«Si tu no hi vas, ells tornen»: història del disseny d'un lema

L'eslògan, encunyat per José Zaragoza i Miquel Iceta per a la campanya de Carme Chacón del 2008, va fer fortuna per combatre l'alta mobilització de la dreta

30 de març del 2019
La valla amb el lema del PSC de l'any 2008
La valla amb el lema del PSC de l'any 2008
Carrer Nicaragua número 75 de Barcelona. Any 2008. Els socialistes afronten una campanya difícil: perceben certa desmobilització del seu electorat que pot posar en perill la continuïtat de José Luis Rodríguez Zapatero a la Moncloa. La maquinària electoral està en marxa des de fa mesos, però cal reservar un cop d'efecte, una ofensiva en la recta final de la cursa per als comicis de 9 de març. Catalunya, és clau. I el PSC té una candidata, Carme Chacón, que ha estat la ministra revelació i que és un lideratge en alça en el socialisme espanyol. Falta un ganxo més. I l'acaben trobant en una reunió de la cúpula a la planta 4 de la mítica seu, ara ja reconvertida en un projecte d'habitatge: "Si tu no hi vas, ells tornen".

Pocs lemes han quallat tant en la història de la política espanyola dels darrers anys com aquest. El resultat: 25 diputats del PSC, un resultat inèdit que mai cap altre partit ha aconseguit igualar ni superar en unes eleccions espanyoles a Catalunya. La paternitat de l'eslògan és del dirigent José Zaragoza, diputat al Congrés i aleshores membre de la guàrdia pretoriana socialista com a secretari d'Organització. Però també hi va contribuir en el seu encuny el líder del PSC, Miquel Iceta, en una reunió on hi era l'actual secretari de Comunicació, Enric Casas, i assessors del partit.

Miquel Iceta: "Partíem de la base que quan l'esquerra es confia, la dreta guanya"

"El PP estava en plena campanya contra l'Estatut, hi havia una dreta hipermobilitzada i percebíem certa desmobilització de l'esquerra", explica José Zaragoza. "Partíem de la base que quan l'esquerra es confia, la dreta guanya", afegeix Iceta. Després de la pluja d'idees en què es converteix tot disseny de campanya, la frase finalista va acabar sent: "Si tu no votes, guanya Rajoy". Però no els agradava especialment la inclusió del nom del seu principal candidat rival en un lema de campanya, motiu pel qual l'eslògan va acabar mutant fins al que finalment va ser.

Després va venir l'estètica i l'embolcall argumental. De la primera qüestió es va encarregar Zaragoza, cinèfil empedreït. "S'havia de construir una imatge comuna, i la gent hi ha pel·lícules que les ha vist molt. L'estètica triada va ser la de Pulp Fiction", argumenta. De fet, a la presentació pública del lema, la pancarta incloïa les siluetes de Rajoy, Acebes i Zaplana, però a les valles que finalment es van penjar arreu només hi apareixien els peus i l'ombra. No calia. Ja havia quallat que la referència als que podien tornar eren aquests tres dirigents del PP. Iceta es va encarregar d'omplir de significació la proclama. "A mi sempre m'ha tocat escriure més", diu amb ironia. 

El "Si tu no hi vas, ells tornen", no era el lema global de la campanya. Chacón va concórrer inicialment amb el leitmotiv La Catalunya optimista. Va ser en la recta final quan es va posar en circulació l'ofensiva contra els populars. "Ens calia un cop d'efecte. Molts politòlegs aleshores van qüestionar-lo", explica un dels qui van ser assessors del partit en aquell moment. Zaragoza i Iceta no temien, però, que fos considerat molt agressiu. "Veníem de l'època del dòberman", recorda el primer secretari del PSC en referència al vídeo del PSOE que a l'any 1996 va representar el PP de José María Aznar i Francisco Álvarez Cascos amb una imatge agressiva d'aquest animal. Aleshores, però, no els va servir per guanyar els eleccions. 

José Zaragoza: "Les campanyes són relat, una explicació. I un eslògan funciona quan connecta amb la realitat"

"Les campanyes són relat, una explicació. I un eslògan funciona quan connecta amb la realitat", assegura Zaragoza, que afegeix que la decisió final de llançar el "Si tu no hi vas, ells tornen" va ser seva assumint que hi havia qui fins i tot dins del partit es podia sentir "incòmode" amb l'ofensiva. Que va ser un encert, afirma, ho demostra no només els bons resultats que van permetre a Zapatero seguir una legislatura més a la Moncloa, sinó que posteriorment altres partits hagin reciclat i reversionat l'eslògan.

Ara, en un moment en què els socialistes volen situar les eleccions espanyoles en una cruïlla entre dreta i esquerra, seria versemblant recuperar-lo? Iceta ho descarta perquè l'objectiu és fer una campanya "en positiu" que pivoti en l'eix social. Però a mesura que s'apropi la data de deliberació l'apel·lació al vot útil assenyalant com de pitjor pot ser l'alternativa és un clàssic. Qui sí que ha recuperat el lema però en una nova versió és ERC. Ho ha fet aquesta setmana en precampanya impulsant un "Si tu no hi vas, ells hi tornen" que fa referència a una possible aliança de PSOE amb Ciutadans. En plena pugna electoral on republicans i socialistes batallen per guanyar a Catalunya a les eleccions del 28 d'abril, Zaragoza replica: "Reciclen eslògans i polítics. Han anat al mercat de segona mà".