Sanglas: il·lusió i història d’una moto de Manlleu

El MIT de la ciutat osonenca acull una exposició dedicada a les mítiques motos

per Osona.com, 24 d'octubre de 2010 a les 09:34 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 24 d'octubre de 2010 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'exposició de motos Sanglas al MIT de Manlleu es va inaugurar el passat dissabte. Foto: Adrià Costa

Des del 9 d’octubre i fins al 21 de novembre es pot veure al Museu Industrial del Ter (MIT) de Manlleu (Osona) l’exposició temporal “Sanglas: il·lusió i història d’una motocicleta nascuda a Manlleu”, organitzada, pels Amics del Motor Clàssic Manlleu, el Club Sanglas Catalunya, el Museu Industrial del Ter i l’Ajuntament de Manlleu. L’acte d’inauguració es va fer aquest  dissabte 16 d’octubre a les 13 h i va comptar amb la presència de l’alcalde de l’Ajuntament de Manlleu, Pere Prat, així com representants dels Amics del Motor Clàssic Manlleu i del Club Sanglas Catalunya. A les 12:30 h hi va haver un espectacle d’acrobàcia amb sidecar Sanglas davant del MIT.


A la mostra s’hi podran veure una vintena de motocicletes, Sanglas, Rovena amb un alt nivell de restauració. Entre totes destaca el buc insígnia de la marca catalana, la motocicleta “Sanglas 400”, construïda l’any 1953.

La història industrial dels Sanglas es va iniciar amb una filatura de cotó a Manlleu, a l’antiga fàbrica de Can Sanglas, avui en dia, la seu del Museu Industrial del Ter.

L’any 1942, època de  postguerra, els germans Martí i Xavier Sanglas, joves estudiants d’enginyeria, van ampliar els negocis familiars fundant els Tallers Sanglas de Barcelona, dedicats a la producció de motocicletes de grans prestacions, cilindrada  i fiabilitat.

A la Fira de Mostres de l’any 1945, els germans Sanglas presenten la seva primera moto, la Sanglas 350. És el fruit d’anys d’experimentació amb l’objectiu de conjugar la millor tecnologia del moment, provinent de les marques europees més prestigioses d’aquella època, BMW, Machtless, A.J.S, i Zundapp, entre d’altres. El resultat va ser la motocicleta més segura, robusta i elegant del mercat nacional de postguerra.


D’ençà aleshores l’empresa va créixer considerablement gràcies a la vinculació als cossos de seguretat com la Guàrdia Civil o la Guàrdia Urbana de diferents municipis. La marca Sanglas va desaparèixer l’any 1981 absorbida per la japonesa Yamaha.

Els Amics del Motor Clàssic Manlleu i Club Sanglas Catalunya han reunit a l’antiga fàbrica de Can Sanglas, fundada pel besavi dels fundadors de la marca i actual seu del Museu Industrial del Ter, unes 20 motocicletes, Sanglas, Rovena, cedides gratuïtament pels seus propietaris. Totes elles tenen un alt nivell de restauració i encara avui en dia estan totes en ple funcionament, ja que els seus propietaris les llueixen a totes les trobades de motos clàssiques de l’Estat.

La mostra respon a la voluntat de fer un homenatge a la marca Sanglas i donar-li la rellevància que es mereix dintre del món de la moto clàssica, per haver estat pionera a tot l’estat en motocicletes de carretera. Al mateix temps l’exposició vol fer un reconeixement als seus col·leccionistes per l’afany de mantenir i preservar aquestes motos en un excel·lent estat de conservació.

La mostra es podrà veure al Museu Industrial del Ter, de manera gratuïta, fins al 21 de novembre de dimarts a divendres de 10h a 13h i de 16h a 19h, dissabtes, diumenges i festius de 10h a 14h.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Arxivat a:
Cultura, Osona, Sanglas, Malleu, motor
Participació