PREMIS NOBEL 2019

Els descobridors dels primers exoplanetes i un teòric del cosmos reben el Nobel de Física

Michel Mayor, Dider Queloz i James Peebles reben el prestigiós guardó per uns descobriments que "han canviat per sempre més les nostres concepcions del món"

per NacióDigital, 8 d'octubre de 2019 a les 12:47 |
Els guanyadors del Nobel de Física 2019 | @nobelprize
La Real Acadèmia de les Ciències de Suècia ha atorgat aquest dimarts el premi Nobel de Física 2019 a Michel Mayor, Dider Queloz i James Peebles. Els dos primers van ser els responsables del descobriment dels primers planetes extrasolars, és a dir, més enllà del nostre sistema solar. El tercer és un teòric del cosmos, pare d'una de les teories que explica el naixement i evolució de l'univers. El Nobel de Física d'enguany premia uns descobriment que "han canviat per sempre més les nostres concepcions del món".
  El jurat del Nobel ha explicat que les idees de Peebles sobre cosmologia física han enriquit tot el camp d'investigació i han situat les bases per a la transformació del a cosmologia en els últims 50 anys. El seu marc teòric, que ha desenvolupat des de mitjans de la dècada dels 60, és la base de les nostres idees contemporànies sobre l'univers.

Per la seva banda, Mayor i Queloz van anunciar l'any 1995 el descobriment del primer planeta fora del nostre sistema solar, un exoplaneta, que orbita una estrella de tipus solar a la Via Làctia. Des de l'Alta Provença i utilitzant instruments fets a mida van poder veure el planeta 51 Pegasi b, una bola gasosa comparable a Júpiter. Aquest descobriment va començar una revolució en astronomia i des d'aleshores s'han trobat més de 4.000 exoplanetes a la nostra galàxia.

Ahir es va concedir el Nobel de Medicina a una investigació sobre medicina molecular. Demà es donarà el de Química, dijous el de la Pau i finalment dilluns vinent es coneixerà el d'Economia.

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor