Barcelona: amiant al metro

Denuncien la mort d'un extreballador del metro a causa de l'amiant

El comitè d'empresa assegura que un exempleat de TMB va morir a causa de la presència de fibres d'amiant al seu teixit pulmonar

per Andreu Merino , Seu de la UGT, 14 de febrer de 2019 a les 12:40 |
Ja són 20 els treballadors afectats per l'amiant | Adrià Costa
Aquesta informació es va publicar originalment el 14 de febrer de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El comitè d'empresa del metro de Barcelona ha assegurat aquest dijous que un extreballador del metro ha mort a causa de l'amiant. Els sindicats no han especificat la data de la defunció però afirmen que la causa va ser l'exposició continuada a aquest material, del qual se li van trobar fibres al teixit pulomar. 

Els representants del comitè ho han anunciat en la roda de premsa convocada aquest dimecres a la seu de la UGT per valorar la crisi de l'amiant, després que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) elevés aquest dimecres a 20 els treballadors amb afectacions de salut pels rastres d'aquest mineral contaminant. El comitè d'empresa ha demanat la dimissió de la presidenta de l'empresa i regidora de Mobilitat de l'Ajuntament, Mercedes Vidal, del conseller delegat de TMB, Enric Cañas, i del seu adjunt, Pau Noy.


Els sindicats han expressat "seriosos dubtes" que només siguin una vintena els treballadors afectats i acusen l'empesa d'amagar-los informació. "Hi ha resultats de les revisions mèdiques que encaixen amb patologies provocades per l'amiant segons l'Institut Nacional de Seguretat Social que l'empresa no ha inclòs entre aquests 20", ha assegurat el delegat sindical Óscar Sánchez. 

Reunió de mediació


La presència d'amiant al metro és un dels arguments pels quals els sindicats justifiquen la convocatòria de vaga coincidint amb el Mobile World Congress i aquesta tarda els representants del comitè participaran en una reunió amb l'empresa amb la Generalitat com a mediadora.

Els sindicats exigeixen la retirada de tots els elements amb amiant, que l'empresa reconegui tots els treballadors afectats i analitzi tots els trens per assegurar-se que no n'hi ha cap que contingui rastres d'aquest material i que inclogui els treballadors afectats al Registre de Treballadors Exposats a l'Amiant (RETEA).


També que es reubiquin a altres llocs de treball els empleats que ja han manifestat patologies i que es contacti amb tots els ex treballadors que hagin estat exposats a l'amiant.

La presidenta del comitè d'empresa, Amada Álvarez (UGT) ha acusat TMB d'actuar amb "irresponsabilitat" i de no desplegar tots els recursos suficients per abordar la crisi de l'amiant al metro. 

En aquest escenari, els sindicats han denunciat que cap representant amb "poder executiu" de TMB assisteix a les reunions amb els treballadors i també asseguren que l'empresa oculta informació amaga informació als delegats de prevenció del comitè.

Els ànims al metro, doncs, es continuen escalfant i aquesta tarda les dues parts tindran l'oportunitat d'acostar posicions en la reunió de mediació que se celebrarà al departament de Treball. Les posicions ara mateix estan molt allunyades i més després que aquest dimecres Vidal assegurés a la comissió de Mobilitat a l'Ajuntament que la presència d'amiant al metro "no és objecte de negociació". La presidenta de TMB argumenta que la gestió del conflicte no depèn de la "discrecionalitat" de l'empresa, ja que l'actuació necessària està "protocolaritzada".

Els arguments de Vidal no convencen els sindicats que demanen conèixer el pla detallat que l'empresa té per retirar l'amiant. A més, els representants del comitè i algun dels treballadors afectats es plantegen presentar denúncies contra TMB, fins i tot per la via penal.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació