El robot que explica serveis i notícies a la ciutadania per mòbil i ordinador

El gencatBOT, actiu des del juny, és una aplicació que manté una conversa automàtica amb l’usuari

El gencatBOT
El gencatBOT | Adrià Costa
Redacció
06 de desembre del 2018
Actualitzat a les 6:54h
La Generalitat de Catalunya continua apostant per millorar la comunicació i la interacció amb la ciutadania mitjançant les tecnologies associades a internet i a la telefonia mòbil.
El Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda ha obert un nou servei bot –abreviatura de robot– a la plataforma de missatgeria instantània Telegram. Es tracta del gencatBOT, amb què es fa un pas decidit cap a models de comunicació més punters. Està actiu des del passat 1 de juny i s’hi pot accedir cercant l’usuari @gencatbot a l’aplicació Telegram o des de t.me/gencatbot.

El gencatBOT és una aplicació per conversar i que simula mantenir un diàleg amb un humà.  Per assegurar que sigui fluïd i coherent, al darrere hi ha un arbre de decisions dissenyat i creat per una persona. Aquest model preveu els diversos camins que pot prendre la conversa. Així, inclou les respostes de l’usuari i indica, en cada cas, quin ha de ser el proper missatge que el gencatBOT ha d’enviar.

La ciutadania ja no s’informa reactivament mitjançant els canals tradicionals, sinó que espera rebre píndoles informatives al seu telèfon mòbil i hi vol interactuar. Amb el gencatBOT, la Generalitat es llança a assajar aquestes formes més proactives de comunicar.

Cada 15 dies, en divendres, el gencatBOT inicia una conversa intel·ligent i personalitzada amb els subscriptors sobre serveis i notícies que els puguin interessar. Amb aquesta intenció, el bot suggereix a l’usuari un tema d’actualitat i li pregunta si en vol saber més. En cas que l’usuari hi estigui interessat, pot contestar-li directament per parlar-ne i
aprofundir-hi. Si no hi està interessat, el bot li proposa altres notícies que li semblin més atractives.

A tall d’exemple, des que el servei va arrancar, s’han abordat assumptes de caràcter social, com l’acolliment familiar, les beques o la corresponsabilitat amb la criança. També s’han tractat temes relacionats amb la salut –com ara la depressió, el tabaquisme o l’ús de cremes solars– i d’altres, com consells per reduir la factura elèctrica o per alertar de nous mètodes d’estafa detectats pels Mossos d’Esquadra.

Al capdavall, el gencatBOT vol oferir informació per afavorir l’apoderament de la ciutadania i impulsar una actitud activa, cívica i crítica, que faciliti una presa de decisions lliure i informada.

La Generalitat, a Telegram

A més del gencatBOT, la Generalitat disposa d’altres serveis d’atenció ciutadana a Telegram.

D’una banda, el canal gencat. Es tracta d’un sistema de comunicació unidireccional que envia cada matí un missatge amb notícies, continguts de servei, l’accés a tràmits i recursos d’interès general. S’hi pot accedir cercant l’usuari @gencat a Telegram i a través de l’enllaç t.me/gencat.

També està disponible el servei equipamentsBOT. És un bot que geolocalitza les comissaries, farmàcies i centres sanitaris més propers al ciutadà. També n’ofereix l’adreça i el telèfon. S’hi pot accedir cercant l’usuari @equipamentsbot a Telegram i a través de t.me/equipamentsbot.

Finalment, també hi ha el servei de consultes @gencat012. Es tracta d’un servei de missatgeria instantània per demanar informació sobre serveis i tràmits de la Generalitat. Les consultes s’han d’enviar al número 681 012 012 o bé accedint a t.me/gencat012.

Tota la informació sobre els serveis digitals d’atenció ciutadana de la Generalitat es pot trobar a gen.cat/actualitat.