El formatge i la mantega Cadí: del Pirineu al món

Els productes de qualitat de la cooperativa Cadí traspassen fronteres i l'exportació ja representa el 25% de la facturació

per Arnau Urgell i Vidal, 6 de maig de 2019 a les 06:45 |
La Cooperativa Cadí té més de 100 anys d'història | Cooperativa Cadí
El formatge i la mantega Cadí són un dels emblemes del Pirineu. Són fruit del treball diari de 85 explotacions ramaderes de la Cerdanya i l'Alt Urgell i de la història centenària de la cooperativa Cadí SCCL. A més, i des del 1985, aquests productes agroalimentaris de qualitat han traspassat fronteres i, actualment, l'exportació ja representa un 25% de la facturació total. Del Pirineu, al món.


Una cooperativa centenària

El sector ramader de l'Alt Urgell i la Cerdanya no s'explicaria sense la Cooperativa Cadí. Es va fundar el 1915 i va ser la primera del sector lleter de l'Estat. La seva creació va ser una resposta a dues crisis que van afectar l'agricultura de la zona: la cerealística i, sobretot, la fil·loxera.

Les 85 explotacions ramaderes de la cooperativa Cadí produeixen uns 190.000 litres de llet diaris

Malgrat que el sector lleter va viure fa anys una gran regressió arreu del país, Cadí SCCL ha mantingut el múscul i actualment els seus ramaders produeixen uns 190.000 litres de llet diaris. De fet, tal com assenyala el president de la cooperativa Lluís Clotet, el valor diferencial és aquesta recollida diària “plogui o nevi” per tenir la llet més fresca i produir una llet i una mantega de la màxima qualitat.
 

Lluís Clotet, president de la cooperativa Cadí. Foto: Cooperativa Cadí


La cooperativa es prepara per celebrar l'any vinent el 105è aniversari. “Cal fer un homenatge a les generacions de socis-ramaders, treballadors i, especialment, als nostres clients i consumidors, per haver pogut assolir aquesta fita”, explica Clotet a NacióDigital. De fet, la imatge d'un camió cisterna amb el logo groc de la cooperativa ja forma part del paisatge de les comarques pirinenques.

Una qualitat reconeguda per Europa

La qualitat dels productes de la Cooperativa Cadí ha estat reconeguda per la Unió Europea com a denominació d'origen protegida (DOP). Concretament, el 2000 va aconseguir el segell de qualitat comunitària el formatge Urgèlia –l'únic de Catalunya amb DOP- i el 2018 una medalla de bronze al prestigiós World Cheese Award.

La qualitat dels productes de la Cooperativa Cadí ha estat reconeguda per la Unió Europea amb dues denominacions d'origen protegida (DOP)

Es tracta d'un formatge d'escorça natural rentada. Durant la seva maduració a la cava es va sembrant amb llevats i ferments de superfície, i es raspalla. Després de 45 dies, s'aconsegueix un producte amb una textura cremosa i fonedissa i un buquet que recorda a sotabosc, bolets i fruits secs.

Tres anys més tard va ser el torn de la mantega Cadí, esdevenint la cinquena del continent i la primera de l'Estat en convertir-se en DOP –actualment en són sis-. L'excepcionalitat d'aquest producte, segons Clotet, radica en la maduració lenta de la nata amb ferments làctics, seguint el mètode tradicional que li proporciona un gust lleugerament àcid amb aromes intensos a nata fresca i records d'avellanes.

Un 25% d'exportació

La Cooperativa Cadí, a les portes de celebrar 105 anys, ha assolit el llindar d'exportar el 25% de la seva facturació. La internacionalització va començar el 1985 amb un mercat molt proper com és l'andorrà. Cinc anys després, segons recorda el president Lluís Clotet, van començar la venda de petites quantitats de formatge a un distribuidor francès. “Ara venem 2 milions de quilos anuals i els nostres productes es poden trobar arreu del país formatger per excel·lència”, destaca a NacióDigital.

Lluís Clotet: “Els nostres productes es poden trobar arreu del país formatger per excel·lència”

França, tres dècades després, representa el 56% de les exportacions. De fet, Cadí ha completat l'adquisició d'una empresa distribuïdora per ser-hi més presents i tenir un major control de mercat.

També destaca Portugal amb un 28% de les exportacions així com la resta de la Unió Europea, els Estats Units, Marroc i Austràlia, entre altres.

Un formatge afí al paladar dels francesos

Els formatges de Cadí són molt afins al paladar dels francesos: suaus, tendres i cremosos, però amb personalitat. A més, el distintiu de la DOP “els ha obert moltes portes”. “Els francesos en ser uns consumidors molt madurs i entesos, aprecien molt aquests tipus de formatges únics i propis d’un territori determinat”, assenyala Clotet. 

De fet, han arribat a personalitzar les marques: l'Urgèlia el venen com a “Tomme Catalane Urgèlia; i el “Neu del Cadí” –formatge que van desenvolupar pel centenari de la cooperativa- com a “La Belle Tomme de Cadí”. “És difícil exportar a un mercat que produeix tants varietats de formatges però, al mateix temps, l'avantatge és que en són grans consumidors”.
 

Els productes de la Cooperativa Cadí Foto: Cadí SCCL

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació