Eleccions municipals 2019

Colau aposta per consolidar una «revolució verda» a Barcelona amb 50 noves hectàrees de parcs

La candidata de Barcelona en Comú critica ERC per oposar-se a expulsar 12.000 cotxes de la ciutat arran del veto a la connexió del tramvia i recorda a JxCat que "la dreta mai s'ha enfrontat al lobby del cotxe"

per Joan Serra Carné , Glòries (Barcelona), 12 de maig de 2019 a les 13:31 |
Ada Colau, amb Janet Sanz i Eloi Badia (companys de llista) i l'activista Yayo Herrero, a les Glòries. | Barcelona en Comú
Aquesta informació es va publicar originalment el 12 de maig de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Des del nou parc de les Glòries -una de les reformes executades per l'Ajuntament de Barcelona en aquest mandat i que l'alcaldessa no va poder inaugurar abans de la campanya-, Ada Colau ha presentat les propostes d'ampliació de zones verdes. Les actuacions en matèria de medi ambient i mobilitat sostenible són un dels pilars del projecte dels comuns per revalidar l'alcaldia. I aquest diumenge Colau ha anunciat que, si repeteix a Sant Jaume, guanyarà 50 noves hectàrees de verd a la ciutat per consolidar una "revolució verda" a la capital catalana. Afermar els canvis en l'agenda pública: aquesta és la fixació de Barcelona en Comú.

Colau, que ha reclamat que cada nou desenvolupament urbanístic tingui com a prioritat la construcció d'habitatge assequible i l'ampliació de les zones verdes, ha apuntat que entre els nous parcs n'hi haurà un a l'antiga presó Model. També ha enumerat l'arranjament de nous espais verds a Cristóbal de Moura, a la Sagrera, a la façana litoral -entre la Mar Bella i el Fòrum-, a la Trinitat i a Can Batlló. "És un tema prioritari", ha recalcat la candidata dels comuns, que s'ha referit a l'expulsió del cotxe que també vol aplicar a l'Eixample, i a la transformació que cal aplicar a les "enormes autopistes" que avui són la Gran Via, la Diagonal i la Meridiana. 


Colau: "Em costa d'entendre el que ha fet ERC amb el tramvia"

Acompanyada de Janet Sanz (número 3 de la candidatura) i Eloi Badia (número 7), Colau ha volgut referir-se a un dels projectes estrella de Barcelona en Comú en el darrer mandat: la connexió del tramvia per la Diagonal. L'alcaldable ha criticat ERC per haver impedit aquesta connexió que, tal com ha xifrat Colau, implicaria expulsar 12.000 cotxes de Barcelona. "Em costa més d'entendre que ERC hagi boicotejat el tramvia aquests quatre anys. Ara les obres estarien en marxa. Necessitem pràctiques coherents amb els discursos", ha afirmat.

 
La cap de cartell dels comuns també ha dirigit dards al PDECat -ara Junts per Catalunya-, bel·ligerant amb la proposta del tramvia: "La dreta mai s'ha enfrontat al lobby del cotxe per prioritzar de la salut". "Hem d'evitar que la dreta torni al govern de Barcelona, que es plega als interessos privats", ha reblat. Colau, que continua enviant missatges crítics als rivals en campanya i el PSC no n'és una excepció, ha apuntat que sense un govern progressista no hi ha marge per a les polítiques mediambientals ambicioses: "Amb la dreta i determinada esquerra no podem fer aquests canvis".


Al seu torn, Janet Sanz ha exhibit la gestió de govern en matèria d'urbanisme, medi ambient i mobilitat. "Durant molts anys ens havien dit que Barcelona s'havia de posar guapa. Però Barcelona sempre ha estat guapa, el que havia de fer era posar-se sana", ha afirmat la tinent d'alcalde per defensar les mesures de transformació aplicades pel govern de Colau. "Sabeu per què la UE no ha multat a l'Estat en matèria de contaminació? Per projectes com els de Barcelona i Madrid. El Pla Clima que hem impulsat també ha estat premiat per la UE", ha afegit.

Reivindicació d'un mandat de "canvi"

El comissionat d'Ecologia, Frederic Ximeno, ha encetat l'acte dels comuns al parc de les Glòries, on la candidatura de Colau ha preparat activitats per a famílies. Ximeno ha defensat el viratge executat des de l'Ajuntament en aquest mandat per atendre les polítiques mediambientals per combatre el canvi climàtic. "Aquest Ajuntament ho ha fet. S'ha posat la vida al centre de la política municipal", ha exposat Ximeno. L'activista Olga Margalef ha redundat el missatge del comissionat d'Ecologia: "Hi ha hagut un canvi significatiu en el darrer mandat. Però ens cal avançar molt més. Ens cal una ciutadania mobilitzada".

Abans de la intervenció de Colau, l'activista ecofeminista Yayo Herrero ha exposat la necessitat de governar les ciutats amb una mirada que posi la "vida" al centre de les polítiques públiques. "No només està en risc la nostra biosfera. Quan es posa en risc el funcionament de la biosfera, es posa en risc el metabolisme de l'economia i la salut de les persones. Les ciutats estan al cor d'aquestes crisis", ha advertit Herroro, que ha recordat que per primer cop s'ha prestat a participar en un acte electoral. "És a les ciutats on hi ha l'oportunitat de donar la volta a la situació. En el metabolisme urbà ens hi juguem el futur", ha subratllat.

L'activista, crítica amb el model liberal, ha insistit que "els processos de destrucció de la naturalesa" també "aprofundeix en les desigualtats" socials i que, des des les administracions, és urgent implementar la "sostenibilitat" de les ciutats. "Posar fre a la ciutat del cotxe és fonamental", ha sentenciat Herrero, la ponent escollida pels comuns per donar forma al discurs teòric de les accions mediambientals.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació