Una tarifa plana pel transport públic de tota l'àrea metropolitana de Barcelona

A partir de l'1 de gener es pagarà una sola zona tarifària en tots els viatges entre els 36 municipis metropolitans

per Arnau Urgell, Barcelona, 23 de desembre de 2018 a les 07:00 |
La tarifa plana s'implantarà a partir de l'1 de gener del 2019 | Adrià Costa
El canvi d'any acostuma a anar vinculat a pujades dels serveis bàsics. Tanmateix, l'arribada del 2019 no només suposarà la congelació de les tarifes del transport públic sinó que suposarà la creació d'una tarifa plana per al conjunt de l'àrea metropolitana de Barcelona. D'aquesta manera, en qualsevol desplaçament entre els 36 municipis metropolitans de les zones 1 i 2 s'aplicarà la tarifa d'una sola zona. Tot plegat pot suposar un estalvi de fins al 49% per als viatgers i l'increment de la demanda en 4,6 milions de viatges anuals.

El funcionament de la tarifa plana metropolitana

El consell d'administració de l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) va aprovar a finals d'octubre, a petició de l'AMB, l'aplicació de la tarifa plana per al conjunt de l'àmbit metropolità. La mesura, que s'aplicarà a partir de l'1 de gener del 2019, afectarà un total de 36 municipis que sumen una població superior als 3,2 milions de persones.

Es passarà a pagar el preu d'una sola zona tarifàrìa en tots els viatges dins de la Metròpolis Barcelona independentment que siguin de la zona 1 –18 municipis- o de les zones 2A, 2B i 2C –18 municipis més-. La mesura s'aplica únicament en els trajectes que tinguin origen i destí en l'àmbit de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i no suposa cap canvi de zona tarifària. La situació actual era una "anomalia", assenyala Joan Maria Bigas, director de Mobilitat i Transport de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que recorda que altres ciutats com París també han optat per la mateixa estratègia.

Per a la resta de desplaçaments entre qualsevol municipi de l'AMB i un municipi del sistema tarifari extern a l'àmbit metropolità es manté la zonificació actual. En aquest sentit, viatjar de Barcelona a Terrassa continuaran sent tres zones o sis fer-ho de Vic a la capital catalana.

Per Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB es tracta d'una “decisió històrica”. En aquest sentit considera que s'inicia un recorregut per fer més accessible el transport públic i recorda que es tractava d'una llarga reivindicació dels veïns i alcaldes de la segona corona.

Una tarifa plana per a 36 municipis



Municipis metropolitans zona 1 (2.836.925 habitants). Badalona, Barcelona, Castelldefels, Cornellà de Llobregat, Espluges de Llobregat, Gavà, l'Hospitalet de Llobregat, Montcada i Reixac, Montgat, el Prat de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Boi de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Gramenet, Tiana i Viladecans.

Municipis metropolitans zona 2 (389.675 habitants). Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Begues, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Cervelló, Corbera del Llobregat, Molins de Rei, Pallejà, la Palma de Cervelló, el Papiol, Ripollet, Sant Andreu de la Barca, Sant Climent de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló i Torrelles de Llobregat.
Estalvi de fins a un 49%

La tarifa plana afecta la gran majoria de títols de transport (bitllet senzill i títols integrats). L'estalvi més notable es produirà en la T-10 –l'abonament més popular-. Concretament, es passarà de pagar 20,10 euros per 10 viatges a 10,20 euros, un 49% menys. Es tracta d'una mesura que beneficiarà, per exemple, els veïns de Sant Cugat del Vallès o de Sant Vicenç dels Horts que treballen a Barcelona; i també els joves de la ciutat comtal i de l'Hospitalet de Llobregat que estudien a la UAB.

En el cas de la T-Dia l'estalvi és del 34%, un 31% en la T-70/30, un 29% en els bitllets senzills i un 26% a la T-Mes, la T-Trimestre i la T-Jove. També s'aplicarà a la T-10 per a treballadors a l'aeroport, la T-mes per a persones en atur, els títols integrats bonificats per a famílies monoparentals i nombroses, la T-aire i la T-esdeveniments.

En canvi, queden fora de la tarifa plana la T-16, els títols socials de l’AMB o FGC, els títols federats i els títols monomodals dels operadors –a banda del bitllet senzill-.

Un augment de 4,6 milions de viatges

La mesura, més enllà del seu impacte innegable com a política social, té una vessant ambiental. "L'AMB ha estat capdavantera en aquest tipus de mesures com la zona de baixes emissions a les rondes", destaca Bigas.
 

Una viatgera consultant el mapa de transport públic. Foto: Adrià Costa


Amb nova la tarifa plana es pretén afavorir el traspàs d'usuaris del vehicle privat al transport privat. “Volem reduir les congestions de les principals vies i, sobretot, la contaminació atmosfèrica que provoquen”, assenyala Antoni Poveda. “L'aire que respirem ha de millorar. És un tema de salut", conclou.

L'administració metropolitana considera que el factor preu –el sobrecost de pagar dos zones arriba fins al 97%- és fre per la mobilitat sostenible. En aquest sentit estimen que la demanda pot augmentar fins a 4,6 milions nous viatges anuals.

El finançament de la tarifa plana tindrà un cost de 23 milions d’euros, 17 dels quals els aportarà l’AMB. Per sufragar-ho, els municipis de la segona corona s'igualaran als de la primera tant en drets com en deures. En aquest sentit passaran a pagar el tribut metropolità, un impost per finançar serveis i inversions metropolitanes i que es calcula en base a un percentatge de l'IBI de cada bé immoble.

La segona fase de la integració de les dues corones consistirà en les millores del servei de transport públic i les infraestructures dels 18 municipis metropolitans de la zona 2. Concretament, l'AMB assumirà alguns dels serveis que fins ara no eren competència metropolitana.
 
SET PREGUNTES AMB RESPOSTA SOBRE LA NOVA TARIFA PLANA
 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació