La crisi de l'amiant al metro entra en campanya amb una nova vaga

Els sindicats del metro han convocat una aturada per aquest divendres i tenen previst fer-ne dues més els dies 20 i 24 de maig

Aglomeracions aquest divendres al metro de Barcelona
Aglomeracions aquest divendres al metro de Barcelona | Bernat Cedó
10 de maig del 2019
Actualitzat a les 8:29h
Els sindicats del metro han vist la campanya electoral de les eleccions municipals com una oportunitat per dotar d'un altaveu les seves reivindicacions sobre la crisi de l'amiant. Aquest divendres els treballadors estan cridats a la sisena jornada de vaga des que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va reconèixer les primeres afectacions de salut als empleats. Els sindicats, a més, mantenen dues convocatòries d'aturades més, el 20 i el 24 de maig.

La plantilla és crítica amb la gestió de TMB i exigeix a l'empresa que, com a primer pas, reconegui que tots els treballadors de la xarxa de metro han estat exposats a l'amiant. També demana reubicar els treballadors afectats, que TMB es faci càrrec de rentar la roba de treball i reclama celeritat en la retirada dels materials amb amiant que s'han detectat a la xarxa.

Per ara, TMB no preveu reconèixer tots els treballadors com a potencials afectats. L'empresa continua elaborant el cens de materials amb amiant i preveu iniciar aviat les anàlisis d'amiant a 31 estacions. TMB havia donat per fet que no hi havia rastre del material contaminant a les parades, però a instàncies de l'Agència de Salut Pública de Barcelona comprovarà aquest extrem. De moment, TMB ja ha alertat de la presència d'amiant a les zones de transbord de les estacions de Catalunya i Passeig de Gràcia.

TMB defensa la seva gestió argumentant que continua sotmetent els treballadors a exàmens mèdics i que ha retirat 6.000 metres quadrats de fibrociment de la xarxa de metro.

També, que ha accelerat la compra de 42 trens per substituir els més antics. Els que contenen amiant, però, continuen circulant -amb el material contaminant encapsulat- i els nous vehicles no arribaran fins al 2022.

Aquesta setmana, TMB ha anunciat una nova licitació per inspeccionar, analitzar i caracteritzar materials amb possible contingut d'amiant en dependències tècniques de la xarxa del metro per un valor màxim de 650.000 euros. L'objectiu és escollir una o dues empreses especialitzades en els treballs amb risc d'amiant perquè, durant sis mesos, inspeccionin diferents punts de la xarxa.

Els partits, de perfil

El metro, doncs, serà un punt calent durant la campanya. Els partits han criticat durament al llarg del mandat la gestió de TMB que ha fet el govern de Colau i, sense anar més lluny, el ple municipal del 3 de maig va instar a impulsar un "pla de xoc" contra la crisi de l'amiant. La proposta va ser del PSC i va rebre el suport del PDECat, Ciutadans i PP.

Fins ara el govern municipal ha defensat la gestió de TMB i de la seva presidenta Mercedes Vidal, també regidora de Mobilitat. Vidal, però, ha aparegut amb comptagotes per donar explicacions sobre el conflicte al metro i al darrer ple va ser la regidora d'Ecologia, Janet Sanz, qui va recordar que TMB forma part del Registre d'Empreses amb Risc d'Amiant des de fa 30 anys i va demanar als socialistes que també assumissin responsabilitats.

La crisi de l'amiant va esclatar al gener però la presència del material contaminant al metro es remunta molts anys enrere. Més enllà de la proposició aprovada al darrer ple del mandat, els partits hi han passat de puntetes i caldrà esperar per veure si converteixen el conflicte laboral en arma electoral durant la campanya.

Els treballadors estan decidits a exigir responsabilitats als partits durant les dues setmanes prèvies als comicis. La seva manifestació durant la darrera jornada de vaga va acabar a la seu de Barcelona en Comú.
TMB veu "insuficients" els serveis mínims

De cara a la vaga d'aquest divendres, el departament de Treball ha establert uns serveis mínims del 40% coincidint amb les hores punta i d'un 20% durant la resta de franges horàries, mentre que els treballadors han convocat aturades de quatre hores per torn.

TMB considera "insuficients" els mínims dictats pel departament i assegura que el "dret a la mobilitat" dels ciutadans no estarà garantida. L'empresa ha anunciat que la freqüència de pas de combois durant la jornada de vaga serà de 15 a 20 minuts a les línies convencionals i de 14 a 68 a les automàtiques des de les sis del matí a dos quarts de set i de dos quarts de deu a les deu.

Des d'aleshores i fins a dos quarts de deu, serà de 6 a 10 minuts a les línies convencionals i de 14 a 27 a les automàtiques. De quatre de la tarda a vuit del vespre, els intervals de pas seran de 8 a 11 minuts a les línies convencionals i de 14 a 31 a les automàtiques. En l'última franja del dia, el temps d'espera podrà ser superior als 60 minuts a totes les línies.
Arxivat a