Objectiu: potenciar la vocació dels alumnes vers les ciències, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques

S’han seleccionat 50 centres educatius per tal de promoure aquests estudis i augmentar la presència de dones i d’alumnat socialment desfavorit en aquestes àrees

La Generalitat potencia la vocació dels alumnes vers les ciències, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques
La Generalitat potencia la vocació dels alumnes vers les ciències, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques | Govern
Redacció
26 de desembre del 2018
Promoure les ciències, la tecnologia i la creativitat entre l’alumnat per tal d’augmentar l’equitat i la qualitat del sistema educatiu. Aquesta és la fita del Departament d’Educació, mitjançant la creació del programa d’innovació pedagògica STEAMcat, que ha permès seleccionar aquells centres educatius interessats a formar-ne part a partir del curs 2018-2019. L’objectiu és impulsar les vocacions científiques, tecnològiques, en enginyeria i matemàtiques en l’alumnat de primària i secundària, també a través de la creativitat, el disseny i l’art. Els centres seleccionats hauran de dur a terme un projecte de centre STEAM amb una durada de 3 cursos.

La finalitat d’aquest programa és generar i potenciar l’interès de l’alumnat d’educació infantil i primària, i de l’educació secundària obligatòria vers les ciències, la tecnologia i les matemàtiques i fomentar la creativitat mitjançant l’art i el disseny per incrementar la presència de dones i d’alumnat socialment desafavorit en els estudis i professions cientificotecnològiques. Ensenyament, a través d’aquest programa, pretén promoure l’equitat i la qualitat del sistema educatiu reflectida en la millora de les capacitats i competències de l’alumnat participant.

A través d’aquesta convocatòria, oberta a centres públics i concertats, el Departament ha seleccionat un total de 50 centres presentats, tant d’educació infantil i primària com d’educació secundària obligatòria. 

Els centres seleccionats hauran de dur a terme un projecte de centre STEAM amb una durada de 3 cursos, que haurà de preveure tres fases. La primera, el disseny del projecte de centre: diagnòstic i elaboració del projecte a partir de l’avantprojecte; la segona, implementació del projecte de centre: compliment de la planificació i seguiment de les actuacions; i, la darrera, finalització del projecte de centre: avaluació final i transferència.
El Departament proporcionarà als docents dels centres participants formació i assessorament pel desenvolupament i l’aplicació del projecte, recursos adients als objectius que es proposin, i alhora generarà una comunitat de centres per a l’aprenentatge i la millora mitjançant el treball en xarxa. També es potenciaran les sinergies i les aliances amb universitats, centres de recerca i empreses, especialment les vinculades l’entorn del centre.
El Programa d’innovació pedagògica STEAMcat vol incentivar la generació de projectes de centre que suposin un canvi metodològic cap a l’aprenentatge transversal amb interacció amb l’entorn potenciant les àrees STEAM. També es proposa impulsar l’orientació educativa integrada en el procés d’aprenentatge, portada a terme pels docents de les diferents disciplines, considerant-se clau per la millora de la percepció social de les STEAM.

Un pla per potenciar l’interès científic

El Programa d’innovació pedagògica STEAMcat és una acció promoguda pel Departament d’Educació dins del Pla STEMcat, elaborat per un grup de treball interdepartamental que el Govern de la Generalitat va crear el febrer de 2017, amb l’objectiu d’impulsar les vocacions científiques, tecnològiques, en enginyeria i matemàtiques en els estudiants de Catalunya (STEMcat).

Concretament, el nou programa d’innovació pedagògica s’emmarca en els dos primers eixos d’actuació del Pla STEMcat. L’eix 1, a través del qual es vol potenciar la formació dels professors en STEM, i l’eix 2, que busca potenciar les competències científiques, tecnològiques i matemàtiques entre els estudiants de l’educació obligatòria i desenvolupar procediments per fer-ne l’avaluació.