L'estiu a l'aeroport del Prat, un focus de problemes

La vaga de vigilants dels controls de seguretat convocada pel 9 d'agost sumada a noves aturades dels treballadors d'Iberia són les protagonistes d'un nou estiu de conflictes a l'aeroport

Aglomeracions a l'aeroport del Prat l'estiu passat
Aglomeracions a l'aeroport del Prat l'estiu passat | ACN
31 de juliol del 2019
Actualitzat a les 16:37h
Les vacances d'estiu són un moment de desconnexió per a milers de catalans, per a fugir de la rutina i carregar piles per a una nova temporada. L'aeroport del Prat, en aquesta època estival, viu any rere any una situació completament contrària. La infraestructura gestionada per Aena s'enfronta un estiu més a una situació de col·lapse, vagues, retards i situacions adverses que generen escenes caòtiques a l'aeroport. L'aturada dels treballadors de terra d'Iberia que va comportar grans complicacions per a Vueling -l'operadora principal de l'aeroport de Barcelona- i l'anunciada vaga dels vigilants dels controls de seguretat auguren un nou estiu caòtic.

Quina és la situació de cara a l'agost?

La situació de l'aeroport Josep Tarradellas Barcelona El Prat per a l'últim mes de vacances presenta un diagnòstic complicat. L'estat dels treballadors d'Iberia està pendent d'un fil a falta de negociació entre les dues parts, que esperen que aquesta setmana aconsegueixin asseure's a negociar. La problemàtica que afectarà més usuaris serà la vaga dels vigilants dels controls de seguretat, prevista de forma indefinida a partir del 9 d'agost. Aquestes dues problemàtiques poden comportar terceres situacions que també afectin els usuaris, com va ocórrer aquest cap de setmana: més de 100 vols de Vueling van ser cancel·lats, a més de tots els retards, modificacions i altres adversitats.

El conflicte dels vigilants dels controls de seguretat

El comitè d'empresa de Trablisa, l'encarregada dels controls de seguretat a l'aeroport del Prat, protesta per la "pèrdua de drets" que ha suposat l'arribada d'aquesta companyia, que es va fer càrrec del servei de seguretat després d'Eulen. Els mateixos treballadors van col·lapsar la infraestructura aèria l'any 2017 per reclamar millores salarials i de condicions laborals. Ara, asseguren que estan "pitjor" que amb Eulen i acusen l'empresa adjudicatària d'incomplir les mesures que va fixar el laude obligatori que va acabar amb l'aturada de l'estiu de fa dos anys.

La presidenta del comitè d'empresa, Genoveva Sierra, denuncia que amb Trablisa han perdut "tots els drets" que van guanyar amb Eulen. "És una empresa que ens ha mentit des que ha entrat", ha afirmat, "la vaga no és bona per ningú però és l'únic que ens queda", ha afegit.
 

Cues per passar els filtres de seguretat a l'Aeroport del Prat, el passat gener de 2019 Foto: Europa Press


Quina és la seva reclamació?

En aquesta protesta, els 500 treballadors que donen el servei reclamen un increment salarial d'un euro a l'hora i descansos de deu minuts cada hora per compensar la sobrecàrrega de treball, que es garanteixi una plaça de pàrquing gratuïta i que les hores extres no es cobrin a mes vençut sinó que s'afegeixin tots els complements en la nòmina del període en el qual s'han generat.

Aquest greuge laboral es repeteix en altres aeroports, com el de Madrid -gestionat per una altra empresa-. A la capital espanyola, però, el litigi es troba en mans dels tribunals per a resoldre el conflicte que va provocar una vaga l'estiu de l'any passat a Barajas. Tal com assenyala Alternativa Sindical, que es fa ressò del comunicat del comitè d'empresa de Trablisa, els treballadors es queixen de com "d'ignorats" han estat aquestes setmanes per l'empresa i la nul·la disposició a retribuir el que els hi pertoca.

El conflicte d'Iberia, a l'espera

La vaga de treballadors de terra d'Iberia ja ha afectat l'aeroport i amenaça de tornar-ho a fer aquest agost. Els treballadors protesten perquè no tenen personal suficient per atendre el creixement de l'aeroport, que en el darrer any ha superat els 50 milions de passatgers i porta un ritme de creixement del 5%. Aquest personal de terra d'Iberia dona cobertura a 27 companyies a Barcelona i això va generar un efecte en cadena amb un principal afectat i principal proveïdor de vols al Prat: Vueling.
 

Desenes de persones fent cua davant del taulell de reclamacions de Vueling, el cap de setmana Foto: ACN


La companyia va haver de cancel·lar més d'un centenar de vols aquest passat cap de setmana. Eren vols amb origen o destí a Barcelona i que connectaven la capital catalana amb altres ciutats europees. Els treballadors i la direcció no han arribat encara a un acord en les trobades de mediació que van mantenir amb el Departament de Treball i per això mateix el Ministeri de Foment va decretar serveis mínims. Arran de la jornada d'aturades, els treballadors se'n plantegen de noves.

Els sindicats del personal de terra d'Iberia han donat fins divendres d'aquesta setmana de marge a la direcció de l'empresa perquè accepti asseure's a negociar, ja que en cas contrari, avisen, convocaran noves mobilitzacions al llarg del mes d'agost, encara sense concretar quan ni com afectaran. Els usuaris que pateixin problemes amb els vols de Vueling, una situació que va arribar a cotes màximes l'any passat, té diverses solucions i finestres de reclamació.

Un greuge polític constant

La gestió de l'aeroport del Prat és un dels litigis polítics a Catalunya que més s'ha allargat amb el pas dels anys. El control d'Aena, les reclamacions del Govern de la Generalitat, les queixes de l'Ajuntament de Barcelona i de l'Àrea Metropolitana se sumen a la gran quantitat de problemes salarials, laborals i de gestió de la infraestructura que encara té. El segon aeroport de tot l'Estat, només per darrere del de Madrid, arrossega un estira-i-arronsa per les competències entre l'administració central i el Govern que, en no concloure en cap solució sòlida, acaba sent un caldo de cultiu de problemes.
 
Arxivat a