Cursa a contrarellotge contra la contaminació a Barcelona

Els nivells de pol·lució a la capital catalana obliguen a prendre mesures urgents al pròxim govern municipal, que hauran d'anar lligades al foment del transport públic

Vista de Barcelona des del Guinardó
Vista de Barcelona des del Guinardó | Adrià Costa
17 de maig del 2019
Actualitzat el 18 de maig a la 13:48h
Es calcula que entre el 2010 i el 2017 van morir anualment una mitjana de 424 barcelonins per causes relacionades amb la contaminació. La xifra representa la punta de l'iceberg d'un problema que obliga a trobar solucions: els alts nivells de pol·lució a la ciutat. La ciutat supera els índexs permesos per la normativa europea i el nou govern municipal que es formi després del 26-M haurà de tenir entre les seves prioritats les polítiques mediambientals i de mobilitat.

Durant l'actual mandat s'han fet passos endavant amb l'increment de carrils bici, la creació de les superilles o l'acord per connectar el tramvia per la Diagonal. L'hora de la veritat, però, arribarà l'1 de gener del 2020, moment a partir del qual entrarà en funcionament la Zona de Baixes Emissions permanent, que vetarà l'entrada a la ciutat a 50.000 cotxes contaminants.

La reducció de cotxes a la ciutat implica obligatòriament disposar d'un transport públic eficient. Mentre que la xarxa ortogonal d'autobusos ja s'ha desplegat, el conflicte laboral al metro s'ha enquistat i el servei de Rodalies, que cada dia transporta milers de treballadors a la capital catalana, continua infrafinançat.


Què proposen els partits?

Barcelona en Comú
: Els comuns proposen ampliar la xarxa de carrils bici i incrementar les zones de la ciutat on els vehicles no puguin circular a més de 30 km/h. També pacificar algunes de les principals vies de la ciutat, com per exemple l'avinguda Meridiana o la Via Laietana. En tots dos casos, l'objectiu és reduir el volum de trànsit, crear noves zones verdes i millorar la connexió entre els barris de l'entorn a peu.

Junts per Catalunya: La candidatura liderada per Joaquim Forn recull al seu programa les propostes de fer una "Diagonal Verda" de la Ciutadella a la Trinitat, pacificar l'Eixample i la cobertura de la Ronda de Dalt per instal·lar-hi equipaments de ciutat i noves zones verdes.

Barcelona pel Canvi-Ciutadans: El candidat Manuel Valls promet aplicar un "model d'emergència urbana per contaminació", en el marc del qual el transport públic pugui ser gratuït per fer desplaçaments arreu de la ciutat. També,  la creació de l’Observatori internacional de ciutats mediterrànies contra el canvi climàtic, que s'instal·laria al Castell de Montjuïc.

ERC: Els republicans plantegen allargar la L4 del metro fins a l'estació de La Sagrera millorar la freqüència de pas dels autobusos en el marc de la xarxa ortogonal i crear un peatge de toxicitat vinculat al dret a l’aire net, no només a Barcelona sinó a tota l’àrea metropolitana, que s’apliqui en funció del grau de contaminació i el nivell d’ocupació dels vehicles.

PSC: Jaume Collboni s'ha compromès a finalitzar la Línia 9 i demanar a l’Estat una intervenció extraordinària per ajudar a finançar el seu acabament i posada en funcionament a curt termini. Els socialistes també han posat sobre la taula que els 25.000 aturats de llarga durada que hi ha a la ciutat puguin viatjar gratis en transport públic.

PP: Josep Bou assegura que si governa serà partidari d'abaixar els preus del transport públic. També que demanarà al govern espanyol una inversió de 100 milions d'euros per al transport metropolità i que ampliarà als 18 anys l'edat límit per utilitzar la T-16. Bou no veu la unió del tramvia com una prioritat i considera que sense cotxes "Barcelona no és Barcelona".

CUP: Els cupaires plantegen limitar l'ús del transport privat des del port i l'aeroport a la ciutat. També prohibir el transport privat a la ciutat per a usos turístics, posant atenció especial en els mitjans més agressius i contaminants. A més, plantegen l'impuls d'una "ecotaxa" que haurien de pagar els creues i ferris i que serviria per finançar els treballs de recuperació dels ecosistemes marins.

Barcelona És Capital-Primàries: La candidatura encapçalada per Jordi Graupera planteja exigir a les empreses de transport de mercaderies, logística urbana i milla zero, la renovació de la flota cap a un parc vehicular sostenible. També impulsar una xarxa eficient d'autobusos interurbans i acabar amb el "monopoli" del taxi.