Nova vaga de metro amb l'exigència de canvis a la direcció de TMB

Els sindicats de TMB tanquen un cicle de mobilitzacions aquest divendres i demanen al nou govern de Barcelona la destitució del conseller delegat de l'empresa, Enric Cañas

La crisi de l'amiant continua oberta
La crisi de l'amiant continua oberta | Adrià Costa
24 de maig del 2019
Actualitzat a les 6:28h
La vaga d'aquest divendres al metro de Barcelona marca un punt i segut en el cicle de mobilitzacions dels treballadors de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Serà l'última de les nou jornades de vaga convocades des que al gener va esclatar la crisi de l'amiant, quan l'empresa va reconèixer que hi havia treballadors afectats per aquest material contaminant. L'assemblea de la plantilla no es reunirà fins després de les eleccions municipals, molt probablement quan ja s'hagi constituït un nou govern de la ciutat i l'executiu hagi determinat quin regidor assumeix la presidència de TMB i la cartera de Mobilitat.

Aquets divendres, les franges de vaga seran de fins a quatre hores en alguns torns: de sis a deu del matí, de quatre de la tarda a vuit del vespre i de les 21.35 a les 23.35 hores.

Fins ara els interlocutors dels sindicats per part de l'administració i l'empresa han estat la regidora Mercedes Vidal, que no repetirà, i el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, que va accedir al càrrec l'agost del 2015, poc després de l'entrada de Barcelona en Comú a l'Ajuntament. Tots els sindicats amb representació al comitè són crítics amb la gestió feta pel tàndem, del qual ja van exigir la dimissió, i ara ja tenen preparada la primera petició per al nou executiu local: la destitució de Cañas. "Si el nou govern destitueix Cañas, hi haurà una pausa en les vagues per negociar. Ell és qui ha impedit la negociació", argumenta el representant de la UGT, sindicat majoritari al metro, Jordi Gómez.

Relacions deteriorades entre empresa i treballadors

Els sindicats situen la pilota a la teulada de l'Ajuntament. Estaran atents a la constitució del nou govern i si aquest no fa noves propostes i canvia la direcció de TMB, les mobilitzacions continuaran. "Si no és impossible plantejar-se cap altra alternativa", asseguren fonts de la CGT.

La principal demanda dels treballadors continua sent que TMB reconegui que tots els empleats han estat exposats a l'amiant, cosa que l'empresa nega. El reconeixement obriria la porta a presentar reclamacions que podrien derivar en trasllats, indemnitzacions o prejubilacions, sempre que els treballadors presentessin alguna malaltia professional derivada de l'exposició a l'amiant. "TMB no pot demostrar que els treballadors no han estat exposats a l'amiant", apunta la representant de CCOO al comitè. Mònica Benito.

TMB defensa la seva gestió i argumenta que està fent tot allò que li permet la llei. A més, recorda que manté activa una pàgina web amb informacions puntuals sobre tot allò relacionat amb la crisi de l'amiant. També argumenta que Inspecció de Treball i la Seguretat Social avalen la seva gestió i recorda que han accelerat els tràmits per adquirir 42 trens que substituiran els contaminats amb amiant. Això sí, no arribaran fins al 2022

Els sindicats, però, donen per trencades les relacions amb l'empresa i posen com a condició indispensable per refer-les la destitució de Cañas. "Cal canviar les formes de negociació i aconseguir diàleg", reclama Benito. Els punts que els treballadors inclouen en la convocatòria de vaga són els mateixos que els presentats al febrer, abans de l'aturada pel Mobile. Asseguren que des de llavors l'empresa no ha presentat cap proposta als espais de mediació. "S'han carregat les relacions laborals, no han volgut negociar", afirma David Vázquez, del sindicat CIM. "La gestió de Barcelona en Comú a TMB ha estat nefasta", etziba Ángel González, sobre la solidaritat Obrera.

La dificultat del camí judicial

Inspecció de Treball ha avalat la gestió de la crisi de l'amiant feta per TMB, en termes de prevenció i salut laboral. A més, Inspecció considera que no hi ha exposició a l'amiant si els treballadors no manipulen materials que en contenen.

La diagnosi d'Inspecció de Treball dificulta que els treballadors puguin portar la crisi de l'amiant col·lectivament als tribunals. La situació contrasta amb la del metro de Madrid, on va constatar la infracció de la llei de riscos laborals.

El debat sobre la conveniència o no de portar al debat als tribunals és clau, ja que si els treballadors denuncien per la via judicial alguna de les seves reclamacions, automàticament aquesta no podrà servir de motivació per convocar una vaga. 

El 6 de juny se celebrarà el primer judici relacionat amb la presència d'amiant al metro de Barcelona. Un extreballador demana que la justícia li reconegui com a malaltia professional el càncer de pulmó que pateix, la qual cosa suposaria un reconeixement d'afectació per amiant. A diferència d'aquest extreballador, els 25 treballadors amb afectacions reconegudes per TMB no tenen patologies que puguin ser considerades malalties professionals segons la llei, i això també dificulta que puguin emprendre mesures legals.
Arxivat a