La vaga de metro complica la mobilitat a Barcelona

TMB ha regulat l'accés a les andanes de la Sagrera i Sagrada Família de la L5 per acumulació de gent

El metro, durant una jornada de vaga
El metro, durant una jornada de vaga | ACN
20 de maig del 2019
Actualitzat a les 11:19h

Una nova jornada de vaga al metro de Barcelona i als Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha complicat aquest matí de dilluns la mobilitat a la capital catalana, amb més aglomeracions i retards de l'habitual.

TMB ha hagut de regular l'accés a les andanes de La Sagrera i Sagrada Família de la L5, direcció Cornellà Centre. També hi ha hagut "persones indisposades" a la L1 i la L5, i la presència de "presumptes vàndals grafiters" a l'apartador de Canyelles han pertorbat el servei de la L3. També hi haurà aturades entre les 16h i les 18h, i entre les 21.35h i les 23.35h. TMB ha recomanat als seus usuaris utilitzar serveis de transport públic alternatius al metro.

Les aturades de maquinistes dels ferrocarrils s'ha fet entre les 7h i les 9h del matí, i hi haurà un nou moment de mobilització entre les 17h i les 19h, on hi haurà, com a mínim, la meitat del servei habitual.

 El motiu, incrementar la pressió sobre l'empresa per exigir-li solucions a la crisi de l'amiant -que ja ha provocat afectacions en 25 treballadors- i interpel·lar l'Ajuntament i els partits aprofitant el període electoral. El comitè d'empresa manté per divendres una nova convocatòria d'aturada, la darrera d'aquest cicle de mobilitzacions. Un cop superada, els sindicats s'asseuran per fixar el seu full de ruta, un cop encetat el nou mandat al consistori.

L'empresa es va comprometre a tenir enllestit durant el primer semestre d'enguany l'inventari sobre materials amb amiant iniciat el 2017. Queda, per tant, un mes i mig per presentar els resultats si TMB respecta el calendari anunciat. L'empresa també ha engegat la licitació d'un nou contracte per detectar materials amb amiant a les dependències del metro, com a complement a l'inventari. 

El contracte té un valor màxim de 650.000 euros i TMB preveu escollir una o dues empeses especialitzades per executar-lo. Els treballs d'anàlisi se centraran en visites d’inspecció a centrals i subcentrals elèctriques, cambres de baixa tensió, cambres i pous de ventilació, pous de bombament d’aigua, enclavaments, cambres de comunicacions i altres equips elèctrics localitzats a la xarxa de metro i als tallers. TMB assegura que amb l'adjudicació d'aquest contracte s'haurà arribat als 8 milions d'euros invertits per l'empresa per pal·liar la crisi de l'amiant.

Relacions trencades

Els sindicats però, continuen sense veure satisfeta el que consideren una proposta de mínims: el reconeixement, per part de l'empresa, que tots els treballadors han estat exposats a l'amiant. Un reconeixement que obriria la porta a presentar reclamacions que podrien derivar en trasllats, indemnitzacions o prejubilacions.

L'empresa ho nega i no es mostra disposada accedir la demanda però tampoc ha pogut garantir, com va anunciar al gener, que només els treballadors de magatzems i manteniment s'hagin exposat al material contaminant. La intervenció de l'Agència de Salut Pública de Barcelona en el conflicte va fer rectificar TMB, que ara està duent a terme anàlisis en 31 estacions per comprovar si l'amiant és present en zones on tenen accés altres treballadors i també els passatgers.

Més enllà de les demandes concretes, els sindicats denuncien que TMB no ha volgut avançar en la negociació des del 24 de febrer, el dia abans de la primera jornada de vaga coincidint amb el Mobile World Congress, l'inici d'aquest cicle de mobilitzacions. Els sindicats consideren trencada la relació amb l'empresa i asseguren que, en moltes ocasions, s'han assabentat de mesures contra l'amiant a través de la premsa. 

Mentrestant TMB defensa la seva gestió i argumenta que està fent tot allò que li permet la llei. A més, recorda que manté activa una pàgina web amb informacions puntuals sobre tot allò relacionat amb la crisi de l'amiant. També argumenta que Inspecció de Treball i la Seguretat Social avalen la seva gestió i recorda que han accelerat els tràmits per adquirir 42 trens que substituiran els contaminats amb amiant. Això sí, no arribaran fins al 2022. Per tot plegat, TMB qualifica d'"innecessària" la convocatòria de vaga d'aquest dilluns.

Adeu a Mercedes Vidal

El que és segur és que els sindicats tindran un nou interlocutor a l'Ajuntament i a TMB un cop comenci el nou mandat. Repeteixi o no victòria Barcelona en Comú, la fins ara regidora de Mobilitat i encara presidenta de TMB, Mercedes Vidal ja ha anunciat el seu adeu. Primer, fent públic que no repetiria a la llista d'Ada Colau i després dimitint del govern just després del darrer ple municipal abans de les eleccions.

Fins que es constitueixi el nou Ajuntament, ha estat el regidor Eloi Badia qui ha assumit les tasques executives en matèria de Mobilitat, mentre que Vidal continua com a presidenta de TMB. Des de l'inici de la crisi de l'amiant, els sindicats han insistit a demanar la seva dimissió, així com la del conseller delegat, Enric Cañas i la del seu adjunt, Pau Noy.


Afectacions i serveis mínims

Aquest dilluns els sindicats convoquen aturades de dues hores per torn i el departament de Treball ha dictat serveis mínims del 40% de set a nou del matí i de quatre a sis de la tarda i del 20% de dos quarts i cinc de deu de la nit a dos quarts i cinc de dotze.

Novament, TMB assegura que no podrà garantir el "dret a la mobilitat de la ciutadania". La freqüència de pas dels combois a primera hora serà de 6 a 10 minuts a les línies convencionals i de 14 a 27 a les automàtiques.

Els intervals seran de 8 a 13 a les convencionals i de 14 a 27 a les automàtiques de quatre a sis de la tarda i a última hora de la nit la freqüència de pas pot superar l'hora a les línies convencionals i ser de 55 minuts a les automàtiques.