MAPES L'ús del cotxe per anar a la feina creix del 18% al 21% en 4 anys a Barcelona

La ràtio de turismes a les Corts és de 509 per cada 1.000 veïns, més del doble que la de 209 vehicles a Ciutat Vella

Mapa de Barcelona, segons intensitat d'ús del vehicle privat en dies feiners.
Mapa de Barcelona, segons intensitat d'ús del vehicle privat en dies feiners.
17 de maig del 2019
Actualitzat a les 15:53h

Nota sobre el mapa: Picant sobre cada districte, es mostra el seu nom, la quantitat de veïns que van a la feina en peu o en bicicleta, en transport públic i en transport privat, i el percentatge que representen aquests últims. També es pot fer més o menys gran el zoom de la imatge.

La gran oferta de transport públic a Barcelona no impedeix que un percentatge creixent de veïns usi el vehicle privat els dies feiners. Ho feien el 18,4% dels que es desplaçaven per treballar, el 2013, una quantitat que ha augmentat progressivament fins al 20,8%, el 2017. En realitat, l'ús del vehicle privat ha caigut durant aquest temps, però ho ha fet més ràpid la quantitat de barcelonins que es desplaçaven per treballar i, per tant, el transport en cotxe -o moto- ha crescut en termes relatius, segons l'enquesta de mobilitat en dia feiner.

Fa dos anys, la via principal per desplaçar-se en dies feiners era caminant o en bici -2,1 milions-, seguit del transport públic -1,6 milions- i, finalment, el vehicle privat -935.538-. Les diferències entre districtes, pel que fa a l'ús del transport privat també són notables. Els que més el van usar van ser els veïns de Sarrià-Sant Gervasi, en un 30,1% dels casos, molt per damunt dels que es troben en segon lloc, els de les Corts i Nou Barris (22,9%). En l'extrem oposat, només un 10,8% dels habitants de Ciutat Vella usen el transport privat en el dia a dia, com un 16,2% dels de l'Eixample.

Creix el transport públic

En tot cas, el nombre de viatgers del transport públic ha anat creixent anualment, especialment en metro -de 369,9 milions, el 2013, a 390,4 milions, el 2017-, seguit dels autobusos -superant els 200 milions de viatgers-. A molta distància, els Trambaix i el Trambesós van transportar 26,7 milions de persones, el 2017, i els Ferrocarrils de la Generalitat, 25,1 milions -a dins de la ciutat-.
 
NOMBRE DE VIATGERS A BARCELONA, PER TIPUS DE TRANSPORT (EN MILIONS)

 
La densitat de turismes no quadra exactament amb l'ús que se'n fa quotidianament. En aquest cas, qui en té més són també els veïns de les Corts (509 vehicles per cada 1.000 habitants) i els de Sarrià-Sant Gervasi (498) i, els que menys, també els de Ciutat Vella (209). Tot i això, malgrat que els habitants de Nou Barris són dels que més usen el cotxe, són els segons que en tenen menys (318 per cada 1.000 veïns). Si la ràtio es calcula per superfície, on n'hi ha més és a l'Eixample (13.118,3 turismes per quilòmetre quadrat) o Gràcia (9.313,1), a causa de la seva superior densitat de població.


Nota sobre el mapa: Picant sobre cada districte, es mostra el seu nom, el nombre de turismes que hi ha, quants són per cada 1.000 veïns, quants són per cada quilòmetre quadrat i quants són per domicili. També es pot fer més o menys gran el zoom de la imatge.