JxCat sosté que implementar l'1-O és tenir una relació bilateral amb l'Estat

El conseller Damià Calvet i la candidata Míriam Nogueras asseguren que no es poden donar "xecs en blanc" a Pedro Sánchez ni fer president "el menys dolent"

Damià Calvet i Míriam Nogueras, aquest dimecres a Barcelona
Damià Calvet i Míriam Nogueras, aquest dimecres a Barcelona | Junts per Catalunya
17 d'abril del 2019
Actualitzat a la 13:50h
Una de les propostes que més defensa Junts per Catalunya (JxCat) en aquesta campanya electoral és que cal anar al Congrés dels Diputats a "implementar" el mandat de l'1-O. Què vol dir, això? "Que es reconegui el dret a l'autodeterminació" -en aquest cas es podrà parlar de votar la investidura de Pedro Sánchez- i, també, disposar d'una relació "bilateral" amb l'Estat. "La implementació de l'1-O va de relació bilateral amb l'Estat", ha destacat el conseller de Territori i dirigent de JxCat, Damià Calvet, en una atenció als mitjans des del mirador dels Jardins de Costa i Llobera aquest dimecres acompanyat de Míriam Nogueras, número tres de la candidatura per Barcelona.

Calvet, que ahir va carregar amb duresa contra ERC per haver -segons ell- emès un "xec en blanc" per investir Sánchez, ha demanat al sobiranisme -sense citar els republicans- que no facin president "el menys dolent". "Espero que el sobiranisme entengui que no podem donar xecs en blanc a ningú o bé votar el menys dolent. Quan ho fem, a l'altra banda de la taula ja se'ns descompta", ha apuntat el conseller de Territori, que ha definti JxCat com un espai "plural i divers" davant dels missatges que emet ERC en la línia de considerar-los "convergents" i de "centredreta liberal".

El dirigent nacionalista ha indicat que aquestes eleccions "no van ni de dreta ni d'esquerra", i ha demanat el vot per "poder portar la defensa de Catalunya al Congrés i al Senat". "I, mentrestant, anar resolent els problemes quotidians dels ciutadans. Allà on hi ha una problemàtica per a ells, hi serà JxCat", ha remarcat Calvet. Nogueras, per la seva banda, ha insistit en els atacs al PSC, a qui ha considerat "la pitjor versió del PSOE". La diputada, a banda, ha carregat contra la repressió i també contra el tracte de l'Estat amb les infraestructures, assumpte en el qual Calvet s'ha esplaiat.

Manca d'inversions

El conseller de Territori ha qualificat com a "drama" la situació de la xarxa de Rodalies, i ha demanat reobrir el traspàs. "Va ser un miratge, va ser fictici", ha remarcat Calvet, que ha indicat que JxCat impulsarà iniciatives al Congrés en aquest sentit. Segons ell, només s'han executat el 14% de les inversions previstes en l'última dècada, i ha apuntat que dels 306 milions d'euros compresos en el pla d'emergència només n'han arribat un 12%. "L'única manera de superar això és fer-ho nosaltres", ha indicat, sobre la necessitat d'implementar definitivament la independència.


"No volem queixar-nos més, com deia el conseller legítim Rull", ha asseverat Calvet, que també ha lamentat que no hi hagi cap carretera que depengui de l'Estat que estigui desdoblada. "Espanya no té agenda modernitzadora", ha insistit el dirigent de JxCat, que es troba immers en una forta agenda territorial de campanya que també l'ha dut pel Camp de Tarragona. Un espai en el qual la xarxa ferroviària no està ben tractada per l'administració espanyola, segona ha volgut subratllar.

Disposició addicional tercera

Calvet, en una llarga exposició, s'ha queixat que el 90% de la disposició addicional tercera consignada el 2007 no ha arribat encara a les arques catalanes. "Només se'n va fer efectiva l'anualitat d'aquell exercici, no se n'ha percebut cap altre i són 4.000 milions d'euros", ha indicat el conseller de Territori. En els últims pressupostos generals de l'Estat, elaborats pel PSOE i tombats per l'independentisme, hi havia prevista una bestreta, però finalment va decaure amb la fi dels comptes al Congrés.

El dirigent de JxCat també s'ha queixat del dèficit fiscal de 16.000 milions d'euros anuals. "Tindríem millors polítiques d'habitatge i d'infraestructures", ha insistit el conseller. També ha lamentat la situació del Corredor Mediterrani i de la gestió centralitzada dels ports i aeroports, argument en el qual ha insistit Nogueras.