Mitjans

Les pretensions de l'amo del Grupo Zeta empantaneguen la venda d'«El Periódico»

L'operació, aparentment encarrilada amb l'acord entre Prensa Ibérica i la banca, s'embolica per les exigències econòmiques d'Asensio mentre creix el malestar pel desgovern i les retallades a l'empresa

per Sergi Ambudio, 10 d'abril de 2019 a les 18:50 |
El president del Grupo Zeta, Antonio Asensio Mosbah, i l'exvicepresidenta espanyol, Soraya Sáenz de Santamaria. | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 10 d'abril de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La venda del Grupo Zeta, editor d'El Periódico i l'Sport, amenaça de convertir-se en la història interminable. Quan semblava que l'operació arribava per fi a bon port amb la compra per part de Prensa Ibèrica -després de més 10 anys d'estira-i-arronses empresarials, bancaris i polítics-, les elevades pretensions econòmiques d'Antonio Asensio Mosbah tornen a empantanegar l'acord.

La banca va vetar Jaume Roures, que s'ha situat en posicions sobiranistes que no agraden a la Moncloa, i va deixar via lliure a Javier Moll (Prensa Ibérica), però aquest sembla que ara no està disposat a arribar al preu de compra -a part del deute- que exigeix el fundador i president de Zeta, segons ha pogut saber NacióDigital.


Segons l'acord que es preveia definitiu, els bancs eixugarien una part important dels gairebé 100 milions d'euros de deute del grup, en forma de quitança que podria arribar al 70%. Prensa Ibèrica, assumiria doncs el deute resultant, uns 30 milions, i tancaria un preu de compra amb la cúpula directiva de la companyia, partint de la base que Asensio es vol desfer del negoci periodístic.

És precisament aquest darrer aspecte el que torna a enterbolir l'acord. Asensio exigeix, segons fonts de l'empresa, entre 15 i 20 milions d'euros -mesos enrere era més flexible- i Moll no està disposat a arribar a aquesta quantitat. Tots dos, per ara, es mantenen inamovibles i l'operació està "penjada".

Tancament de la rotativa de Parets

En paral·lel, el malestar pel desgovern a l'empresa i el nerviosisme intern van en augment. L'ambient és cada vegada més tens. De fet, en les últimes hores s'ha confirmat la intenció de Zeta d'acomiadar una cinquantena de treballadors de la rotativa de Parets del Vallès, un pas més cap al tancament definitiu de la planta d'impressió. Fa més de dos anys ja va posar en venda la nau industrial que ocupa.


A tot això, ja fa temps que el grup endarrereix pagaments als proveïdors i estan en alerta el personal dels departaments comercial i d'administració, les tasques del qual podrien assumir des de l'estructura de Prensa Ibérica, propietària de Regió7 i Diari de Girona a més d'altres diaris espanyols.

Es busca director

Moll ha manifestat la seva intenció de rellevar el director del diari, Enric Hernàndez. De fet, el veterà periodista, Juan Tapia, que va dirigir La Vanguardia als anys 90, està col·laborant amb Prensa Ibérica per buscar un director que s'ajusti al perfil desitjat, que no hauria d'implicar un gir en la seva línia unionista. El càrrec s'hauria ofert ja a la directora adjunta del diari del Grupo Godó, Lola García, que l'hauria rebutjat. La nova propietat haurà de liquidar i indemnitzar Hernàndez, a qui al seu dia van oferir la direcció de TVE, una possibilitat que es va estroncar per la convocatòria electoral. La setmana passada va deixar el diari la directora adjunta Olga Grau, que ha estat contractada pel Banc de Santander i era una de les opcions per prendre el relleu d'Hernàndez. 

El tanteig de Mediapro, vetat pels bancs

L'adquisició per Prensa Ibérica del grup periodístic que va fundar Asensio pare el 1976 ja es donava per tancada al desembre, però aleshores es va aturar per una contraoferta de Roures, que estava disposat a arribar als 65 milions d'euros, superant amb escreix l'aposta de Moll. Roures sí que donava a Asensio els diners que demanava. Els bancs, que juguen un paper cabdal en el serial liderats per Caixabank, van vetar el moviment de Mediapro i no van donar-li el vist-i-plau. Abans ja havien caigut de la pugna Vocento -editora de l'Abc- i Alfonso Gallardo, amb qui Zeta, fins i tot, havia tancat un preacord de compravenda el 2008. Des d'aleshores El Periódico ha anat baixant en vendes (una tònica generalitzada del paper) i incrementant el seu deute.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació