Així preparen les candidatures a la Cambra el tram final de la campanya

Les cinc candidatures s'aboquen a la màxima participació dels potencials 423.000 votants, que serà l'element decisiu de les eleccions camerals

04 de maig del 2019
Actualitzat a les 19:04h
La pugna per la successió de Miquel Valls arriba al tram final.
La pugna per la successió de Miquel Valls arriba al tram final. | ACN
A cinc dies perquè conclogui el termini per votar a les eleccions de la Cambra de Comerç,
les diverses candidatures escuren el temps fent els darrers esforços per aconseguir la majoria de les 40 vocalies elegibles del ple. Tots busquen la màxima participació dels 423.000 electors (petites i mitjanes empreses, i autònoms). Per primer cop es vota de forma electrònica en exclusiva, el que suposa un gran canvi respecte als anteriors processos electorals camerals, caracteritzats per l'apatia i una mobilització irrisòria del cos electoral. En les anteriors eleccions, el 2010, va votar menys del 2% del cens. Així és com preparen les candidatures els dies finals de la cursa. 

Eines de País: "Si la gent vota, guanyem"

La candidatura Eines de País ha estat la gran inesperada d'aquestes eleccions. Impulsada des de l'ANC i el Cercle Català de Negocis, ha aixecat una campanya que ho fia tot a la participació. Joan Canadell, un dels seus candidats, ho explica a Nació Digital: "Si la gent vota, guanyem. Aquests dies, la nostra batalla és divulgar que hi ha eleccions i que molta gent (autònoms, petits empresaris) sàpiguen que poden votar. Tot depèn d'això". Per ells, és molt greu que "el 90% de la gent no sap que pot exercir el vot i és a això al que estem ara mateix abocats". 

En aquest cos a cos, la presència a les xarxes és fonamental. El grup de Telegram d ela candidatura ja té 700 membres. L'objectiu, per Canadell, és "assolir una participació del 10% dels potencials 423.000 electors". Saben que no serà fàcil. Confien en el ressò que poden obtenir en sectors com els petits botiguers i les dificultats que poden trobar en altres àmbits, com els empresaris de la construcció.

Crous-Torres: el cap de la campanya de Sandro Rosell, peça clau
 

La de l'empresari Enric Crous, que fa tàndem amb José María Torres, es presenta com la candidatura alternativa i renovadora. No amaga el seu "catalanisme" i que ha inclòs perfils nítidament independentista -com l'empresari Xavier Roig-, però no vol ser exclusivament independentista i considera un error polititzar la campanya. Ha insistit en reforçar el pes de les pimes a la Cambra, que considera massa sotmesa als dictats d'unes poques grans empreses.

L'equip de campanya es dedica a "buscar vots per terra, mar i aire", en paraules d'un dels seus membres. La prioritat és fer forat en el sector de les pimes, que considera el seu sòl electoral. Crous confia en el suport de la patronal Pimec, un dels seus pilars en aquesta cursa. Per dirigir la campanya, ha triat un dels millors: Jaume López, d'Interprofit, el cervell de la campanya que va dur Sandro Rosell a la presidència del Barça. Crous és, precisament, soci d'Interprofit.   

Ramon Masià: pensant en la impugnació

La candidatura de l'advocat Ramon Masià porta ja més d'un any i mig treballant la campanya. Va ser la primera a començar la cursa. Masià coneix fins al mínim detall de la cambra perquè ha estat un dels directius de la casa i persona de confiança de l'expresident Antoni Negre i de l'actual, Miquel Valls, amb qui va trencar. Aquests dies, el seu equip es mou en dues línies d'actuació: buscar vots i denunciar el que considera un sistema d'elecció sense prou garanties.  

Masià ha presentat dos recursos d'alçada davant la Generalitat, un per no establir-se un mecanisme de doble verificació del vot i l'altre per no impedir la delegació del vot a través de gestors, cosa que, segons Masià, està fent la candidatura d'Enric Crous. Divendres, la candidatura va elevar una queixa a la Junta Electoral Central de la Cambra pel mateix motiu. Des del seu equip expliquen que és molt difícil de controlar el vot delegat si no existeix una doble clàusula de vot. La campanya de Masià, dirigida per Joan Manel Garín, avalua una possible impugnació de les eleccions.   

Candidatura Tusquets: "Buscar vots i no distreure's"

La candidatura del financer i empresari Carles Tusquets és conscient que és "l'enemic a abatre" per la resta d'opcions. Des de l'inici del procés electoral, arrossega la imatge de ser l'equip continuista i oficialista, i el que té al darrera el gruix de les grans empreses. Per uns, són la "casta" de la institució, per d'altres la candidatura més aliena al sobiranisme. Tusquets, amb tot, afronta la batalla conscient dels seus suports i sense amagar que té les preferències de la gran empresa, un tret que considera positiu en si mateix. El candidat va defensar en una entrevista a Nació Digital que a la Cambra no s'hi ha d'anar a fer política.

Fonts de la seva candidatura expliquen que aquests dies estan concentrats a "buscar vots i no distreure's en res, ni en debats ni en polèmiques". Un equip coordinat per Pau Herrera, home fort de la Cambra i profund coneixedor de la casa, està abocat a trucades a possibles votants a un ritme frenètic. En moltes vocalies, la cosa pot anar d'un grapat de vots.

50/50: candidatures a 13 vocalies

La plataforma de dones 50/50 és la cinquena candidatura, que es presenta amb la voluntat d'assolir una Cambra paritària, així com una "bona governança" i un major compromís amb "l'economia sostenible". Alba Castro, de l'equip de campanya, explica que presenten 13 candidates (dues d'elles candidates alhora de la llista d'Enric Crous). L'esforç màxim es fa aquests darrers dies sobre el col·lectiu femení d'electors. Es mostren satisfetes d'una primera victòria: ara totes les altres candidatures subratllen la presència de dones en les seves llistes.