Els treballadors del 010 de Barcelona inicien una nova vaga indefinida

La plantilla del telèfon d'atenció ciutadana aturen el servei i acusen l'Ajuntament de Barcelona de no fer prou perquè les empreses adjudicatàries respectin els seus drets

Els treballadors del 010 tornen a fer vaga
Els treballadors del 010 tornen a fer vaga | CCOO
24 d'abril del 2019
Actualitzat el 25 d'abril a la 13:39h

La conflictivitat laboral al 010 de Barcelona no s'atura. Els treballadors del telèfon d'atenció ciutadana, la gestió del qual està externalitzada, han iniciat una nova vaga indefinida aquest dimecres. El 28 de maig, el contracte del servei canviarà de mans i Qualytel deixarà pas a Atento. Els treballadors acusen l'empresa adjudictària de no voler respectar els seus drets i retreuen a l'Ajuntament que no vetlli per garantir-los.

De fet, la vaga arriba després que aquest dimarts els representant de la plantilla es reunissin amb Marta Clarí, gerent de l'àrea de Drets de la Ciutadania. "Ens va dir que Atento tenia bones intencions i que l'Ajuntament estava intentant tancar les negociacions, però això és el mateix que ja ens van dir el 3 d'abril", explica una de les portaveus del comitè de vaga, Mónica Melero, del sindicat USOC. "Ens estan fent perdre el temps", etziba.

Un cop feta la reunió amb l'Ajuntament, els representants del comitè van acudir al Tribunal Laboral, on Atento els va comunicar que no acceptava les seves exigències. "Les nostres propostes són plausibles perquè no comporten modificar la licitació", agumenta Melero. 

Blindar els treballadors

El comitè de vaga planteja una subrogació, a través de la qual tots els treballadors de Qualytel es puguin incorporar a Atento. La portaveu del comitè de vaga Anna Baldó (CCOO) considera que complir aquesta demanda requereix temps però demana celeritat a l'Ajuntament per blindar els empleats del 010 contractats ara per Qualytel. 

Baldó denuncia que la pràctica habitual d'Atento és acomiadar treballadors de les empreses que li són adjudicades per col·locar-ne d'altres que té en nòmina a altres centres de treball. "Sabem que Atento ja ha informat els seus treballadors de la possibilitat de treballar al 010, però als de Qualytel no els hi ha dit res", assegura.

El plec de condicions redactat per l'Ajuntament no preveia la subrogació i es limitava a garantir el compliment de l'article 18 del conveni col·lectiu de contact centers. Un article que obliga Atento a incorporar tot el personal de Qualytel al procés de selecció per prestar el servei. A banda, el conveni també preveu que el 90% de la nova plantilla s'integri amb personal contractat per l'antiga empresa.

Els treballadors del 010 ja van protagonitzar una vaga de l'1 al 3 d'abril. Asseguren que van desconvocar-la després de traspassar les seves peticions al consistori. Ara, amb la nova convocatòria, pretenen incidir en la precampanya de les municipals. "Estem a les portes de les eleccions i ens plantegem acudir a actes polítics", avisa Melero.

Vetllar pel compliment del contracte

Des de l'Ajuntament, fonts municipals recorden que el traspàs entre les empreses no es produirà fins a finals de maig i asseguren que fins aleshores el consistori "vetllarà" pel compliment del contracte d'adjudicació, que entre altres coses preveu el manteniment del 90% de la plantilla.

Les fonts municipals consultades també recorden que quan es va aprovar el plec de condicions cap sindicat va presentar al·legacions.

Arxivat a