Barcelona: amiant al metro

Missatge de TMB als treballadors del metro: «L'amiant no suposa un perill»

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) reparteix un fulletó als empleats del metro en què defensa la gestió que l'empresa ha fet de la crisi de l'amiant

per Andreu Merino, 11 de febrer de 2019 a les 21:10 |
El fulletó que TMB ha repartit als treballadors | Cedida
La presència d'amiant al metro continua sent protagonista de les relacions entre Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i els seus empleats. Des de fa uns dies, l'empresa reparteix entre la plantilla un fulletó titulat L'amiant al metro de Barcelona en què defensa la seva gestió del conflicte i llança un missatge clar: les restes detectades d'aquest material no suposen un perill per als treballadors i els usuaris.

Al document, TMB recorda que l'empresa forma part del Registre d'Empreses amb Risc d'Amiant (RERA) des del 1987, catorze anys abans que l'estat espanyol prohibís la comercialització de productes amb contingut d'amiant. "Des de llavors es fa un seguiment de la presencia d’amiant a les instal·lacions", assegura l'empresa. Segons la informació que transmet l'empresa, el mineral principalment ha aparegut en planxes de fibrociment utilitzades com a coberta en construcció d’"edificis i dependències". "Si està en bon estat i no es manipula no desprèn fibres i per tant no suposa cap risc per a treballadors i usuaris", assegura.


TMB també insisteix que ja s'han retirat 3.000 metres quadrats de fibres d'amiant i els trens de les sèries 1.000, 2.000 i 3.000. Uns vehicles que en el seu sistema elèctric tenien rastres del mineral.

Al fulletó repartit als empleats TMB també confirma el que ja va anunciar el seu conseller delegat, Enric Cañas, la setmana passada. Aprofitant la Setmana Santa l'empresa tallarà la circulació a la parada de la Verneda per retirar el sostre fals, que conté amiant.

"Per què apareix ara la crisi de l'amiant?"

L'empresa dóna una resposta a la pregunta que es qüestiona per què no ha estat fins ara que han aparegut desenes de nous punts de la xarxa de metro amb amiant. TMB ho justifica pel precedent de Madrid, on es va detectar amiant en desenes de trens i diversos treballadors van resultar afectats, un dels quals amb un càncer.


En el cas de Barcelona són 94 els vagons amb rastres d'amiant. "No ha estat fins recentment que s’ha detectat amiant en ubicacions desconegudes fins al moment", explica TMB. Al fulletó l'empresa recorda que hi ha en marxa una licitació per substituir els trens amb presència del mineral, però no menciona que els nous vehicles que han de permetre reemplaçar-los no arribaran, com a mínim, fins al 2022.

Pel que fa als empleats, l'empresa ha reconegut afectacions de salut a causa de l'amiant en 12 treballadors. Amb tot, aquesta setmana l'empresa preveu actualitzar la xifra i calcula que entre el 3 i el 14% d'empleats que s'han exposat a la substància poden patir afectacions.

A la informació repartida a la plantilla, l'empresa assegura que els indicis d’afectació per fibres d’amiant identificats fins ara en els exàmens mèdics "corresponen a exposicions anteriors a la detecció de determinats materials amb contingut d’amiant". A més, recorda que les patologies detectades fins ara afecten la pleura que "no es poden considerar malalties professionals".

Efectivament, la legislació vigent no preveu reconèixer com a malalties professionals les afectacions a la pleura, però els sindicats insisteixen que aquestes patologies poden evolucionar en malalties greus, cosa que TMB nega. "No incrementen el risc de patir càncer", afirma l'empresa.

Senyalització

El fulletó també explica que quan es detecta algun punt a la xarxa de metro amb presència d'amiant se senyalitza immediatament, mentre que dels treballs de manipulació se n'encarreguen empreses especialitzades. La darrera mostra són els cartells que van aparèixer al passadís que connecta la L1 i la L3 a la plaça de Catalunya

Els sindicats demanen que a banda de senyalitzar els punts amb amiant l'empresa s'encarregui de retirar-los. En aquest sentit, TMB fa més d'un any que ha iniciat un cens dels elements del metro amb rastres d'aquest mineral i el comitè d'empresa ha demanat reiteradament que el procés s'acceleri. L'empresa respon que el diàleg amb els afectats i la plantilla en general és "constant" i que TMB respecta els protocols establerts per les administracions i està en contacte amb l'Agència de Salut Pública. 

La informació del fulletó també assegura que cap del centenar de mostres d'aire preses ha donat resultats positius de contaminació i desestima una de les darreres demandes fetes pel comitè d'empresa, la rentada centralitzada de la roba de treball. TMB argumenta que "no té sentit" perquè és una tasca que han de dur a terme empreses especialitzades. 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació