Barcelona: mobilitat

Colau recuperarà la connexió del tramvia al ple d'aquest gener

La tinent d'alcalde Janet Sanz destaca que les dades del baròmetre de l'Ajuntament de Barcelona mostren com el 70% dels votants d'ERC, el 90% dels de la CUP i més del 50% dels del PDECAT estan a favor del projecte

per Aida Morales, Barcelona, 4 de gener de 2019 a les 11:35 |
Un comboi del Trambesòs | Albert Alcaide
El projecte estrella d'Ada Colau d'estendre el tramvia per l'avinguda Diagonal entre Glòries i Verdaguer torna a estar sobre la taula. Després que aquest dijous es fessin públics els resultats del baròmetre semestral de l'Ajuntament de Barcelona, la tinent d'alcalde d'urbanisme, Janet Sanz, ha assegurat que el govern barceloní tornarà a portar el debat del projecte al proper ple municipal del mes de gener. 

Després que el baròmetre mostrés que la principal preocupació dels barcelonins és la inseguretat, un element que els rivals utilitzaran en campanya, el govern de Colau se centra ara en les dades que justifiquen un dels seus projectes estrella: la connexió del Tram Baix i el Tram Besòs, que té el suport del 63% dels enquestats. De fet, ha puntualitzat Sanz, els resultats del baròmetre indiquen que la majoria dels votants dels grups municipals creuen que el projecte s'ha de tirar endavant, i que és necessari.


"No s'entendria que, tenint els votants a favor, el ple de Barcelona mantingués les posicions en contra", ha declarat, i ha recordat que el 70% dels votants d'ERC s'hi han mostrat partidaris, així com més del 90% dels de la CUP, i una àmplia majoria dels del PDECat i els socialistes, a banda de l'electorat de Barcelona en Comú. 

La tinent d'alcalde ha lamentat que el projecte del tramvia s'hagi volgut "polititzar" durant els últims mesos, sobretot amb la vista fixada en la convocatòria d'eleccions municipals. No obstant això, la dada que ara mostra el baròmetre, ha dit, aporta "noves raons" per tornar a plantejar el projecte, i per aquest motiu el govern municipal ha anunciat que parlarà amb la resta de grups per "tirar endavant un acord polític" perquè Barcelona es mostri a favor de la connexió: "Tenim tots els ingredients per fer-ho possible i que tiri endavant la proposta". 
 

La regidora i tinent d'alcalde d'urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz Foto: Aida Morales


A més, ha puntualitzat Sanz, el ple del Parlament de Catalunya va aprovar el passat mes de novembre una proposta favorable al projecte on, contràriament al que havien fet en seu  municipal, tant ERC com Ciutadans van votar a favor.


Pel que fa als republicans, sobre qui el govern de Colau ha exercit més pressió, la tinent d'alcalde considera que hauran d'analitzar les dades i estudiar quina és la seva posició: "ERC ha de decidir si escolta tot això o no". Durant el debat, però, Esquerra va votar en contra de la proposta que demanava la unió del Tram Baix i el Tram Besòs per la Diagonal perquè preferia destinar la inversió prevista al sistema públic de transport. Segons va esgrimir l'aleshores cap de files republicà al consistori, Alfred Bosch, el projecte no encaixava amb les prioritats d'ERC, tot i que Bosch va assegurar que la formació sí que compartia l'objectiu d'unir el tramvia.

Projecte establert amb un ampli suport

Sanz ha assegurat que la connexió del tramvia és "el projecte més emblemàtic i el que sorprenentment fa més temps que està a l'agenda" de la ciutat, sense que acabi de tirar endavant. Durant aquest mandat, ha assegurat, l'equip de govern ha treballat "moltíssim" per "assolir una ciutat saludable", i amb aquesta voluntat política es manté el "convenciment absolut que s'ha de fer". 

Tot i ser un projecte fins ara fallit, l'Ajuntament ja hi ha invertit 1,6 milions d'euros. Concretament, 1.094.836 euros en concepte de redacció de projecte i 517.987 euros més en concepte d'estudis previs. 

Per altra banda, ha remarcat Sanz, la connexió també té un "ampli suport social", ja sigui d'entitats socials i veïnals, així com d'universitats: "Totes elles van donar suport en els mesos del debat, i ara també tenim un acord institucional amb la Generalitat de Catalunya i el suport d'altres ajuntaments metropolitans perquè sempre hem defensat que és un projecte metropolità". 

"Oportunisme" davant dels resultats negatius

Les declaracions polítiques sobre l'anunci no han tardat a arribar, i els primers en parlar-ne han estat Ciutadans. Carina Mejías ha assegurat que, a hores d'ara, no tenen constància de "cap acord tècnic, ni consens polític, ni fórmula clara de finançament" del projecte. I ha considerat que la proposta de tornar a debatre el projecte del tramvia és una "mesura d'oportunisme polític davant del balanç negatiu" de la gestió del mandat de Colau posat de manifest al baròmetre. 

"L'únic que intenten és dissoldre el fracàs estrepitós del seu mandat", ha declarat Mejías, que ha tornat a posar l'accent en la inseguretat de Barcelona: "Fins no fa gaire era una ciutat molt segura i ara ha passat a ser una de les més insegures d'Espanya". La representant de Ciutadans ha afirmat que "no és una percepció segmentada, sinó generalitzada", i ha lamentat que el govern de Colau no tingui "convicció ni capacitat" per revertir aquesta sensació d'inseguretat. 

El portaveu del PDECat a l'Ajuntament, Xavier Trias, ho ha atribuït clarament a la proximitat de les eleccions: "Quan tens una enquesta tan dolenta, pots agafar una cosa a part i escapar-te per aquesta via i muntar un numeret". Però "davant d'unes eleccions, utilitzar aquestes enquestes de manera electoral és un error gravíssim", ha determinat. Segons ha afirmat, la proposta és "un intent desesperat d'intentar tapar uns resultats que són lamentables". 

Acord en el què, però no en el com

ERC veu el projecte de la unió del tramvia per la Diagonal com un projecte de futur que s'encara al proper mandat. És per això que, d'entrada, qui ha donat resposta a la proposta anunciada per Sanz ha estat l'alcaldable republicà, Ernest Maragall, i no l'actual líder d'ERC a l'Ajuntament. Segons Maragall, els republicans estan "a favor" de la connexió del tramvia, però no troben punts d'acord en les formes: "Estem a favor de la connexió i de tirar-ho endavant, però no d'anar a toc de roda de premsa, ni de fer-ho amb una evident precipitació i frivolitat". 

Per això, Maragall ha instat Colau a seure, treballar i parlar dels models de gestió, cost econòmic i seguretat. "El que no farem és acceptar a cegues, frívolament, propostes que no tenen, ni prou concreció, ni prou base compartida", ha sentenciat. Per això, ha deixat molt clar que tampoc es votarà a favor d'una nova declaració d'intencions política, i ha demanat a l'alcaldessa més "responsabilitat institucional" i menys "precipitacions mediàtiques". "La senyora Colau està mostrant una certa tendència a hipotecar el proper mandat, i crec que això no és una bona manera de governar la ciutat", ha conclòs.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació