Tot el que cal saber sobre la vaga de seguretat a l'aeroport del Prat

Els treballadors mantenen l'aturada indefinida a partir de divendres i Aena recomana arribar a l'aeroport amb antelació per evitar aglomeracions

Cues a l'aeroport del Prat
Cues a l'aeroport del Prat | ACN
08 d'agost del 2019
Actualitzat a les 19:10h
Aquest divendres comença una nova vaga a l'aeroport del Prat. Els vigilants de seguretat de l'empresa Trablisa han ratificat aquest dijous l'aturada per una aclaparadora majoria: 175 vots a favor de la vaga i només dos en contra. La decisió era previsible des de dimecres, quan va fracassar la reunió de mediació convocada per la Generalitat.

Aleshores ja es va veure que les dues posicions -treballadors i empresa- estaven molt allunyades, però encara faltava que els vigilants de seguretat, molt molestos davant la poca voluntat negociadora de l'empresa- ratifiquessin l'aturada. Un cop fets públics els resultats, aquest divendres a les dotze de la nit començarà una aturada indefinida que s'allargarà fins que les parts arribin a un acord.

Us deixem les claus per afrontar la vaga, especialment si heu de volar aquests dies:

- Recomanacions per agafar un vol

Davant d'aquesta situació, Aena ha recomanat als viatgers hagin d'agafar un vol arribar amb temps a l'aeroport i dirigir-se amb antelació als controls de seguretat. En cas d'haver de facturar, és aconsellable consultar a les aerolínies amb quina antelació obren els taulells de facturació per evitar cues innecessàries i aglomeracions. 

Així mateix, els usuaris que hagin reservat aparcament podran arribar amb dues hores d'antelació mantenint la tarifa, però en cas de fer-ho abans hauran de dirigir-se a la caixa per actualitzar el temps d'estada. Per als vols des de la Terminal 2C, on només opera Easyjet, les instal·lacions no estan obertes les 24 hores i s'hi pot accedir a partir de les quatre de la matinada, dues hores abans de la sortida del primer vol.

- Quins són els serveis mínims?

El govern espanyol considera que la vaga afecta un sector clau i ha decretat uns serveis mínims del 90% amb l'objectiu de garantir el funcionament dels serveis "essencials" de vigilància. "Davant la incidència, abast i durada de la vaga convocada, és precís delimitar els serveis essencials", diu la resolució. Recorda també que l'aturada es produeix a l'estiu, quan el nombre d'usuaris a l'aeroport és més elevat, i que els retards o cancel·lacions de vols provocaran "pèrdues econòmiques considerables i una publicitat negativa per a les companyies, l'aeroport i Barcelona". 

Els vigilants de seguretat consideren "abusius" i "discriminatoris" aquests serveis mínims, i han avisat que no hi ha prou personal disponible a la plantilla per tal d'arribar a aquest 90%. Recorden, a banda, que per aquestes dates hi ha empleats que estan de vacances, sumats als que es troben de baixa. Tot i així, des del comitè de vaga han dit que "compliran la llei" i que "intentaran" cobrir uns serveis mínims que ells reclamaven que fossin dels 50%. Si finalment es compleixen, no està previst que hi hagi afectacions rellevants per als usuaris, més enllà d'aglomeracions puntuals. 

- Què demanen els treballadors? 

Entre les principals reivindicacions dels empleats hi ha la demanda de més paritat en els llocs de feina i rotacions de plantilla per repartir la càrrega de feina. A més, reclamen un increment salarial d'un euro per cada hora i una plaça d'aparcament gratuïta a l'aeroport durant la jornada laboral. Fins ara, l'empresa ha rebutjat totes les propostes dels treballadors i només s'ha compromès a pagar els plusos dels sous dins la nòmina dels mesos pertinents a partir de l'octubre i a revisar la paritat en la contractació. 


- Quina ha estat l'última oferta de l'empresa? 

Trablisa defensa que ha aportat solucions "a les qüestions operatives" i ha lamentat que el comitè de vaga s'hagi "enrocat" en la qüestió econòmica i no valori els "esforços" de la companyia per arribar a un acord. Els treballadors, d'altra banda, critiquen que l'oferta de l'empresa és de "mínims" i no ha inclòs les demandes de cobrar un euro més per hora ni tenir una plaça d'aparcament gratuït a l'aeroport.

- El precedent de 2017

Trablisa és l'empresa que va substituir Eulen després de la vaga de l'estiu de 2017. Aquell any, el vigilants de seguretat van fer una vaga similar i el caos i les aglomeracions van ser la tònica dominant a l'aeroport del Prat. El conflicte es va resoldre amb la Guàrdia Civil fent les tasques dels treballadors de seguretat i un laude d'obligat compliment que encara està en vigor però que, segons els treballadors, l'empresa adjudicatària no compleix. El 2017, els serveis mínims també van ser del 90%. 
Arxivat a