Barcelona: vaga de metro

CCOO denuncia més afectacions de salut per l'amiant al metro i TMB ho nega

El sindicat assegura que hi ha 22 treballadors amb patologies a la laringe per culpa de l'amiant mentre que l'empresa manté que els empleats afectats són 22, tots per problemes a la pleura

per NacióDigital, 8 d'abril de 2019 a les 14:25 |
CCOO critica la gestió de TMB de la crisi de l'amiant | Adrià Costa
Aquesta informació es va publicar originalment el 8 d'abril de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Coincidint amb la convocatòria de vaga parcial aquest dilluns al metro de Barcelona, CCOO ha denunciat en una roda de premsa que hi ha més treballadors afectats per la presència d'amiant a la xarxa subterrània. El sindicat assegura que 22 treballadors tenen afectacions a la gola o la laringe, mentre que fonts de TMB neguen aquest extrem i mantenen la xifra feta oficial fins ara, la de 22 empleats amb afectacions pleurals. 

Tot i això, CCOO assegura que dels 22 treballadors amb afectacions a la laringe, dos ja s'han fet biòpsies per analitzar l'abast de la patologia. El delegat de prevenció del sindicat, José Moreno, ha afirmat que ha estat la mateixa empresa qui ha reconegut els nous casos, però ha assegurat que TMB no els ha facilitat informació per escrit.


En aquest sentit, Moreno acusa l'empresa d'"opacitat" i li retreu que no entregui al comitè d'empresa totes les dades sobre treballadors afectats. Moreno també ha detallat que el 30% de treballadors que s'han sotmès a les revisions mèdiques pateixen afectacions pulmonars, tot i que en aquest cas no es poden atribuir totes a la presència d'amiant al metro.

"Tirar pilotes fora"

El responsable de salut laboral de CCOO a Catalunya, Francesc Montoro, ha retret a TMB que no "reconegui" la presència d'amiant al metro. "Més enllà de la detecció de casos, demanem prevenció", ha dit. Montoro ha insistit en una de les principals demandes del comitè d'empresa, el reconeixement de tots els treballadors com a exposats al material contaminant.

Montoro també ha exigit a l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat que s'impliquin en la retirada de l'amiant, no només a TMB sinó a tots els punts dels municipis on aquest material contaminant encara és present. "Cal una actuació més decidida, no només des del departament de Treball sinó també des de Salut", ha demanat.


El precedent del metro de Madrid

Moreno també ha demanat a TMB que elabori amb celeritat l'inventari de materials amb amiant, iniciat arran del descobriment d'aquest material contaminant en trens del metro de Madrid. Precisament, el representant de CCOO al metro de la capital espanyola, Alfonso Blanco, ha intervingut a la roda de premsa d'aquest dilluns i ha recordat que a Madrid, s'ha aturat la circulació dels combois contaminats amb amiant. "Potser aviat ens quedem sense servei en alguna línia per falta de material mòbil, de moment ja tenim 62 trens paralitzats", ha dit.

A Madrid ja hi ha quatre casos de malalties professionals reconegudes, dues de les quals d'ex treballadors que han mort. El representant de CCOO al sector ferroviari de l'estat espanyol, Rafa García, ha insistit que l'amiant "no és un problema del passat". "El que passa a Barcelona i a Madrid és un exemple de la mala gestió que s'ha fet amb l'amiant", ha valorat. "És una temeritat dir-li a un treballador que el problema no existeix", ha conclòs.

 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació