Com t'afectarà la vaga de metro d'aquest 29 d'abril?

Els treballadors del metro tornen a la vaga aquest dilluns i ja han anunciat tres aturades més al maig, coincidint amb les eleccions municipals

Segona jornada de vaga al metro de Barcelona coincidint amb el Mobile World Congress
Segona jornada de vaga al metro de Barcelona coincidint amb el Mobile World Congress | Adrià Costa
29 d'abril del 2019
Actualitzat a les 7:39h
Des que al gener Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va reconèixer les primeres afectacions de salut a treballadors del metro provocades per l'exposició a l'amiant, els sindicats han repost amb una mobilització constant. Aquest dilluns el servei de metro fa vaga, després de les aturades durant els tres dies del Mobile World Congress i de la vaga del 8 d'abril. A més, el comitè d'empresa ja ha anunciat tres noves convocatòries d'aturades els dies 10, 20 i 24 de maig, coincidint amb les eleccions municipals.

El conflicte s'ha enquistat i les posicions de les dues parts, lluny d'apropar-se, estan més distanciades que mai. Mentre l'empresa argumenta estar fent tot el que preveu la llei, els representants dels treballadors acusen TMB de passivitat. 
 
Aquests són els serveis mínims que TMB ha anunciat a través del seu web

Aquest matí, les afectacions seran les següents:

De 6.00 a 6.30 h, serveis mínims del 20%. Els trens circularan cada 15-20 minuts en les línies convencionals (L1, L2, L3, L4 i L5), cada 23-68 minuts a l'L9 Sud i L10 Sud, cada 27-34 a l'L9 Nord i L10 Nord i cada 14 minuts a la L11.

De 6.30 a 9.30 h, serveis mínims del 40%. Els trens circularan cada 6-10 minuts en les línies convencionals, cada 23 minuts a l'L9 Sud i L10 Sud, cada 17-27 minuts a l'L9 Nord i L10 Nord i cada 14 minuts a la L11.

De 9.30 a 10.00 h, serveis mínims del 20%. Els trens circularan cada 15-20 minuts en les línies convencionals, cada 23-68 minuts a l'L9 Sud i L10 Sud, cada 27-34 minuts a l'L9 Nord i L10 Nord i cada 14 minuts a la L11.

Pel que fa a la tarda i nit:

De 16.00 a 20.00 h, serveis mínims del 40%. Els trens circularan cada 7-11 minuts en les línies convencionals (L1, L2, L3, L4 i L5), cada 23 minuts a l'L9 Sud i L10 Sud, cada 31 minuts a l'L9 Nord i L10 Nord i cada 14 minuts en l'L11.
nit:

De 21.35 a 22.00 h, serveis mínims del 20%. Els trens circularan cada 17-25 minuts en les línies convencionals (L1, L2, L3, L4 i L5), cada 46 minuts a l'L9 Sud i L10 Sud, cada 31 minuts a l'L9 Nord i L10 Nord i cada 14 minuts en l'L11.

De 22.00 a 23.35 h, serveis mínims del 20%. Els trens circularan cada 32-62 minuts en les línies convencionals (L1, L2, L3, L4 i L5), cada 46 minuts a l'L9 Sud i L10 Sud, cada 61 minuts a l'L9 Nord i L10 Nord i cada 14 minuts en l'L11.

Reconeixement a tota la plantilla

El comitè d'empresa té una demanda clara i assegura que la conflicitivat es mantindrà activa fins que no es compleixi: el reconeixement per pat de TMB de l'exposició a l'amiant per part de tots els treballadors. Això obriria la porta, en el cas que es confirmessin afectacions, a reclamacions per indemnitzacions, trasllats i jubilacions anticipades. "No tenim anàlisis de la presència de l'amiant en els anys anteriors i per tant entenem que tots els treballadors han pogut estar exposats a l'amiant", argumenta la representant de CCOO al comitè de vaga Mónica Benito.

L'empresa, però, no té intenció de satisfer la demanda i sempre ha assegurat que l'amiant al metro no suposa un risc per a cap persona que no el manipuli. Un relat que ha topat amb les denúncies dels sindicats d'afectacions en conductors de trens i personal d'atenció al públic i que que ha estat posat en suspens arran de l'aparició en la crisi de l'amiant de l'Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB).

L'ASPB ha creat un grup d'experts que té com a objectiu fiscalitzar i aconsellar l'empresa. A instàncies de l'agència, l'empresa mesurarà si hi ha rastres d'amiant a l'aire en 31 estacions, tot i que TMB havia assegurat prèviament que el material contaminant només era present en l'àrea de manteniment. La gerent de l'ASPB, Carme Borrell, ha expressat que els nous estudis serviran per comprovar el "no taxatiu" de l'empresa.

De fet, des del febrer TMB ha reconegut que hi ha amiant en parts de l'estructura del passadís que connecta la L1 i la L3 a l'estació de plaça Catalunya i del passadís d'enllaç de Passeig de Gràcia.

TMB també canviarà el sistema de mesuracions i per primera vegada totes es faran per la via microscòpica, molt més fiable que l'òptica.

En les seves primeres deliberacions, el comitè d'experts ha insistit a TMB de la necessitat de retirar l'amiant de la xarxa de metro. Per ara, l'empresa està acabant un inventari iniciat fa poc més d'un any i no preveu desamiantar completament el transport subterrani fins d'aquí a quatre anys.

"Les conseqüències les paguem nosaltres"

Una demora que per als sindicats és inacceptable. El comitè d'empresa ja ha demanat la dimissió de la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, i del conseller delegat de l'empresa, Enric Cañas, que tot i reconèixer que TMB hauria pogut actuar amb més celeritat insisteix que l'empresa ha fet tot el que està a les seves mans.

Els sindicats, però no en tenen prou. "Les conseqüències les paguem nosaltres", lamenta Ángel González, de Solidaritat Obrera. Des del sindicat majoritari el comitè, la UGT, asseguren que l'empresa "ha deixat de banda" els treballadors i fonts de la CGT asseguren que s'han assabentat de les últimes actuacions de l'empresa a través de la premsa."L'empresa fa el mínim indispensable, i ho fa per les pressions mediàtiques i laborals", afirma David Vázquez, del sindicat CIM. 

Desacord en el nombre d'afectats

Des de l'inici de la crisi de l'amiant, treballadors i empresa han mantingut desavinences sobre el nombre d'afectats per l'amiant al metro. TMB manté activa una pàgina web on actualitza mensualment el nombre d'afectats. En la darrera actualització, el 10 d'abril, TMB parlava de 25 afectats. D'aquests, 22 tenen afectacions pleurals, dos plaques pleurals no calcificades i un plaques calcificades.

Amb tot, a pincipis d'abril els sindicats van denunciar 22 casos més, d'afectacions a la laringe, que l'empresa nega, i al febrer el sindicat CIM assegurava que sis conductors del metro patien patologies a causa d'aquest material contaminant.

Al març, un extreballador de TMB, Rafel Rubio, va denunciar que patia asbestosi, però TMB s'ha desvinculat del cas assegurant que no té constància d'aquestes afectacions en el cas de l'empleat prejubilat.

El primer judici, al juny

Tot plegat, abans que el 6 de juny la presència d'amiant al metro de Barcelona arribi per primer cop els tribunals. Ignasi Torrent, acudirà als jutjats perquè se li reconegui com a malaltia professional el càncer que pateix. 

El Col·lectiu Ronda ha portat el cas de Torrent i confia que el fet que TMB ja reconegui la presència d'amiant als llocs de treball, pot fer que el jutge doni la raó a Torrent.

Mentrestant, els sindicats són prudents a l'hora de valorar possibles accions judicials per les afectacions reconegudes per l'empresa. Per ara, centren els seus esforços en la mobilització i aquest dilluns el metro viurà el seu tercer cinquè dia de vaga en només tres mesos.