Una de cada cinc agressions sexuals a l'espai públic de Barcelona es produeixen al transport públic

L'Ajuntament de Barcelona impulsa una campanya dins de l'existent "Viatja amb Karma" del 2017 per visibilitzar la violència masclista

Detall del cartell de TMB contra l'eixarrancament al metro de Barcelona
Detall del cartell de TMB contra l'eixarrancament al metro de Barcelona | TMB
11 de gener del 2019
Actualitzat a la 13:46h
Per primera vegada, l’Ajuntament de Barcelona ha impulsat una campanya que busca visibilitzar i sensibilitzar la ciutadania de la violència masclista al transport públic. Aquesta iniciativa, que serà present al transport metropolità en format vídeo a través del sistema MouTV i de falques publicitàries a la ràdio, arriba després de la primera Enquesta de Violència Masclista impulsada per la regidoria de Feminismes i LGTBI, que determina el 21,6% de dones que han estat assetjades sexualment a l'espai públic ha estat víctima al Metro o autobús.

Segons les dades recollides en més de 4.000 entrevistes a dones de 16 anys o més de la ciutat, el 6,8% de les dones han patit assetjament en l'àmbit social, el 19% en espais d'oci nocturn i el 17% en espais públics. Segons la regidora de Feminismes i LGTBI, Laura Pérez, aquestes dades són "preocupants" i per aquest motiu s'ha posat en marxa la campanya, que porta per lema "volem viatjar tranquil·les".

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha explicat aquest divendres que aquesta novetat s'incorpora dins la campanya existent "Viatja amb Karma", que crida a aturar mals comportaments que atempten contra el civisme i la convivència. En el cas de la violència masclista, la Karma (el personatge) difondrà un missatge de rebuig a actituds masclistes com el "manspreading", els tocaments i l'assetjament verbal dins del transport públic.



"És necessària la implicació de tothom des de tots els punts i serveis municipals per eradicar la violència masclista, identificant-la i denunciant-la", ha dit Vidal. "L'enquesta va proporcionar dades molt valuoses que serviran per enfocar les polítiques públiques futures de prevenció i sensibilització de la violència masclista", ha afegit Pérez.

Un protocol d'actuació pendent

Pérez ha informat que aquesta campanya "és només de sensibilització" i que no va acompanyada, "encara", d'un protocol d'actuació concret en cas que la víctima denunciï una agressió al transport públic. Segons la regidora, la iniciativa que presenta l'Ajuntament és "el primer pas" i que ha de servir per crear consciència i fer veure que les institucions també rebutgen el masclisme en aquests espais. 

"L'objectiu és millorar les dades que tenim", ha dit Pérez, que també ha puntualitzat que el govern municipal té l'obligació d'oferir eines de resposta, siguin en format de protocols o telèfons d'assistència, però que "és un treball en profunditat que encara està pendent". Ambdues regidores han recordat que davant de qualsevol tipus d'agressió, la víctima es pot dirigir al servei de seguretat del Metro o al conductor de l'autobús. 

"La qüestió és començar a denunciar des de l'espai, per fer veure que les dones no tenim per què suportar mals comportaments i que tenim tot el dret de viatjar tranquil·les", ha sentenciat Vidal. Ambdues regidores han reflexionat que els mals comportaments "sovint estan interioritzats" i que no generen una resposta, però que amb aquesta campanya confien que es visualitzarà i que busca que els homes agressors abandonin aquestes actituds, ha afegit Pérez. 

Mercedes Vidal i Laura Pérez, a l'Ajuntament de Barcelona Foto: Laura Estrada

Arxivat a