L'ATM sanciona amb 650.000 euros els adjudicataris de la T-Mobilitat pels retards

Els endarreriments han provocat sobrecostos al projecte, que per ara ha passat d'un cost inicial previst de 58 milions fins a 82 milions

El conseller de Territori i president de l'ATM, Damià Calvet.
El conseller de Territori i president de l'ATM, Damià Calvet. | Adrià Costa
03 d'abril del 2019
Actualitzat el 04 d'abril a les 18:53h
Les penalitzacions registrades per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) a l'empresa adjudicatària de la T-Mobilitat ja sumen 650.000 euros. Així ho indica un informa remès al Parlament per l'ens públic que agrupa la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona al que ha tingut accés NacióDigital. En total, s'han registrat set penalitzacions per un projecte que havia d'estar llest des de principis de 2019 i que l'octubre passat es va ajornar fins al 2021.

Fruit en part d'aquests retards, el cost de la implementació de la T-Mobilitat s'ha disparat un 41%, dels 58 milions inicialment previstos fins a 82 milions, segons les darreres dades fetes públiques l'any passat. El conseller de Territori i president de l'ATM, Damià Calvet, n'ha responsabilitat el grup adjudicatari, SOC Mobilitat -format per CaixaBank, Moventia, Indra i Fujitsu-, a qui va acusar d'excés d'optimisme i va explicar que se li havien enviat fins a 36 avisos oficials advertint d'endarreriments.

Per això, va anunciar que les administracions preparaven reclamacions contra l'empresa pel sobrecost excessiu, els retards i els diners deixats d'ingressar pel frau -amb la T-Mobilitat, s'espera que el sistema serà "més sòlid"-. Cadascuna de les set penalitzacions es refereixen, en concret, a la manca d'inversió, als endarreriments en l'entrega de prototips, als incompliments de contracte o fins i tot a la falta de d'assistència de SOC Mobilitat a reunions. Les penalitzacions recollides al document de l'ATM són les següents:

1. Manca i endarreriment de la inversió (1): Iniciada el 26 de febrer de 2018 i resolta el 20 de juliol del mateix any, per un valor de 99.231 euros, ja liquidats. L'empresa adjudicatària va interposar posteriorment una reclamació judicial contra la penalització que està pendent de resoldre's.

2. Endarreriment d'entrega de prototips: Iniciada també el 26 de febrer de 2018 i resolta el 23 de maig següent, per un import de 20.000 euros. Ja estan pagats.

3. Incompliment de les directrius de responsabilitat del contracte (1): Iniciada igualment el 26 de febrer de 2018 i resolta el 20 de juliol següent, per un valor de 20.000 euros. Igualment, ja estan pagats.

4. No assistència a reunions: Iniciada el 26 de juny de 2018, per una quantitat de 2.500 euros, però aturada ara per "procés de reequilibri del contracte que s'està portant a terme".

5. Manca i endarreriment de la inversió (2): Iniciada el 2 de juliol de 2018, en relació al període d'1 de febrer a 31 de maig d'aquell any, sense una quantitat determinada. El procediment també resta aturat.

6. Incompliment de la inversió: Valorada en 488.389 euros, encara en fase de proposta, en relació a la "manca i/o endarreriment de la inversió segons l'import establert en el nou pla econòmic financer (NPEF)", durant el període de l'1 de juny al 31 de desembre passats, ja que "les inversions que s'han fet fins a data d'inici de les negociacions del reequilibri provoquen una impossibilitat del desenvolupament òptim del projecte de T-Mobilitat".

7. Incompliment de les directrius de responsabilitat del contracte (2): Per una quantitat de 20.000 euros, també tramitant-se actualment, contempla incompliments entre l'1 de febrer i el 31 de desembre de 2018.

Aquests retards, segons Calvet, han provocat uns sobrecostos valorats en 12 milions d'euros, mentre que els altres 12 milions extres es deriven de "d'ajustaments econòmics" fruit de la petició de productes o serveis no requerits d'inici. La T-Mobilitat, quan estigui operativa, permetrà un càlcul digital dels viatges i el seu pagament, pagant-ne el cost per trams de cinc quilòmetres, a tota Catalunya. Tot i això, seguirà havent-hi zones de tarifa única, descomptes a qui faci més trajectes i bonificacions "ambientals i socials".

Malgrat tot, aquest projecte també té detractors. A banda dels retards i sobrecostos, se li critica que es tracti d'un consorci amb participació privada o les conseqüències que pugui tenir la gestió de les dades, fet que va obligar a renegociar alguns detalls del contracte. Entitats contràries a la T-Mobilitat, de fet, han denunciat "pressions i amenaces" de l'ATM perquè despengessin un web crític amb el projecte.
 

Informe de l'ATM sobre els retards de la T-Mobilitat by naciodigital on Scribd

Arxivat a