educació

La FaPaC denuncia que Educació publica dades falses sobre l’oferta educativa i que afavoreix la concertada

La Federació d’Associacions de mares i pares d’alumnes de Catalunya assenyala que aquest curs vinent a P3 es tanquen 15 grups de la pública i se n’obren 44 a la concertada

per Laura Estrada, 3 d'abril de 2019 a les 13:41 |
La FaPaC creu que el Departament afavoreix la concertada | Europa Press
Aquesta informació es va publicar originalment el 3 d'abril de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Federació d’Associacions de mares i pares d’alumnes de Catalunya (FaPaC), després de fer una anàlisi de l’oferta inicial escolar tant de places públiques com concertades, determina que el Departament d’Educació publica dades falses en documents públics sobre aquesta mateixa oferta. Amb paraules de la presidenta de l’associació, Belén Tascón, es tracta de xifres “contradictòries, falses i d’universos diferents que impedeixen conèixer la realitat del mapa educatiu real a Catalunya”. 

L'entitat s'ha manifestat en aquest sentit en relació a les dades de la preinscripció escolar, el període de la qual es va obrir el passat divendres, 29 de març, i que finalitzarà el proper 9 d’abril.


Després d’analitzar les dades del portal de Transparència de la Generalitat, la FaPaC assenyala que les xifres del Departament no es corresponen amb les reals. Segons Educació, l’oferta pública final pel curs 2018-19 és de 2.156 grups a P3, i pel que fa a la concertada, 941. Després de consultar Transparència, Tascón afirma que en el cas de la pública eren 2.131 grups i 942 pel que fa a la concertada, per tant, amb una variació de 25 grups pel que fa la pública i només un a la concertada.  

L’associació conclou que en cursos de P3, l’escola pública ha reduït la seva oferta final en 15 grups mentre que la concertada l’ha ampliat en 44 grups més. Per veure-ho amb números, la FaPaC xifra en 2.131 els grups que es van oferir el curs 2018/19, mentre que els de l’oferta inicial del curs 2019/20 és de 2.116. La diferència, doncs, és de 15 grups menys en oferta pública de P3. 

L'escola pública ha reduït la seva oferta final a P3 en 15 grups mentre que a la concertada s'ha ampliat en 44 grups més

En el cas de la concertada, l’oferta final del curs 2018/19 va ser de 942 grups, i l’oferta inicial per al curs vinent 2019/20 és de 986. La diferència en aquest darrer cas és un increment de 44 grups. Malgrat això, val a dir que el 2.116 i els 986 són l’oferta inicial i que "probablement seran superiors, perquè la demanda és més elevada i probablement s’obriran nous grups ‘bolet’ a la pública per fer-hi front", diu Tascón. És a dir, les dades de l’associació no són definitives perquè faltarà veure, un cop finalitzi el procés d’inscripció dels menors als centres, quina acaba sent l’oferta final.


La presidenta de la FaPaC estima que el nombre de grups de P3 públics que s’han tancat és superior a 15, "ja que el Departament ha exclòs els grups ZER (escola rural), fet que no havia passat mai perquè sempre havia computat aquestes places". Els grups ZER, segons dades recollides per la FaPaC, són 70 en l’oferta final del curs 2018/19 per grups de P3 a la pública. En els càlculs de l’associació anteriors (els que determinen els 15 grups menys a la pública i 44 més a la concertada) s’han elaborat sense comptabilitzar els grups ZER, “ja que desconeixem quina és l’oferta en aquest cas”, explica Tascón.

Què implica tot això? Segons Tascón, aquestes dades demostren “clarament la intenció del Departament d’Educació, que provoca un traspàs forçat d’alumnes de P3 cap a l’educació privada concertada”. Per exemplificar-ho, Tascón explica que el Departament “redueix any rere any les places públiques que no coincideix amb el descens de la demografia”. La FaPaC reivindica que la davallada demogràfica a Catalunya ha estat, entre el 2011 i el 2019, d’un 22,5%, i el tancament de grups de P3 públics ha estat d’un 20,5% aproximadament, mentre que a la concertada ha suposat un 11%. L’associació xifra en 670 els tancaments de grups que ha sofert el sistema educatiu en el període  2011-19, i assegura que el sistema públic n’ha absorbit 545 de P3 a la pública (82%) i la concertada “només” 125 (18%).

"El Departament redueix any rere any les places públiques que no coincideix amb el descens de la demografia", segons la FaPaC

Superdotació de grups concertats a 1r d’ESO

Pel que fa a l’educació secundària obligatòria, Tascón explica que el Departament d’Educació en la seva oferta inicial pel curs 2019-20 preveu un increment de 39 grups públics a 1r d’ESO, però la FaPaC considera que “són insuficients per poder absorbir les necessitats d’escolarització que té el sistema”. Actualment, Catalunya té 54.914 alumnes a 6è de primària dins del sistema públic, i si s’aplica la ràtio de 28 alumnes per aula que proposa Educació de cara al curs vinent, Tascón indica que són necessaris 1.961 grups públics per absorbir només els alumnes que fan 6è”.

Si s’afegeixen aleshores els 2.849 alumnes que s’incorporen de mitjana al sistema d’ESO per matrícula viva, “els 39 grups que planteja el Departament són insuficients per donar resposta a les necessitats d’escolarització”. Segons dades de la FaPaC, Educació hauria hagut de preveure 102 grups més, que es tradueix en un increment de l’oferta inicial de 141 grups públics de 1r d’ESO en comptes dels 39, ha criticat Tascón.

Fonts del Departament d’Educació apunten que l’oferta final del Departament és la que consta publicada al web oficial, i que depèn del moment en què la FaPaC fes la sol·licitud o del que precisés, podria haver-se modificat el resultat. El proper 11 d’abril la FaPaC es reunirà amb la secretària general d’Educació per abordar aquest tema.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació