Tot el que cal saber sobre la vaga de seguretat a l'aeroport del Prat

Els treballadors ratificaran aquest dijous l'aturada després que l'última reunió convocada per la Generalitat hagi acabat sense acord

Uns turistes a l'aeroport del Prat
Uns turistes a l'aeroport del Prat | Europa Press
07 d'agost del 2019
Actualitzat el 08 d'agost a les 19:17h
Si no hi ha cap canvi d'última hora, aquest divendres a les dotze de la nit començarà una vaga indefinida dels vigilants de seguretat de l'aeroport del Prat. La reunió de mediació d'última hora convocada per la Generalitat aquest dimecres no ha tingut èxit i només ha servit per constatar que les dues parts -l'empresa Trablisa i els treballadors- continuen molt allunyades. A mig matí, l'assessor del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez, ja ho deixava entreveure a l'entrada del Departament de Treball: "L'empresa portarà una proposta de mínims i no creiem que sigui de profit per als treballadors".

Quatre hores més tard, el mateix Giménez atenia els mitjans per lamentar que l'empresa no tenia "cap intenció" d'arribar a un acord i que les negociacions havien estat "impossibles". Dijous, els treballadors ratificaran la vaga en assemblea, que començarà a partir de divendres a la mitjanit i s'allargarà fins que es pugui tancar un pacte que satisfaci els treballadors. Fins ara, l'empresa ha rebutjat totes les propostes.

Aquestes són les claus d'una vaga que arriba en un dels pics de l'estiu a l'aeroport:

- Quins són els serveis mínims?

El govern espanyol considera que la vaga afecta un sector clau i ha decretat uns serveis mínims del 90% amb l'objectiu de garantir el funcionament dels serveis "essencials" de vigilància. "Davant la incidència, abast i durada de la vaga convocada, és precís delimitar els serveis essencials", diu la resolució. Recorda també que l'aturada es produeix a l'estiu, quan el nombre d'usuaris a l'aeroport és més elevat, i que els retards o cancel·lacions de vols provocaran "pèrdues econòmiques considerables i una publicitat negativa per a les companyies, l'aeroport i Barcelona". 

Els vigilants de seguretat consideren "abusius" i "discriminatoris" aquests serveis mínims, i han avisat que no hi ha prou personal disponible a la plantilla per tal d'arribar a aquest 90%. Recorden, a banda, que per aquestes dates hi ha empleats que estan de vacances, sumats als que es troben de baixa. Tot i així, des del comitè de vaga han dit que "compliran la llei" i que "intentaran" cobrir uns serveis mínims que ells reclamaven que fossin dels 50%. 

Si finalment es compleixen, no està previst que hi hagi afectacions rellevants per als usuaris, més enllà d'aglomeracions puntuals. De tota manera, l'Aeroport del Prat ha recomanat arribar-hi amb tres o quatre hores d'antelació.
 

Reunió de mediació el Comitè de Vaga de Trablisa i la direcció de l'empresa, al Departament de Treball Foto: ACN


- Què demanen els treballadors? 

Entre les principals reivindicacions dels empleats hi ha la demanda de més paritat en els llocs de feina i rotacions de plantilla per repartir la càrrega de feina. A més, reclamen un increment salarial d'un euro per cada hora i una plaça d'aparcament gratuïta a l'aeroport durant la jornada laboral. Fins ara, l'empresa ha rebutjat totes les propostes dels treballadors i només s'ha compromès a pagar els plusos dels sous dins la nòmina dels mesos pertinents a partir de l'octubre i a revisar la paritat en la contractació. 

- Quina ha estat l'última oferta de l'empresa? 

Trablisa defensa que ha aportat solucions "a les qüestions operatives" i ha lamentat que el comitè de vaga s'hagi "enrocat" en la qüestió econòmica i no valori els "esforços" de la companyia per arribar a un acord. Els treballadors, d'altra banda, critiquen que l'oferta de l'empresa és de "mínims" i no ha inclòs les demandes de cobrar un euro més per hora ni tenir una plaça d'aparcament gratuït a l'aeroport.

- El precedent de 2017

Trablisa és l'empresa que va substituir Eulen després de la vaga de l'estiu de 2017. Aquell any, el vigilants de seguretat van fer una vaga similar i el caos i les aglomeracions van ser la tònica dominant a l'aeroport del Prat. El conflicte es va resoldre amb la Guàrdia Civil fent les tasques dels treballadors de seguretat i un laude d'obligat compliment que encara està en vigor però que, segons els treballadors, l'empresa adjudicatària no compleix. El 2017, els serveis mínims també van ser del 90%.