar a favor de la perspectiva de gènere. En aquest sentit, Eva Gajardo ha remarcat que "una societat no és igualitària si les dones no hi accedim" i, per combatre aquesta desigualtat, s'ha d'actuar de "manera multidisciplinària". "Ens hem de carregar els biaixos de gènere i els rols tan marcats, perquè són llegendes urbanes", ha afegit.

Per la seva part, Oriol Pujol ha afirmat que és necessari canviar les bases de presa de dades, ja que "les dades són reflex de què la gent opina i, per tant, si nosaltres podem visualitzar-ho, també ho podem corregir".


L'empoderament dels grups més desfavorits i la manca d'ètica de les dades són dos conceptes que Gianluca Misuraca ha remarcat respecte a el tema i Esther Paniagua ha defensat el talent. "Som el 50% de la población i si volem bons productes necessitem que les dones estiguin al procés, perquè el 80% de les decisions de compra les prenem nosaltres", ha subratllat.

Estratègies per combatre l'escletxa digital

Aprenentatge i formació continua. Aquesta és a la conclusió que han arribat tots els experts per erradicar l'escletxa digital. Eva Gajardo ha assegurat que la formació és "la nostra gran eina per educar en els àmbits més transversals".

Ricard Castellet ha recordat "les tres T" - Tecnologia, Talent i Tolerància - per recordar que "el talent se'l capta amb una cultura i, sobretot, amb projectes que siguin un procés d'aprenentatge constant".

"Reenfocar l'ensenyament" per combatre la "incertesa"

La periodista especialitzada en innovació i tecnologia, Esther Paniagua, ha començat la seva intervenció recalcant la paraula "incertesa", ja que, per ella, és la paraula que "millor defineix el temps que vivim, on avancem molt de pressa i no sabem cap a on anem". Tot i això, Paniagua ha remarcat que no és tan "catastròfic" com sembla.

Paniagua, a part d'apostar per la necessitat de talent digital, ha explicat que tenim els reptes de "reenfocar l'ensenyament i recapacitar els treballadors de Mitjana edat que necessitin adquirir noves capacitats". Però, per aquesta situació, hi ha diferents maneres de preparar-nos. L'experta ha remarcat, sobretot, la formació en totes les etapes i adaptar-nos a les noves tecnologies.

En aquesta línia, ha enumerat diferents competències, anomenades soft skills, que necessitem per adaptar la nostra rutina a la tecnologia del futur. A part de les competències tecnològiques, necessitem tenir "curiositat sense límits, esperit de lideratge, ètica complexa, creativitat integral i capacitat de centrar-nos en l'ara".

Reptes pel Cibernàrium del 2030

La directora actual del centre, Sara Díaz, creu que el Cibernàrium ha d'estar "pel benestar de les persones" i, per aconseguir aquesta finalitat, ha explicat que tenen grans desafiaments, com "l'escletxa digital, l'escassa participació de les dones, l'actual desequilibri entre la demanda i el talent i, sobretot, posar el focus en l'ensenyament de les habilitats digitals a prova de robots".

El seu objectiu principal, ha mencionat Díaz, és "co-crear un Cibernàrium més obert" i que "siguem ciutadans digitals empoderats, capacitats i protegits per viure en un món en continua evolució".

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació