Descarrilament de Vacarisses

El Govern reclama la revisió del document de traspàs de Rodalies signat fa 9 anys

Damià Calvet es reunirà amb Renfe i Adif per concretar de nou un pla d’inversions específic a la xarxa ferroviària que eviti nous accidents com el de Vacarisses

per Redacció , 21 de novembre de 2018 a les 11:13 |
El president Quim Torra i el conseller de Territori, Damià Calvet, ahir dimarts després de l'accident a Vacarisses | Govern
Aquesta informació es va publicar originalment el 21 de novembre de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Govern reclamarà al ministeri de Foment "reobrir" el traspàs de la gestió de Rodalies de Barcelona a la Generalitat signat el 2009, segons ha anunciat Damià Calvet, conseller de Territori i Sostenibilitat. Calvet ha defensat en entrevistes a TV3 i Rac1 un nou traspàs que incorpori noves condicions vist el balanç negatiu d’aquesta última dècada. 

El conseller ha afegit que l’experiència ha constatat que el traspàs era "incomplet i incomplert" per part de Foment, que ha abandonat el pla d’inversions que l’acompanyava de 4.000 milions d’euros, dels quals només s'ha executat en prou feines el 13%. El conseller ha apuntat que el mur de contenció de l’accident de Vacarisses va cedir per una manca d’inversions en el manteniment de la línia.


El conseller ha anunciat que cal esperar el resultat de la comissió d’investigació que s’ha posat en marxa per escatir els motius que van provocar el sinistre a la línia R-4 a l’altura de Vacarisses d’aquest dimarts que va provocar la mort d’una persona i gairebé una cinquantena de ferits. 

Tot i això, de la presència en el lloc de l’accident aquest dimarts es va poder evidenciar que l’esllavissada del talús de contenció al costat de la via del tren va ser "sens dubte" per causa d’una manca d’inversions en el manteniment del tram, ha assegurat Calvet. 


"Un dèficit crònic d’inversions en la xarxa ferroviària"

Per constatar la manca d’inversions a la xarxa ferroviària, Calvet ha recordat que l’any 2016 el seu departament va rebre una auditoria que quantificava en 111 punts els trams qualificats com "Límit Temporal de Velocitat", que per les condicions de seguretat i manca d’inversions requerien que els trens anessin a una velocitat més lenta, amb un impacte negatiu en els horaris de les línies. 


Calvet ha dit que després de tres anys, dels 111 punts de LVT encara estan pendents de resoldre 70 i en concret, a la línia R-4, on es va produir el sinistre aquest dimarts, amb una víctima mortal, es van detectar 6 punts LVT dels quals encara hi ha pendents de solucionar 2 trams. 

El conseller també ha comparat l’estat de Rodalies de Madrid amb Barcelona i ha recordat que mentre que a Madrid la xarxa de Rodalies s’ha fet amb molts quilòmetres de vies noves a Barcelona des dels anys setanta no s’ha implantat nova infraestructura de vies. En concret, a la capital catalana, l’única nova via que s’està construint és la nova llançadora entre les terminals de l’aeroport del Prat i l’estació de Sants. 

Aquesta manca de noves vies i noves infraestructures posa dificultats a la gestió ferroviària i com exemple Calvet ha apuntat la línia R-3 de Puigcerdà-Vic-Barcelona que tot i les reivindicacions de les últimes dècades encara no hi ha plans de desdoblament de la infraestructura. 

Amb aquests antecedents de reiterats incompliments d’inversions, el conseller ha considerat una ofensa les paraules d’aquest dimarts del ministre de Foment, José Luis Ábalos, quan condicionava el desplegament d’un pla d’inversions a les línies de Rodalies a l’aprovació dels pressupostos de l’Estat per al 2019 per part dels partits sobiranistes. 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació