1 de 10
Masclisme

El Govern prohibeix a l'autobús masclista d'Hazte Oír tornar a circular per Catalunya

El jutjat d'Instrucció número 4 de Barcelona ha descartat immobilitzar el vehicle arran de la petició de la Fiscalia

L'autobús masclista d'Hazte Oír, aquest dilluns a Barcelona | Adrià Costa
per NacióDigital, 4 de març de 2019 a les 21:54 |
Aquest article es va publicar originalment el 4 de març de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

El Govern ha prohibit a l'entitat tornar a fer circular el bus per Catalunya després que aquest dilluns arribés a entrar per la Diagonal fins que ha estat aturat per un grup de manifestants i posteriorment els Mossos l'hagin escortat fins a la sortida de la ciutat. A més, l'Executiu ha obert un expedient sancionador.

El jutge descarta immobilitzar el vehicle



El titular del jutjat d'Instrucció número 4 de Barcelona ha descartat aquest dilluns immobilitzar l'autobús d'Hatzeoir amb lemes anitfeministes en considerar que la seva campanya està protegida per la llibertat d'expressió per "molta repulsió ideològica que puguin causar les opinions" expressades en el flanc del vehicle. En una interlocutòria, el jutge afirma que el "col·lectiu de dones considerat en el seu conjunt excedeix del concepte de grup social protegit pels delictes d'odi, com sí succeiria amb les minories racials o religioses".

Assenyala que una una mesura cautelar "que pugui entrar en conflicte amb un dret fonamental" com el de la llibertat d'expressió no es justifica en aquest cas però admet que la frontera entre aquest dret i "allò que excedeixi del què col·lectivament pugui ser considerat com acceptable" és "prima i tènue".


Denuncia de la fiscalia i l'Ajuntament

La fiscalia havia presentat una denúncia contra els responsables de l'associació Hazte Oír i ha demanat que s'immobilitzi l'autobús que tenia previst circular pels carrers de Barcelona aquest dilluns. Argumenta que el vehicle és una propaganda "que ataca la dignitat, els drets i la llibertat de les dones". L'autobús està retolat amb una imatge de Hitler i el lema "No es violència de gènere, és violència domèstica. Les lleis de gènere discriminen l'home".


El consistori s'empara en la Llei de publicitat de Catalunya o en l'ordenança municipal de civisme. En concret, apel·la el capítol primer, que regula els atemptats contra la dignitat de les persones, han explicat a l'ACN fonts municipals. En aquest cas concret, la sanció pot arribar als 1.500 euros.

Concentració a la Diagonal contra l'autobús

Desenes de persones de persones s'han concentrat a la Diagonal per impedir que pugui accedir i circular lliurement per la ciutat. Organitzacions d'esquerra independentista com Arran ja han avisat que no són benvinguts a la capital catalana. En la protesta hi han participat les diputades de la CUP Maria Sirvent i Natàlia Sànchez Dipp, que han estat apartades de davant de l'autobús per agents dels Mossos d'Esquadra.

En el seu escrit, el fiscal constata que l'autobús comet un delicte en l'exercici dels drets fonamentals i les llibertats públiques reconeguts per la Constitució, en concret en la modalitat de la dignitat de les persones per raons de gènere previst en l'article 510.a del Codi Penal, ja que està humiliant o desacreditant el col·lectiu de dones i les organitzacions que defensen la igualtat entre homes i dones, "sense que aquests fets estiguin emparats per la llibertat d'expressió". 
 

Les diputades de la CUP Maria Sirvent i Natàlia Sànchez Dipp, apartades de davant de l'autobús d'Hazte Oír per agents dels Mossos d'Esquadra. Foto: Adrià Costa


Fiscalia cita jurisprudència del TC i del Tribunal Europeu dels Drets Humans que estableix que "els discursos de l'odi no resulten emparats per les garanties de la llibertat d'expressió". L'escrit apunta que els responsables de la campanya '#StopFeminazis' no es limiten a demanar la derogació de les lleis de gènere, sinó que ho fan en termes "ofensius, humiliant i desacreditant" el col·lectiu de dones i les organitzacions feministes, establint "un clar paral·lelisme amb el règim Nacional Socialista de l'Alemana nazi, responsable del major crim contra la humanitat". 

"És una propaganda que ataca la dignitat, els drets i la llibertat de les dones, creant un clima que normalitza la discriminació contra les dones i les insulta en vincular les seves idees amb el règim nacional socialista", conclou.

Aturat a Barcelona

Se n'ha fet ressò la periodista de Catalunya Ràdio Montse Poblet a través de Twitter. Fonts municipals han confirmat a NacióDigital que la Guàrdia Urbana ha denunciat el bus per infracció de l'ordenança de convivència i llei de publicitat de Catalunya. 

El vehicle té previst recórrer la capital catalana difonent missatges contra el "feminisme radical", juntament amb Madrid, València, Sevilla, Pamplona i Cadis. L'autobús està retolat amb una imatge de Hitler i porta com a lema "No és violència de gènere, és violència domèstica" i "les lleis de gènere discriminen a l'home".

 

Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te'n subscriptor

 

També hauries de llegir
Fa 211 setmanes

L'autobús masclista d'Hazte Oír abandona Barcelona

Participació