SEXE, POSTUREIG I REGGAETON

​Que votar sigui la nova moda viral

«Esperarem les dades sabent que el vot jove, el vot migrant, el vot LGTBI+ i el vot femení tenen el poder de capgirar resultats electorals del 28-A»

per Gina Driéguez, 21 d'abril de 2019 a les 16:30 |
Campanya per fomentar la participació | Instagram
Durant les últimes eleccions americanes, les anomenades midterm, es va produir allò que molts van anomenar "Efecte Taylor Swift". La cantant i estrella del pop va aconseguir, només amb un missatge a Instagram, augmentar el registre de votants en 166.000 persones, el 42% de les quals van ser joves entre 18 i 24 anys. 

En aquella mateixa campanya americana van ser moltes les estrelles que es van mullar per algun candidat en concret o simplement van cridar a la participació. Algunes artistes, com per exemple Eva Longoria, América Ferrara, Zoe Saldaña, Gina Rodríguez o Rosario Dawson, van llançar iniciatives concretes com Latinas en marcha promovent el vot femení (feminista) i hispà. 


Sembla que aquella mobilització a favor de la participació electoral ha creuat les fronteres i ha arribat als nostres influencers. No fa gaires dies, la youtuber-instagramer-influencer Dulceida va publicar un vídeo anomenat "Votad, no os quedéis en casa" on a partir de petites entrevistes amb altres companys de professió i gent de diferents tendències polítiques animava la seva audiència (de més de dos milions i mig de persones) a participar en les pròximes eleccions del 28 d'abril. 

 
Aquest vídeo va ser gairebé un tret de sortida que ha propiciat que les xarxes socials de moltes persones conegudes (i líders d'opinió entre la gent jove) iniciïn les seves campanyes particulars per animar la gent a votar. 

Sembla que aquestes eleccions no són com les altres i hi ha una sensació generalitzada de preocupació pels resultats. L'augment de la presència mediàtica de l'extrema dreta ha despertat una inquietud entre la gent jove més o menys polititzada, així com veure els partits conservadors comprant part del seu discurs i posant a l'agenda política el dret a l'avortament, la violència que ells anomenen "domèstica", els drets del col·lectiu LGTBI+ o la repressió com a resposta política. Drets socials que crèiem ja conquerits i que veiem trontollar davant dels nostres ulls. 


Molts d'aquests influencers admeten com han estat històricament abstencionistes, remarcant com en moltes ocasions han fet servir allò de "tots els polítics són iguals" o que "cap partit em representa", i ara, surten en massa predicant la importància de la participació política, no solament en manifestacions com les del 8 de març, el 28 de juny o els Fridays for future, sinó també exercint el dret a vot, un dels més importants que tenim com a ciutadans.

A Instagram s'han iniciat campanyes com Votar es un derecho, impulsada per Safia Elaaddam i Ahmed Nasser que demana a tots els abstencionistes "cedir" el vot a aquelles persones migrans que malgrat pagar els impostos i viure aquí no poden exercir aquest dret fonamental. 

També m'encanta la iniciativa d'Instagram Vota por favor, una pàgina amb imatges i lemes molt creatius i divertits del mainstream espanyol i del món pop ("Siempre voto, nunca invoto" o "vota! Si no estás... mu mal, mu mal, mu mal"). Utilitzant frases de cançons, imatges de sèries de HBO o el magnífic lema: "Votar es como ir en autobús, ninguno te va a llevar exactamente donde quieres pero puedes elegir el que el que te deja más cerca". 
 

Campanya per fomentar el vot Foto: Instagram


Aquí a Catalunya, la consultora i activista Míriam Hatibi s'ha marcat una agenda particular per incentivar el vot i la participació dels seus seguidors i seguidores. Al seu perfil d'Instagram destaca la frase "Solo quiero que nos riamos y votemos" i una sèrie de stories en destacats que porta per títol: Elecciones o com ella ho anomena en algun post "la Rave de la democràcia". 

La Míriam, mitjançant aquest canal de comunicació que li ofereix la xarxa social, dona als seus 15.500 seguidors consells sobre com votar per correu, quines iniciatives hi ha, així com xats en directe explicant com funcionen les eleccions al Congrés i al Senat, les paperetes, les creuetes i les diferents urnes. 

També ha fet un directe molt informal amb la diputada d'ERC Jenn Díaz, i n'ha anunciat altres amb representants polítics com Elisenda Alamany. També vol ampliar-ho a diversos partits perquè puguin explicar les seves propostes. 

Falta poc per comprovar si totes aquestes iniciatives han tingut realment incidència en la participació de les pròximes eleccions, i segur que els periodistes d'anàlisi de dades i els politòlegs ens ajuden a veure quina participació hi ha hagut realment entre el jovent. Esperarem les dades sabent que el vot jove, el vot migrant, el vot LGTBI+ i el vot femení tenen el poder de capgirar resultats electorals. El pròxim 28 d'abril, fem que votar sigui la nova moda viral, perquè res fa lluir millor la nostra nova manicura que un sobre amb una papereta al seu interior.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació