Vaga al telèfon d'atenció 010 de Barcelona per evitar un «empitjorament» de les condicions laborals

El servei d'atenció telefònica està externalitzat a l'empresa Qualytel i els treballadors reclamen ser subrogats a la nova adjudicatària, Atento

Una de les protestes del comitè de vaga davant l'Ajuntament
Una de les protestes del comitè de vaga davant l'Ajuntament | CCOO
02 d'abril del 2019
Actualitzat el 24 d'abril a la 13:02h
"Per causes tècniques no podem atendre la vostra trucada". Des d'aquest dilluns aquest és el missatge que sona quan algú truca al telèfon d'informació 010 de l'Ajuntament de Barcelona. La impossibilitat de contactar amb un operador, però, es deu a la vaga indefinida que des d'aquest dilluns fan els treballadors del servei, externalitzats a través de l'empresa Qualytel.

L'aturada arriba abans que el 28 de maig el contracte d'adjudicació del 010 passi a mans d'una altra empresa, Atento. De fet, Qualytel i Atento s'han alternat l'adjudicació del servei d'atenció ciutadana des que aquest es va externalitzar el 1997. La portaveu del comitè de vaga, Anna Baldó, denuncia que cada cop que el 010 ha canviat de mans, les condicions laborals dels empleats han "empitjorat".

La subrogació, clau de la demanda

Els treballadors reclamen que quan entri en vigor l'adjudicació a Atento, la plantilla de Qualytel sigui subrogada, és a dir, que tots els treballadors continuïn contractats en les mateixes condicions. El plec de condicions redactat per l'Ajuntament, però, no recollia aquesta mesura i es limitava a garantir el compliment de l'article 18 del conveni col·lectiu de contact centers. Un article que obliga Atento a incorporar tot el personal de Qualytel al procés de selecció per prestar el servei. A banda, el conveni també preveu que el 90% de la nova plantilla s'integri amb personal contractat per l'antiga empresa.

El comitè de vaga insisteix en la subrogació de tota la plantilla però l'Ajuntament argumenta que durant el període d'exposició pública del ple ni els sindicats ni els treballadors van impugnar-lo i per tant l'adjudicació és completament vàlida. Fonts municipals, però, confirmen que el consistori participa en una taula de treball amb les dues empreses per intentar trobar una sortida al conflicte laboral.

Els sindicats argumenten que no van impugnar el plec perquè confiaven que el consistori respectaria la guia de contractació pública municipal, que preveu la subrogació com a mecanisme per gestionar el canvi d'empreses adjudicatàries en un servei municipal. Un cop van comprovar que el plec no la recollia, van prioritzar la via del diàleg amb l'Ajuntament que la de la impugnació, segons defensa Baldó. 

Ara el comitè de vaga també exigeix que s'ampliï la quantitat de contractes a temps complet, ja que el 85% de la plantilla treballa entre 16 i 35 hores setmanals, la qual cosa representa un salari de 7.000 a 13.000 euros anuals. A més, demanen que es reconegui la categoria laboral de gestor als treballadors i que es mantingui la seva antiguitat.

Pendents de l'Ajuntament

Baldó també lamenta que el consistori encara no s'hagi reunit amb els representants dels treballadors. "Com a mínim, demanem que s'asseguin a parlar i puguem veure quines possibilitats hi ha", reclama.

En aquest sentit, el comitè de vaga ja ha dut a terme dues protestes davant l'Ajuntament per reclamar seure a parlar amb el govern municipal. La primera aquest dilluns i la segona aquest dimarts.

No és la primera convocatòria de vaga que duen a terme als treballadors del 010 enguany, ja que tant el 25 de febrer com l'11 de març ja havien convocat aturades parcials als seus llocs de treball.

Tot plegat mentre la darrera comissió de presidència va aprovar amb els vots de tots els grups municipals excepte el PSC una proposició presentada per la CUP per la millora de les condicions laborals al 010. La proposició inclou la subrogació dels treballadors i les principals reivindicacions dels empleats que continuen de vaga indefinida. La votació, com la de qualsevol proposició, no era vinculant.
Arxivat a